[F1-teamportret] Renault

Peterselieman
Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert snel en voor de teams is het vanwege alle reglementswijzigingen spannender dan ooit. Daarom zet FOK!sport in tien weken op een rij welke teams er aan het kampioenschap deelnemen en welke coureurs zij hiervoor inzetten. Vandaag is het de beurt aan het team van Renault.

Teamnaam: ING Renault F1 Team
Hoofdsponsor: ING
Teambaas: Flavio Briatore
Chassis: R29
Motor: Renault RS27
Nationaliteit: Frans
Webite: www.ing-renaultf1.com
Coureur 1: Fernando Alonso (nr.7.)
Coureur 2: Nelson Piquet jr. (nr. 8)
Testcoureurs: Romain Grosjean, Adam Khan

Het team van Renault kwam in 1977 voor het eerst de Formule 1 binnen en reed vijf races dat jaar. Het team was wel razendsnel met de Renault-Gordini V6 1.5 liter turbomotor, waarmee het team onder raceomstandigheden in de Formule 1 een primeur had. Betrouwbaar was de motor echter nog niet. Het eerste goede resultaat kwam pas een jaar later met een vierde plaats in de Verenigde Staten. Ondanks de grote onbetrouwbaarheid van de auto werden de resultaten steeds beter en in 1979 won Jean-Pierre Jabouille de Grand Prix van Oostenrijk met de Renault.

In de jaren die volgden waren ook René Arnoux en Alain Prost succesvol voor het Franse team. Ze wonnen verschillende races, maar verder dan enkele tweede plaatsen in het rijders- en contructeurskampioenschappen kwam het team begin jaren ’80 niet. Daarna ging het minder, maar in 1985 kwam het team nog even in het nieuws met de primeur van onboard televisiebeelden, waarvoor het in Duitsland een derde auto inzette. Daarna trok het team zich terug uit de sport.

In 1986 leverde Renault nog motoren aan de teams van Lotus en Ligier om in 1989 terug te keren in de sport als motorleverancier van Williams. Met dit team behaalde het Franse merk vijf kampioenschappen, alsmede een kampioenschap met Benetton in 1995. Eind jaren negentig werden de motoren nog geleverd onder de naam van Mecachrome en Supertech, alvorens Renault geheel uit de sport verdween.

Lang duurde dit niet, want het Franse merk kocht in 2000 het team van Benetton op, maar was pas twee jaar later in staat om onder eigen naam de rentree in de sport te maken. In 2002 reden Jenson Button en Jarno Trulli voor het Franse team, maar zij kwamen niet verder dan 23 punten. Een jaar later met Fernando Alonso in plaats van Button won het team de Hongaarse Grand Prix. In 2004 wist Trulli de Grand Prix van Monaco te winnen, maar van de Italiaan werd later dat seizoen wegens tegenvallende resultaten toch afscheid genomen.

De jaren 2005 en 2006 waren zeer succesvol voor het Franse team. Alonso won in beide jaren het rijderskampioenschap en ook het constructeurskampioenschap werd in die tijd tweemaal gepakt. Het waren de eerste titels voor de chassis van Renault. Daarna vertrok Alonso naar McLaren en mochten Giancarlo Fisichella en Heikki Kovalainen het stokje overnemen, maar verder dan een tweede plaats voor de Fin in Japan kwam het team niet. Een jaar later waren beide rijders vertrokken en mochten Alonso en Nelson Piquet jr. het proberen. De auto werd gedurende het jaar steeds sneller en uiteindelijk wist Alonso in Singapore en Japan te winnen. Dit jaar probeert het team met het zelfde rijdersduo deze resultaten te verbeteren.

