[Special] Massa: de net-niet-kampioen

Dennis (dennistd)
Felipe Massa liep afgelopen weekend het wereldkampioenschap Formule 1 mis. De Braziliaan wist in zijn thuisrace weliswaar zes punten meer te pakken dan Lewis Hamilton, maar dat was er één te weinig. Omdat de Ferrari-coureur wel zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen ‘Vize-Weltmeister’ is geworden hier een special over zijn seizoen.

Tijdens de wintertests liet Massa weten waardeloos te rijden zonder traction control, dat vanaf dit seizoen verboden was. Ook waarschuwde hij voor veel meer crashes. Toch zat hij er in de wintertests over het algemeen wel goed bij.

In de eerste race in Melbourne spinde Massa al aan het begin, waardoor hij vanaf de derde plaats ver terugviel. Wat later probeerde de Braziliaan David Coulthard in te halen voor de tiende plaats, maar de twee raakten elkaar, wat uitval voor laatstgenoemde betekende. Kort daarna was het echter ook over voor de Ferrari-rijder: hij viel uit met een kapotte motor.

Ook de race in Maleisië verliep niet probleemloos: Massa spinde van de baan, en belandde in de grindbak. Hij kon hier niet meer weg komen, wat dus opnieuw nul punten betekende voor de Braziliaan. Lewis Hamilton had inmiddels al veertien punten verzameld.

De Grand Prix van Bahrein was het eerste lichtpuntje van het seizoen: Massa ging er met de zege vandoor, terwijl Lewis Hamilton na ver terug gevallen te zijn door een kapotte vleugel niet verder kwam dan de veertiende plaats. Stand in het kampioenschap: 14-10 in het voordeel van de Brit.

In Spanje wist Massa de tweede plaats te pakken, terwijl Hamilton derde werd. Ook in Turkije wist de Ferrari-coureur de Brit voor te blijven: Massa werd eerste, en Hamilton tweede. Gelijkstand in het kampioenschap: beide mannen hadden na vijf races 28 punten.

Tijdens de Grand Prix van Monaco lukte het Massa niet om zijn poleposition om te zetten in een zege: hij eindigde als derde, terwijl Hamilton de race op zijn naam schreef. In Canada wist de Braziliaan beslag te leggen op de vijfde plaats. Hamilton schakelde zichzelf uit door in de pits achterop Räikkönen te rijden. Stand: 38-38.

In Frankrijk kwam Massa weer voor te staan door de race op zijn naam te schrijven, waarbij Hamilton buiten de punten eindigde. Een race later, in Engeland, ging het een stuk slechter: Massa kwam in de kwalificatie door een mislukte pitstop al niet verder dan de negende plaats, maar de natte race verliep nog teleurstellender. Hij had problemen om de auto onder controle te houden met meerdere spins tot gevolg en eindigde uiteindelijk als dertiende, waarbij Hamilton de winst pakte. Hierdoor was de stand opnieuw gelijk: 48-48 deze keer.

Ook op de Hockenheimring wist Hamilton voor Massa te blijven. De Brit pakte de eerste plaats, terwijl de Ferrari-rijder niet verder kwam dan plek drie. In Hongarije lag Massa tot drie ronden voor het einde op de eerste plaats, maar blies toen zijn motor op. Hamilton eindigde echter wel als vijfde waarmee hij op 62 punten kwam. Massa stond op dat moment op 54.

Op het nieuwe circuit van Valencia wist de Braziliaan wel te winnen. Hamilton kwam tot de tweede plaats. De race in België wist Hamilton te winnen, maar nadat hij een tijdstraf kreeg van 25 seconden voor het afsnijden van een chicane, ging Massa er toch met de winst vandoor. Hamilton zou als derde geklasseerd worden. De stand na deze race: 76-74 voor de Brit.

In Italië kwam Massa als zesde over de finish, met Hamilton kort achter zich. De Braziliaan was echter negen plaatsen voor Hamilton gestarten en eindigde slechts één plek voor de Brit. Bij de race van Singapore reed de Ferrari-rijder weg uit de pits met de tankslang nog in zijn wagen, waardoor hij lang moest wachten aan het einde van de pitstraat. Hierdoor kwam hij niet verder dan de teleurstellende plaats dertien. Lewis Hamilton eindigde als derde, wat betekende dat de stand eind september 84-77 was, nog steeds in het voordeel van de McLaren-coureur.

De race in Japan verliep voor beiden niet als gehoopt: Massa kreeg een drivethoughpenalty voor het aantikken van Hamilton tijdens een inhaalactie. Omdat ook Hamilton naar binnen moest, en hierdoor nog verder terugviel, wist Massa toch nog in te lopen, ondanks dat hij spinde bij een touché met Sébastien Bourdais toen die de pits uit kwam. De Fransman werd na afloop van de wedstrijd bestraft met 25 strafseconden, al was er veel twijfel bij fans wie de schuldige was aan het incident. . De stand: 84-79 voor Hamilton.

Hamilton wist echter weer uit te lopen in de één-na-laatste race in China. De Brit wist als eerste zijn wagen over de finish te rijden, terwijl Massa tweede werd, nadat hij door Räikkönen voorbij gelaten was. Met een stand van 94-87 gingen beiden de laatste race in.

Tijdens de laatste race in Brazilië vertrok Massa van poleposition. Tegen het einde van de race begon het te regenen, en maakten bijna alle coureurs een pitstop. Timo Glock deed dit echter niet, waardoor hij van de zevende naar de vierde plek steeg. Lewis Hamilton en Sebastian Vettel lagen na de stops achter hem op de plaatsen vijf en zes. Met nog twee ronden op de klok wist Vettel Hamilton in te halen, waardoor Hamilton zesde lag en geen kampioen zou worden. Drie bochten voor de zwart-wit-geblokte vlag lukte het Glock echter niet meer om zijn wagen op snelheid te houden door de regen, waardoor beiden de Toyota-coureur konden inhalen. Ondertussen was de Massa-aanhang al aan het juichen, omdat hij reeds de streep gepasseerd was. Even later was de stemming compleet omgedraaid, omdat Hamilton zoals gezegd Glock in had gehaald, en daarmee vijfde lag. Hiermee was de titel voor de Brit, en niet voor de Braziliaan.