Het autosportmoment van sasquatsch

Sally (Tessa)
FOK!sport vroeg naar jouw autosportmoment van 2008. Zo stuurde sasquatsch zijn verhaal over de laatste Grand Prix van 2008. Wil jij ook jouw moment delen, stuur dan een e-mail naar sport@fok.nl o.v.v. Mijn moment van 2008, of PM naar foksport. Het vorige moment was van eNGine10.


Hamilton? Massa? Nee, toch Hamilton kampioen!

Eindelijk de laatste Grand Prix van het seizoen. Ik ging er eens goed voor zitten om te zien hoe Lewis Hamilton in het hol van de leeuw zijn kampioenschap veilig ging stellen. Iets wat hij allang gedaan zou moeten hebben. Ik baalde al meerdere wedstrijden dat die Ferrari's op allerlei manieren (bewust of onbewust, dat wil ik hier buiten beschouwing laten) in de race gehouden werden. En dan nog maar niet te spreken over die regel dat als je een onterechte gewonnen plaats niet meteen (goed) terug geeft, dat je een drive through krijgt. Hoe moet je dat als coureur weten of het wel of niet terecht is. Door de regels van de Indycar Series hier toe te passen, waarbij de wedstrijdleiding aangeeft dat je een plek moet teruggeven, had Hamilton zowel in Frankrijk als in België meer punten gehaald en hoefde die laatste race niet meer zo zenuwslopend te zijn.

Maar goed, het mocht niet zo zijn en dus moest Lewis in die laatste race ervoor zorgen dat hij bij de eerste vijf reed. Leek me niet zo moeilijk, dacht ik zo. Al na de kwalificatie had ik er het volste vertrouwen in dat uitgezonderd mechanische pech Hamilton makkelijk het podium moest kunnen halen. Trulli vormde geen enkel gevaar en kon er alleen ervoor zorgen dat de Ferrari's in het begin zouden uitlopen en dat de rest een tijdje achter hem ging rijden. Zelfs de regen leek mij in het voordeel van Hamilton te zijn daar Massa al meerdere keren dit seizoen had laten zien problemen te hebben met de Ferrari in de regen.

Zoals verwacht hield de Trulli-Train in het begin iedereen behalve Massa op. Hamilton op een keurige vierde plaats achter Trulli en Räikkönen. Na de eerste serie pitstops waarbij iedereen zijn banden wisselde voor 'slicks' lag Hamilton nog steeds op koers, nu echter vijfde omdat zowel Vettel als Alonso geprofiteerd hadden van een vroege stop. Trulli was zoals verwacht verdwenen. Dus nog steeds niets om me zorgen over te maken. Ook na de tweede serie pitsstops lag Hamilton vijfde, maar wist ik in ieder geval dat Vettel nog een keer naar binnen moest, omdat hij erg vroeg zijn tweede stop maakte. En dat gebeurde dus ook. Hamilton lag vierde achter Massa, Alonso en Räikkönen. Het had geen zijn om Räikkönen aan te vallen, omdat er dan de kans bestond dat Räikkönen zich erg breed ging maken en ze er beiden samen af zouden gaan. "Neem geen risico", dacht ik nog. Maar ik hoefde niets te vrezen. Hamilton deed geen enkele poging om Räikkönen aan te vallen.

Pak 'm beet zes ronden voor het einde begon het weer te regenen en (bijna) iedereen ging naar binnen ging voor intermediates. Van de toppers gingen eerst Kovalainen, Alonso en Räikkönen, als snel gevolgd door Hamilton en Vettel en later ook Massa. Nadat de serie pitsstops voorbij was lag Hamilton nu vijfde omdat beide Toyota's de gok namen en niet binnen kwamen. Glock lag nu vierde. Maar er was dus nog steeds niets aan de hand.

Totdat Kubica twee ronden voor het einde blijkbaar in de regen weer vaart zijn BMW kreeg, want hij haalde achtereenvolgens Vettel en Hamilton in. Deze laatste liet zich daarbij blijkbaar zo verrassen dat hij de volgende bocht te wijd nam waardoor Vettel er ook voorbij kon.

"OH NEE, niet weer", dacht ik, terugdenkend aan de finale vorig jaar. Toen vergooide Hamilton zijn kampioenschap door het per ongeluk inschakelen van de pitlimiter.

Hamilton lag nu zesde, en geen kampioen. Nog maar twee ronden. Waar was Glock? Die kon op zijn slicks toch niet voor blijven. Spa had al aangetoond dat je in de laatste ronden nog makkelijk in twee ronden een pitsstop goed kon maken. Hoever lag Glock eigenlijk voor? Zoveel kon dat toch niet zijn? Voor de laatste pitstops lag hij nog 20 seconden achter Hamilton. En Vettel was toch ook nog te pakken?

Kom op Lewis, ríjden! Nu moet je laten zien dat je de beste bent en Vettel weer kan terug pakken. Het zal toch niet zo zijn dat je net zoals vorig jaar het WK op een punt verliest.

Nog één ronde. Balend dat Hamilton niet echt aan Vettel voorbij komt, vraag ik mij af waar Glock toch blijft. De ene na de andere achterblijver wordt moeiteloos ingehaald door zowel Vettel als Hamilton. "Vettel, maak een fout! Ga te wijd of zo", denk ik bij mezelf. En waar is Glock? Massa wordt afgevlagd als winnaar van de race. Nog een paar bochten, nog enkele achterblijvers.... en een Toyota. Is dat ... Glock ... of Trulli...? Nee het kan Trulli niet zijn. Die lag een paar ronden geleden nog vlak achter Hamilton. Dus is het Glock? Bij Ferrari juichen ze al. En bij McLaren ook?! Die Pussycat Doll in ieder geval. Hadden ze het ook gezien, dat Hamilton een Toyota inhaalde? Blijkbaar wel. En blijkbaar is het inderdaad Glock. En daar gaan ze over de finish. Vettel vier, Hamilton vijf. En dan pas Glock.

YES!!!!!!!!!!

Hamilton is wereldkampioen. En nu zien ze het bij Ferrari ook. Wat een geweldig gezicht is dat (op dat moment). Denken dat je het hebt en dan in de laatste bochten het kampioenschap alsnog niet binnenhalen. Gezien de hulp die Ferrari in mijn ogen kreeg van de FIA gedurende het seizoen vond ik het op dat moment niet meer dan terecht. Achteraf vond ik het wel jammer voor Massa, dat hij eerst dacht dat hij gewonnen had en toen weer bleek van niet.

Wat een geweldige finale. Nog nooit heb ik zo'n spannende F1-finale gezien. En ik volg al zo'n 30 jaar de F1. Vaak was de wereldkampioen al voor de laatste race bekend en wanneer dat niet zo was dan was het al snel duidelijk (en zeker in de laatste ronden) wie het zou gaan worden. Maar nu, met in de laatste ronden van het seizoen eerst Hamilton dan Massa en tenslotte toch weer Hamilton als kampioen, nee, dat heb ik bij mijn weten nog niet eerder gezien.

Ik heb die laatste ronden in de dagen erop nog een paar keer teruggezien en nog steeds giert er een adrenaline stoot door mijn lichaam als ik er alleen maar aan denk.

Hoewel ik de races dit seizoen op een enkele uitzondering na niet echt spannend vond, vergoedde deze race heel veel. En nu maar hopen dat het hele seizoen volgend jaar, met de nieuwe regels voor vleugels, banden en KERS, net zo spannend wordt.


sasquatsch