[Upd] Uitslag Grand Prix van Brazilië

Sally (Tessa)
De winst in de GP van Brazilië was voor Felipe Massa, maar de echte winst was voor Lewis Hamilton - in de allerlaatste ronde werd het beslist. Fernando Alonso werd tweede en Kimi Räikkönen derde.

Speciaal voor de spanning in het kampioenschap, die strijd ging tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa, had dennistd een code gemaakt waarmee de virtuele stand in het wereldkampioenschap te volgen was. De tabel met de livestand is inmiddels vervangen door een vaste tabel met de uitslag.

Het weer in Sao Paulo leek regenachtig te zijn. Er was heel erg slecht weer voorspeld, en ook vanmiddag nog leken regenbuien de dienst uit te maken. Zelfs onweersbuien hingen dreigend rond het circuit. En de hemelsluizen waren opengebroken vlak voor de start boven Autódromo José Carlos Pace.

De coureurs stonden klaar op de grid voor hun laatste 71 rondjes van het seizoen, maar de start werd uitgesteld. Het zouden maar korte, maar hevige buien zijn. Het regende warm water: de temperatuur daar was 29 °C. De safety car stond al klaar om de wagens een rollende start te geven, maar de bui was al snel weer voorbij en de komende 30 minuten was het droog, zo was de verwachting.

Het was toch geen rollende start, de safety car reed een rondje om te kijken hoe de omstandigheden waren. De formation lap werd verreden in een spray. Robert Kubica startte vanuit de pit. De eersten kwamen goed de eerste bocht door, maar achteraan het veld kwamen twee rijders met elkaar in aanraken. Nico Rosberg kwam tegen David Coulthard aan en Nelson Piquet jr. was het slachtoffer van de clash. De safety car kwam weer de baan op, waardoor het veld weer bij elkaar zat.

De Schot en de Braziliaan moesten de strijd staken. Een jammerlijk einde aan de carrière van Coulthard, die met een speciale livery reed. Ook een slechte start maakte Heikki Kovalainen, hij viel van een vijfde startplaats een paar plaatsen terug naar de zevende plaats. De herstart liet nog altijd veel nattigheid op de baan zien rond start-finish. Massa reed flink door vooraan, en de rest van het veld hing achter de Toyota van Jarno Trulli.

Kubica hing doordat hij uit de pit startte, achter Nakajima, die niet al te veel last gehad leek te hebben van de tik van Coulthard toen die in de rondte werd getikt. Giancarlo Fisichella en Nico Rosberg lieten in hun pitstop droogweerbanden monteren, en meer coureurs kwamen binnen voor een pitstop en met name nieuwe banden: het werd weer droog.

Nakajima had het rijden op de droogweerbanden nog niet in de vingers en hij spinde, net als Trulli. Beiden wisten de auto nog wel op de baan te houden. En de vroege beslissing van Fisichella en andere rijders om naar de 'slicks' te gaan, had hen een groot voordeel opgeleverd. Virtueel hadden op dat moment Massa en Hamilton evenveel punten, 97, maar omdat Massa meer eerste plaatsen heeft behaald, was de Braziliaan nu virtueel wereldkampioen.

In een ultieme poging haalde Hamilton Fisichella in, waardoor de Brit weer voorlag in het kampioenschap. Diverse gevechten waren er her en der op de baan gaande, waarbij Trulli aanviel bij Sébastien Bourdais, en de Toro Rosso van Bourdais werd aangetikt en belandde op het natte, gladde gras. De baan werd droger en droger, de tijden werden ook weer sneller, van de 1:20'ers naar de 1:14'ers.

Alle rijders wisten hun wagen wel op de baan te houden, alleen de onfortuinlijke Coulthard en Piquet waren de uitvallers tot dan toe. Kovalainen haalde clean Fisichella in voor plek zeven, wat gunstig zou zijn voor het constructeurskampioenschap voor McLaren, die 11 punten achterliggen op Ferrari. De volgende ronde pitstops werd geopend door Sebastian Vettel, die daardoor van de derde naar de zesde plaats terugviel.

De reeks pitstops in de top waren geweest, en Massa lag opnieuw voorop. De enige die nog zou moeten stoppen was Vettel die tweede lag. Met Hamilton opnieuw op de vijfde plaats, was het kampioenschap weer voor hem. De Toyota's lagen nu op de plekken acht (Timo Glock) en negen (Trulli) waarbij Glock twee plaatsen opgeschoven was sinds zijn start. Vettel reed sneller dan Massa, maar zoals gezegd moest de jonge Duitser nog een pitstop maken. De Toro Rosso was de Ferrari tot op 1,5 seconden genaderd.

