[MotoGP] Testdagen afgesloten in Australië

Sally (Tessa)
Terwijl de laatste testrondjes op Jerez in Spanje werden afgewikkeld, waren Kawasaki en Suzuki aan de andere kant van de wereld aan het testen. Omdat verwacht werd dat het weer in Australië beter zou zijn dan in Zuid-Spanje, gingen die teams daar rijden. Het bleek een misvatting.

Op donderdag waren er wat regenbuien, maar op vrijdag was er na een regenbui 's nachts een opdrogende baan. De wind blies het circuit weer droog, maar de kou bezorgde de rijders minder grip. Testrijder voor Kawasaki Olivier Jacque crashte hierdoor, hij bleef wel ongedeerd. De Fransman vertelde dat het wel angstig was geweest. "Het was een behoorlijk zware crash", zei Jacque. "Het duurde heel lang voordat de rechterkant van de banden op temperatuur waren en ik reed daarom ook erg voorzichtig. Ik heb in de rechterbocht bij Hayshed waarschijnlijk iets te veel gas gegeven waardoor ik onderuit ging. De impact was aanzienlijk, maar op een paar blauwe plekken na heb ik gelukkig helemaal niets."

Marco Melandri reed enkele lange runs en probeerde de afstelling van de Kawasaki Ninja ZX-RR goed te krijgen. John Hopkins hield zich bezig de Bridgestone-banden, het bedrijf krijgt het monopoly in de MotoGP. Hopkins had nog wat last van een eerdere blessure, maar het ging steeds beter. "De laatste dag verliep iets positiever voor me", zei The Hopper. "De blessures vormden vandaag geen groot probleem, al moest ik wel mijn rijstijl iets aanpassen om mijn linkervoet te ontzien. Het was een goede dag verder. We hebben een goede set-up voor de motor gevonden en ik was erg consistent tijdens de lange runs, wat erg belangrijk is als je aan de ontwikkeling van de banden werkt."

Voor Suzuki reden Loris Capirossi en Chris Vermeulen, zij maakten de afgelopen week meer dan 450 ronden over het Australische circuit. Ze probeerden enkele nieuwe onderdelen uit, zoals een nieuwe achterwielophanging, een nieuwe voorvork, en wat nieuwe aerodynamische opties. Vermeulen en Capirossi maakten op de laatste dag een racesimulatie om de nieuwe banden te vergelijken met die van afgelopen jaar. Capirossi wist ondanks de wind een tijd te rijden die sneller was dan zijn snelste raceronde van het sseizoen: 1:30,9 stond op de klok. Ook Vermeulen reed sneller dan in de Grand Prix van Australië met zijn 1:31,1.

Na 1 december gaat het testverbod van zes weken in en de eerstvolgende tests worden half januari 2009 verwacht.