WMSC: "Budgetlimiet in 2010"

Sally (Tessa)
De World Motor Sport Council (WMSC) van de FIA heeft gisteren in een vergadering besloten dat de Formule 1-teams in 2010 niet meer dan 33 miljoen euro (30 miljoen Britse ponden) per seizoen mogen uitgeven. Dit zou de onderlinge competitie moeten bevorderen.

Ook al is dit besluit een historische, het is ook een vrijwillige keuze van de teams om zich aan de limiet te houden. De FIA hoopt door het instellen van een bestedingslimiet, dat het makkelijker wordt voor nieuwe teams om aan de F1 mee te doen, en dat de teams die geen motorfabrikant achter zich hebben staan, zich langer weten te handhaven in de sport.

Als een team zich wel houdt aan het lagere budget, krijgt het in ruil daarvoor meer technische vrijheden van de autosportbond. Op die manier hoopt de FIA alle teams in de F1 meer gelijk te trekken. De bond hoopt dat kleine teams die weinig te besteden hebben, sportief voordeel vinden in het meer mogen aanpassen van de wagens dan de teams die ongebreideld hun geld spenderen.

Onder de budgetlimiet van 33 miljoen euro vallen ook de salarissen van de coureurs, zo verklaarde FIA-baas Max Mosley. "Alles behalve het motorhome (als het team dat heeft) en de boetes die door de FIA opgelegd worden. Alle lasten vallen eronder, zelfs de salarissen van de coureurs en de teambaas", zei Mosley desgevraagd.

Ook wat technische details aan privileges voor de teams die zich wel aan de limiet willen houden, werden uitgelegd door Mosley: "Een ander maar standaard onderstel; beweegbare vleugels; geen limiet aan toerental van de motor; geen homologieverplichtingen; geen limieten aan materiaal, testen, simulatoren, windtunnels enzovoort - de meeste van de recent geïntroduceerde bezuinigingsmaatregelen zullen niet gelden voor die teams."

"Toch zullen maatregelen als het verbod op bijtanken en het parc fermé op zaterdag voor alle teams gelden. We denken ook aan een KERS met meer capaciteit voor de kostenbeperkte teams. Maar alles zal moeten bekostigd worden van de 30 miljoen pond - zonder uitzonderingen en zonder gratis of gesubsidieerde hulp van buitenaf."

Alles wat van een team aan een ander team geschonken wordt, valt ook binnen de limiet. Tenzij een item aan alle teams beschikbaar wordt gesteld tegen een gereduceerd tarief (bijvoorbeeld banden) waardoor iedereen gelijk profiteert van kostenbesparingen. De motoren zullen in 2010 onder dezelfde regels vallen als dit seizoen, behalve dat er geen toerentalbegrenzer op hoeft te zitten en dat er geen bevriezing in de ontwikkeling is.

Mosley zei dat alle kosten van een auto nagekeken zullen worden, ook als een team een eigen motor heeft. De huidige regel dat één team maar aan één ander team een motor mag leveren, blijft bestaan.

Er zijn nog meer besluiten genomen in de vergadering vandaag, daarover bericht FOK!sport in andere berichten.

Lees hier de volledige tekst van het besluit van de WMSC (Engels).