In de 52e ronde maakte de Duitser dan toch zijn stop, en hij viel terug naar de vijfde plaats. Vettel maakte jacht op Hamilton, en het verschil was in één rondje 0,7 seconden teruggelopen tot één seconde, maar in de 57e ronde reed Vettel een duizendste langzamer. De regen lag echter weer om de hoek, binnen tien minuten zou het "kunnen regenen", zo werd op de boardradio van Kubica geroepen. Hamilton liet ondertussen Vettel toch niet dichterbij komen.

En de bui die boven het kampioenschap hing, gaf weer wat regendruppels op het rechte stuk. Heidfeld kwam voor intermediates, en ook Barrichello, Rosberg, Bourdais, Kubica en Fisichella en Sutil kwamen binnen voor nieuwe banden. Even daarna waren het Alonso en Räikkönen die binnen reden, en ook Vettel en Hamilton kwamen de pit in. De Brit wist nog voor Vettel te blijven bij het uitrijden. En ook de leider, Massa, kwam naar binnen van de eerste plek. De Braziliaan bleef wel aan de leiding, maar het hielp hem niet want Hamilton bleef vijfde.

Vettel haalde in een van de laatste ronden Hamilton in, waardoor de zesde plaats nu voor de Brit was en de titel dus naar Massa zou gaan. Hamilton reed voor wat hij waard was, maar de regen was de scherprechter. De Braziliaan ging als eerste over de meet. Echter, in de laatste ronde was Timo Glock van zijn gas gegaan, waardoor Vettel en Lewis Hamilton hem voorbij konden en het kampioenschap dus toch met één punt voorsprong naar Hamilton gaat. De gekte was compleet voor de Braziliaanse fans, maar ondanks de winst heeft hun idool toch verloren.

En het was nog een klein brandje in de pitstraat en niet alleen op de tribunes: de auto van Jenson Button stond in brand in de pitstraat.

Update
Timo Glock was niet van zijn gas gegaan zoals eerder genoemd, maar hij reed nog altijd op droogweerbanden, en had de gok genomen niet te wisselen tijdens een extra pitstop. Daardoor werd de wagen moeilijk bestuurbaar op de licht natte baan en schoof de Duitser er zelfs nog bijna vanaf.

Dat het geen toeval was dat de Toyota-coureur zoveel seconden verloor in de laatste ronde - hij was zo'n 18 seconden langzamer - wordt bevestigd doordat ook zijn teamgenoot Jarno Trulli zoveel langzamer was in de slotronde.


Uitslag van de race:

Pos.CoureurTeamTijd
1 Felipe MassaScuderia Ferrari 1:34:11.435
2 Fernando AlonsoRenault F1 + 13.298
3 Kimi RäikkönenScuderia Ferrari + 16.235
4 Sebastian VettelScuderia Toro Rosso + 38.011
5 Lewis HamiltonMcLaren Mercedes + 38.907
6 Timo GlockToyota Racing + 44.368
7 Heikki KovalainenMcLaren Mercedes + 55.074
8 Jarno TrulliToyota Racing + 1:08.433
9 Mark WebberRed Bull Racing + 1:19.666
10 Nick HeidfeldBMW F1 + 1 ronde
11 Robert KubicaBMW F1 + 1 ronde
12 Nico RosbergWilliams + 1 ronde
13 Jenson ButtonHonda Racing F1 + 1 ronde
14 Sebastien BourdaisScuderia Toro Rosso + 1 ronde
15 Rubens BarrichelloHonda Racing F1 + 1 ronde
16 Adrian SutilForce India + 2 ronden
17 Kazuki NakajimaWilliams + 2 ronden
18 Giancarlo FisichellaForce India + 2 ronden
- Nelson Piquet Jr.Renault F1 DNF
- David CoulthardRed Bull Racing crash

Eindstand in het kampioenschap

Pos.CoureurTeamPunten
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 98
2Felipe Massa Ferrari 97
3Kimi Räikkönen Ferrari 75
4Robert Kubica BMW Sauber 75
5Fernando Alonso Renault 61
6Nick Heidfeld BMW Sauber 60
7Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 53
8Sebastian Vettel STR-Ferrari 35
9Jarno Trulli Toyota 31
10Timo Glock Toyota 25
11Mark Webber Red Bull-Renault 21
12Nelsinho Piquet Renault 19
13Nico Rosberg Williams-Toyota 17
14Rubens Barrichello Honda 11
15Kazuki Nakajima Williams-Toyota 9
16David Coulthard Red Bull-Renault 8
17Sebastien Bourdais STR-Ferrari 4
18Jenson Button Honda 3
19Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 0
20Adrian Sutil Force India-Ferrari 0
21Takuma Sato Super Aguri-Honda 0
22Anthony Davidson Super Aguri-Honda 0


Eindstand in het constructeurskampioenschap

Pos.TeamPunten
1Scuderia Ferrari172
2McLaren Mercedes151
3BMW F1135
4Renault F180
5Toyota Racing56
6Scuderia Toro Rosso39
7Red Bull Racing29
8Williams26
9Honda Racing F114
10Force India0
11Super Aguri F10