'Vijf teams willen standaardmotor'

Peterselieman
Het lijkt er op dat de FIA haar plannen voor de standaardmotor in de Formule 1 door kan voeren. Volgens autosport.com zijn vijf teams waaronder Renault geïnteresseerd in de motor die door Cosworth geleverd wordt. De overige teams hebben tot donderdagmiddag om voor deze motor te kiezen.

De Cosworth-motor kost de teams eenmalig twee miljoen euro en jaarlijks nog eens 6,5 miljoen. Om de invoering van de motor mogelijk te maken, moeten minimaal vier teams interesse getoond hebben in een driejarige overeenkomst. De teams van Williams, Force India, Red Bull en Toro Rosso hebben interesse getoond in het voorstel. De verrassing komt uit het kamp van Renault dat mogelijk ook gebruik wil maken van de motoren.

De interesse van het team van Renault zou voortkomen uit de druk die de fabrikant van binnenuit op het team om het budget te verantwoorden. Om kosten te besparen zou de moedermaatschappij willen ingrijpen in de motorenafdeling die al sinds 2001 het team van motoren voorziet. De kostenreductie kan het team behoeden van een vertrek uit de sport.

Teambaas Flavio Briatore wilde niet op het gerucht over zijn team reageren, maar zei wel dat kostenbesparing op het gebied van motoren wel een issue voor zijn team is. "Het gaat nu een stuk minder goed met de economie met de financiële crisis die nog gaande is. De Formule 1 is hier niet immuun voor. De president van Renault is hier ook vatbaar voor," aldus de Italiaan.

"We moeten kosten besparen op het gebied van motoren. Voor iemand als mij is er op dat gebied met bevriezing van de ontwikkeling van de motoren geen winst te behalen. Ik snap niet dat mensen er nog spreken, want niemand kan iets op dat gebied doen. Welk voorstel we ook maken, dat punt moeten we zeker meenemen," aldus Briatore.

De FIA wil de fabrieksteam niet dwingen om in 2010 deel te nemen aan het programma van de standaardmotor, maar dwingt ze wel tot het bouwen van een motor die de standaarmotor qua prestaties niet mag overtreffen. Daarom lijkt Briatore ook voor de optie van Cosworth te kiezen, omdat dit een relatief goedkope manier is om toch competitief te zijn.

FIA-president Max Mosley zal woensdag in Monaco met de FOTA discussiëren over de plannen om de kosten te reduceren in de Formule 1 en heeft al aangegeven dat de plannen die de teams gemaakt hebben voor een kostenreductie in 2009 en 2010 wat hem betreft niet ver genoeg gaan. Na het verstrijken van de deadline op donderdag zal de FIA World Motor Sport Council vrijdag dit item tijdens de vergadering op de agenda zetten.