Vooruitblik Grand Prix China
Dit weekend staat de Grand Prix van China op het programma, een race waar victorie en tragedie dicht bij elkaar liggen. FOK!sport geeft een blik op het circuit, de geschiedenis, het tijdschema, de weersverwachtingen en de standen in het rijders- en het constructeurskampioenschap. |
Shanghai International Circuit
Bron: FIA.com
Lengte: 5,451 km
Aantal ronden: 56
Racelengte: 305,066 km
Baanrecord: Michael Schumacher 1:32.238 (2004)
Geschiedenis
In 1990 wilde de Chinese regering een Grand Prix in hun land organiseren en liet een circuit in Zhuhai in de provincie Guangdong, Zuid-China. In 1999 zou er voor het eerst een race in China verreden worden, maar het circuit voldeed niet aan de FIA-standaarden, waardoor er een ander circuit noodzakelijk was. Daarom is besloten een circuit nabij Shanghai aan te leggen.
De in 2004 geopende baan is ontworpen door Hermann Tilke en heeft enkele opvallende punten. Kenmerkend voor de baan is een lang recht stuk tussen de bochten dertien en veertien, waar de hoogste snelheden gehaald worden. Bocht 14 is een hairpin waar in het verleden de nodige uitremacties zijn geweest. Ook is het start/finish-gedeelte kenmerkend voor de baan vanwege de twee bouwwerken boven de baan aan beide uiteinden van het pitcomplex.
In 2004 stond meteen de eerste race op het programma. Rubens Barrichello mocht in zijn Ferrari van Polepostition vertrekken, terwijl zijn teamgenoot Michael Schumacher na een spin tijdens de kwalificatie besloot vanuit de pitstraat te starten. Mede door een spin en een lekke achterband zou de Duitser echter geen punten behalen. Zijn broer Ralf werd halverwege de race aangetikt door David Coulthard en kwam binnen met een lekke achterband, maar omdat Willams in afwachting van de pitstop van Montoya niet de juiste banden had, besloot de Duitser uit te stappen en niet meer verder te racen. Een ronde later viel Gianmaria Bruni uit, nadat zijn linkervoorwiel een eigen leven ging leiden en ergens naast de baan belandde, waardoor de Minardi nog maar drie wielen had. De race werd uiteindelijk gewonnen door Barrichello voor Jenson Button en Kimi Räikkönen. Jacques Villeneuve keerde deze race terug in de Formule 1 bij Renault. Ook betekende de race de laatste overwinning van Rubens Barrichello.
In 2005 was de race, die gewonnen werd door Fernando Alonso voor Räikkönen en Ralf, in China de laatste van het seizoen. Renault pakte op deze baan het constructeurskampioenschap, terwijl het voor de teams van Sauber, Minardi, BAR en Jordan de laatste race was in hun hoedanigheid. Michael Schumacher en Christijan Albers moesten vanuit de pitstraat starten, nadat ze elkaar raakten bij het rijden naar de grid. Juan Pablo Montoya viel uit door een loszittende plaat van de kerbstones, terwijl Schumacher daarna achter de safetycar uitviel door een spin. Enkele ronden later schreef Narain Karthikeyan zijn Jordan af, nadat hij de muur raakte op het lange rechte stuk. Albers viel enkele ronden voor het einde nog uit, doordat een wielmoer van de auto afgevlogen was.
Een jaar later boekte Schumacher in China zijn laatste overwinning in de Formule 1 ooit. Hij werd hierbij op het podium vergezeld door Alonso en Giancarlo Fisichella. Het weekend begon in natte omstandigheden, waarbij beide Renaults in het voordeel waren. Echter wist Schumacher, die de race als zesde mocht starten, zich gedurende de race op te werken naar een podiumplaats en toen de baan droger werd, wist hij de leiding over te nemen en deze niet meer af te staan. Robert Doornbos verving voor de rest van het jaar Christian Klien bij Red Bull Racing.
Vorig seizoen kwam Lewis Hamilton met een comfortabele voorsprong van 12 punten op zijn teamgenoot Fernando Alonso in het wereldkampioenschap naar China, maar vanuit leidende positie strandde hij in de grindbak bij de ingang van de pitstraat. De race begon onder natte omstandigheden met Hamilton op pole en Räikkönen op plaats twee. De Brit bouwde een mooie voorsprong op, maar door de opdrogende baan, moest hij de pits in met alle gevolgen van dien. Hierdoor nam Robert Kubica de leiding over, maar hij viel uit met een defecte versnellingsbak. Räikkönen kon zo eenvoudig winnen voor Alonso en Felipe Massa en zo zijn titelaspiraties in leven houden. Het was de 200e overwinning en het 600e podium voor Ferrari.
