De antwoorden van .....

Olga (Nuongirl)
Vorige maand konden jullie vragen stellen aan het F1-team van Toyota. De leuksten hebben we vertaald en naar ze verstuurd. Inmiddels zijn de antwoorden ook weer retour.

Als ik een carričre zou willen beginnen als monteur of engineer binnen het Toyota-F1 team, hoe zou ik op zo'n positie kunnen komen? Zou ik me moeten opwerken binnen de Toyotafabriek of kan ik ook geluk hebben met een open sollicitatie?

Neem een kijkje op onze website, http://jobs.toyota-f1-world.com. Hier staan alle openstaande vacatures vermeld. Daarnaast hebben we altijd interesse in mensen die denken dat ze het in zich hebben om deel uit te maken van een Formule 1-team. Brieven, met een CV, kunnen worden verstuurd naar job-opportunities@toyota-f1.com.

Toyota is een grote, Japanse, fabrikant. In hoeverre beďnvloedt dit de ontwikkelingen rondom het team positief/negatief? Welke voordelen en nadelen hebben de Japanse/Oosterse cultuur respectievelijk het 'onderdeel uitmaken' van zo'n groot conglomeraat?

In ons team werken meer dan 30 verschillende nationaliteiten en we zijn van mening dat we daardoor sterker zijn. Elk van de in totaal 650 teamleden heeft een verschillende achtergrond en ervaring en we kunnen dus van elkaar leren. Er zijn ook Japanse teamleden maar wij denken niet in hokjes. We zijn een team met een doel: slagen in de Formule 1.

Jullie hadden een plan opgesteld om binnen 5 jaar (uiterlijk volgend jaar dus, meen ik) wereldkampioen te worden. Met de resultaten van dit jaar lijkt dit bijzonder moeilijk te worden, ondanks het enorme budget wat jullie tot je beschikking hebben. Hoe gaat het team hiermee om? Heeft men het gevoel dat er ondergepresteerd wordt, of hebben jullie de plannen inmiddels naar beneden bijgesteld?

We hebben geen strak tijdschema voor het winnen van de wereldtitel, maar we bestaan om te winnen dus het is natuurlijk frustrerend dat dat niet lukt. Formule 1 is niet gemakkelijk en vereist ervaring en de juiste mensen en de juiste middelen. Toyota heeft niet het grootste budget in de Formule 1, wij denken dat het vergelijkbaar is met de meeste grote teams, maar natuurlijk weten we niet precies hun begrotingen, net als zij die van ons niet weten. Elk jaar stellen we onszelf de vraag wat we denken wat realistische doelen zijn; dit jaar was ons doel om terug te keren naar het podium en dat is ons gelukt.

Heeft er ooit een Nederlandse coureur op de shortlist gestaan om in een Toyota F1 wagen te racen?

We hebben nog nooit een Nederlander in ons Formule 1-team gehad. Wel maakt de 20-jarige Nederlander Henkie Waldschmidt deel uit van het Toyota Young Drivers Program.

Is er ooit een race geweest waarin de strategie gewoon heel erg moeilijk te bepalen was? En zo ja, welke race en op welke manier was het moeilijk?

Strategie is nooit gemakkelijk en er is niet altijd een duidelijk goede of verkeerde strategie. Achteraf is het heel gemakkelijk om de fout te vinden in strategieën die, op het moment, juist goed waren. We hebben twee goede voorbeelden dit seizoen toen de strategie goed, en niet goed werkte.

In Canada startten we als 11e en 14e, maar we dachten dat er sprake zou zijn van een grote kans op de Safety-car, dus kozen voor een one-stop-strategie voor beide coureurs, ook al was het niet de snelste strategie. Wij kregen gelijk en de Safety-car vlak voor de eerste serie van de pit-stops sloot het veld weer samen en eindigden we uiteindelijk op de vierde en zesde plaats.
Op Silverstone echter begon het halverwege de race te regenen. Net als de andere topteams bleven wij op de standaard wet-tyres rijden omdat de bui maar kort was. De baan bleef echter nat, ook toen het niet meer regende, en de coureurs die wel van band verwisselde, reden snellere ronden. Jarno eindigde als zevende, maar een podiumplaats was mogelijk als we toen een andere beslissing hadden genomen.