Statistieken

Gereden GP's 249
Constructeurtitels 2
Wereldtitels 2
Overwinningen 35
Dubbels 0
Podiumplaatsen 94
Snelste rondes 27
Poles 50
Puntentotaal 1056


Fernando Alonso

Fernando Alonso kwam in 2001 de Formule 1 binnen bij het team van Minardi. De Spanjaard reed bij het team van Paul Stoddart zijn teamgenoot zoek en wist in kwalificaties zelfs enkele malen voor de Benettons te eindigen. Hiermee wist hij de aandacht van andere teams te trekken en verkaste hij in 2002 als testcoureur naar Renault. Een jaar later mocht hij als vervanger van Jenson Button instappen bij het Franse team en toonde meteen zijn snelheid door in Maleisië op dat moment de jongste polesitter ooit te worden. In Brazilië dat jaar maakte Alonso een enorme crash mee toen hij op volle snelheid op de brokstukken van de auto van Mark Webber knalde.

In Hongarije dat jaar behaalde de Spanjaard zijn eerste overwinning in de Formule 1 en was hiermee tevens de jongste Grand Prix-winnaar ooit. In 2003 werd hij dan ook zesde in de eindstand van het kampioenschap. Een jaar later wist hij niet te winnen, maar wel goed te presteren. 2005 zou het jaar van Alonso worden. Hij won zeven races en ook het kampioenschap, waarmee hij de jongste kampioen in de Formule 1-geschiedenis was. Een jaar later wist hij wederom zeven races te winnen en kampioen te worden.

In 2007 maakte Alonso de overstap naar McLaren om teamgenoot te worden van Lewis Hamilton. De Spanjaard won vier races en deed tot de laatste race mee om de titel, maar kwam uiteindelijk één punt tekort. Echter Alonso voelde zicht niet thuis bij het Britse team, waardoor hij na één seizoen al weer bij Renault terugkeerde. Aanvankelijk was de Spanjaard mede door de mindere auto niet succesvol bij het Franse team, maar gedurende het jaar wist Renault de auto te verbeteren. Mede hierdoor kon Alonso de races in Singapore en Japan winnen. Dit seizoen wil de Spanjaard weer voor de titel gaan.

Naam Fernando Alonso
Nationaliteit Spaans
Geboren 29-07-1981
Team ING Renault F1 Team
Vorige teams Minardi, McLaren
Aantal gereden GP's 122
Aantal overwinningen 21
Aantal podiums 52
Aantal poles 18
Aantal snelste ronden 11
Totaal punten GP 551
Website www.fernandoalonso.com


Nelson Piquet jr.

Nelson Piquet jr. is de zoon van voormalig Formule 1-wereldkampioen Nelson Piquet en heeft een Nederlandse moeder. De Braziliaan behaalde in 2006 de tweede plaats in het GP2-kampioenschap, waarna hij testrijder voor het team van Renault werd. In 2008 werd Piquet jr. gepromoveerd tot racecoureur en kreeg hij de teruggekeerde Fernando Alonso als teamgenoot. In de eerste race kon de Braziliaan nog geen potten breken en kwalificeerde hij zich dan ook als 21e. De finishvlag in Australië zag hij dan ook niet door schade na een aanrijding.

Ook in de races daarna kon Piquet jr. geen potten breken, maar in Frankrijk behaalde hij met een zevende plaats wel zijn eerste punten van het seizoen. Twee races later in Duitsland ging het mede door een safety carsituatie een stuk beter. De Braziliaan ging een tijd lang aan de leiding van de race, maar zag uiteindelijk Lewis Hamilton nog passeren. Daarna wist hij alleen in Hongarije, Japan en China nog punten te scoren, waardoor zijn puntentotaal op negentien uitkwam in zijn eerste Formule 1-seizoen. Lang werd er getwijfeld of Piquet Jr. ook in 2009 aan het vertrek mocht komen, maar uiteindelijk hakte teambaas Flavio Briatore de knoop door en mocht de Braziliaan bij Renault blijven.

Naam Nelson Piquet jr.
Nationaliteit Braziliaans
Geboren 25-07-1985
Team ING Renault F1 Team
Vorig team geen
Aantal gereden GP's 18
Aantal overwinningen 0
Aantal podiums 1
Aantal poles 0
Aantal snelste ronden 0
Totaal punten GP 19
Website www.nelsinhopiquet.com.br