Dit jaar gaat Lewis Hamilton met twee races te gaan wederom aan de leiding van het kampioenschap. Hij heeft vijf punten voorsprong op Felipe Massa en twaalf op Robert Kubica. De Brit kan in China wereldkampioen worden als hij zes punten meer haalt dan Massa. In het constructeurskampioenschap staat Ferrari zeven punten voor op McLaren en nog eens zeven punten daarachter BMW Sauber. Ferrari kan de titel grijpen als ze elf punten meer halen dan McLaren.
Tijdschema
Dag | Tijd | Sessie |
Vrijdag | 04.00-05.30 | vrije training 1 |
Vrijdag | 08.00-09.30 | vrije training 2 |
Zaterdag | 05.00-06.00 | vrije training 3 |
Zaterdag | 08.00-09.00 | kwalificatie |
Zondag | 09.00 | race |
Weersvoorspelling
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 21 °C | 25 °C | 20 % | zonnig |
Zaterdag | 20 °C | 25 °C | 30 % | kans op een bui |
Zondag | 19 °C | 23 °C | 60 % | buien |
Prestaties afgelopen jaren
# | Coureur | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
1 | Kimi Räikkönen | 1 (2) | DNF (5) | 2 (3) | 3 (2) |
2 | Felipe Massa | 3 (3) | DNF (20) | 6 (11) | 8 (4) |
3 | Nick Heidfeld | 7 (8) | 7 (8) | 13 (14) | |
4 | Robert Kubica | DNF (9) | 13 (9) | ||
5 | Fernando Alonso | 2 (4) | 2 (1) | 1 (1) | 4 (6) |
6 | Nelson Piquet jr. | ||||
7 | Nico Rosberg | 16 (15) | 11 (15) | ||
8 | Kazuki Nakajima | ||||
9 | David Coulthard | 8 (5) | 9 (12) | 9 (7) | 9 (9) |
10 | Mark Webber | 10 (7) | 8 (14) | 7 (10) | 10 (11) |
11 | Jarno Trulli | 13 (12) | DNF (17) | 15 (12) | |
12 | Timo Glock | 15 (16) | |||
14 | Sébastien Bourdais | ||||
15 | Sebastian Vettel | 4 (17) | |||
16 | Jenson Button | 5 (10) | 4 (4) | 8 (4) | 2 (3) |
17 | Rubens Barrichello | 15 (16) | 6 (3) | 12 (8) | 1 (1) |
20 | Adrian Sutil | DNF (21) | |||
21 | Giancarlo Fisichella | 11 (18) | 3 (2) | 4 (2) | 7 (7) |
22 | Lewis Hamilton | DNF (1) | |||
23 | Heikki Kovalainen | 9 (13) |
Klassement Coureurs
Pos. | Coureur | Punten |
1 | Lewis Hamilton | 84 |
2 | Felipe Massa | 79 |
3 | Robert Kubica | 72 |
4 | Kimi Räikkönen | 63 |
5 | Nick Heidfeld | 56 |
6 | Heikki Kovalainen | 51 |
7 | Fernando Alonso | 48 |
8 | Jarno Trulli | 30 |
9 | Sebastian Vettel | 30 |
10 | Timo Glock | 20 |
11 | Mark Webber | 20 |
12 | Nelson Piquet Jr. | 18 |
13 | Nico Rosberg | 17 |
14 | Rubens Barrichello | 11 |
15 | Kazuki Nakajima | 9 |
16 | David Coulthard | 8 |
17 | Sebastien Bourdais | 4 |
18 | Jenson Button | 3 |
Klassement constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | Scuderia Ferrari | 142 |
2 | McLaren Mercedes | 135 |
3 | BMW F1 | 128 |
4 | Renault F1 | 66 |
5 | Toyota Racing | 50 |
6 | Scuderia Toro Rosso | 34 |
7 | Red Bull Racing | 29 |
8 | Williams | 26 |
9 | Honda Racing F1 | 14 |
10 | Force India | 0 |
11 | Super Aguri F1 | 0 |