Op welk technisch vlak denken jullie dat er binnen de huidige regelgeving nog een hoop uit de wagen is te halen? Motorentechnisch, aerodynamisch, elektrisch etc.

De aerodynamica is de belangrijkste factor als het gaat om het verbeteren van de prestaties. Met een bevriezing van de ontwikkeling van de motor en de controle van de banden, is er met de aerodynamica het meeste uit de auto te halen.

Net zoals elk team zullen jullie je ogen open houden voor talenten binnen de racewereld die in de toekomst een eventuele aanwinst voor het team kunnen vormen. Naar welke raceklasse kijken jullie het meest, of worden bepaalde rijders al vanaf bijvoorbeeld het karten in de gaten gehouden?

Voor het Formule 1-team,moeten coureurs ervaring hebben met racen en aantonen dat ze beschikken over bekwaamheid en vastberadenheid. Daarom kijken we meestal binnen de Formule 1, GP2 of naar ons eigen Toyota Young Drivers Program (TDP). De TDP wordt beheerd door Toyota Motor Corporation in Japan en selecteert coureurs op zeer jonge leeftijd, vaak uit de karting. De TDP helpt de coureurs naar een loopbaan in de race-wereld. En voor de echt grote talenten kan dat leiden tot de Formule 1, zoals Kazuki Nakajima en Kamui Kobayashi.

Hoe kan het dat Toyota zoveel ups & downs heeft gehad in haar nog jonge carričre? Hoe kan het dat er geen consistent niveau wordt vastgehouden?

De Formule 1 is uitermate moeilijk omdat de competitie zo intens is. Vanaf ons debuut in 2002 tot eind 2005 hebben we duidelijk een opwaartse lijn gehad, we verbeterden elk jaar. In 2006 en 2007 ondervonden we echter moeilijkheden, waardoor de prestaties mager waren. Inmiddels zitten we echter weer op het goede spoor.
Ook andere teams hebben last van de enorme concurrentie in de Formule 1. Renault bijvoorbeeld won de wereldtitel en twee jaar later staan ze vijfde, Toro Rosso scoorde in 2006 een punt en won dit seizoen een race, terwijl Honda een race won in 2006 en tot nu toe dit jaar 14 punten heeft.

Kunnen jullie enkele technische vindingen noemen die bij Toyota hun weg hebben gevonden van de Formule 1 naar de straatauto's? En de andere kant uit: is KERS een voorbeeld van een systeem in de Formule 1 dat gebaseerd is op de technologie en productieauto's?

Toyota Motorsport is onderdeel van de Toyota Motor Corporation. Op het gebied van techniek is er een samenwerking tussen beide partijen. Elke technologie die waard is om op een of andere manier uitgewisseld te worden, zal bestudeerd worden om te kijken of er een mogelijkheid is op een technologische doorbraak. Omdat Formule 1 het neusje van de zalm is wat betreft motorsporttechnologie, proberen we altijd tot het uiterste te gaan en de kennis die we daarbij opdoen, zoals het materiaalgebruik, de aerodynamica en de gedragingen van de motor, kunnen helpen bij het toekomstig ontwerp van straatauto's. Kennis en ervaringen worden overgedragen van de Formule 1 richting de straatauto's, maar over het algemeen zijn dat geen specifieke onderdelen.

De KERS-technologie die in de Formule 1 gebruikt gaat worden, is eigenlijk minder geavanceerd dan de technologie die wij in de Prius gebruiken. Formule 1 is een unieke omgeving, waarin gewichtsreductie van vitaal belang is. De instelling waarmee Toyota straatauto's ontwerpt is heel anders en daarbij is het doel efficiëncy op het gebied van brandstofverbruik. Het ideale ontwerp in een straatauto is geavanceerder dan KERS in de Formule 1, omdat het niet alleen betekent dat je met een kleinere motor toekunt, maar het ook andere zaken meeneemt. Het wint zowel energie terug aan de voor- als achterkant van de auto en er zit geen limiet aan de tijd waarin het gebruikt wordt. In de racerij heeft Toyota al de 24 uren van Tokachi gewonnen met een hybride racewagen die geavanceerdere technologie gebruikt dan het KERS-systeem in de Formule 1.