Vooruitblik GP van België
![]() | Dit weekend staat de Grand Prix van België op het programma, traditioneel een enerverende race. FOK!sport geeft een blik op het circuit, de geschiedenis, het tijdschema, de weersverwachtingen en de standen in het rijders- en het constructeurskampioenschap. |
Circuit de Spa-Francorchamps

Bron: Fia.com
Lengte: 7,004 km
Aantal ronden: 44
Racelengte: 308,052 km
Baanrecord: Kimi Räikkönen 1:45.108 (2004)
Geschiedenis
Door de bestuurders in Luik is een circuit tussen Francorchamps, Malmedy en Stavelot bedacht. De baan is geopend in 1921 en had een lengte van vijftien kilometer. In 1924 werd op het circuit voor het eerst met auto’s geracet, waarbij de 24 uren van Spa werden gehouden. In het jaar erop werd de eerste Formule 1-race gehouden die gewonnen werd door Antonio Ascari in een Alfa Romeo. Daarna is in 1939 L'Eau Rouge verlegd om het circuit sneller te maken. Hierbij werden de coueurs heuvelop gestuurd, waarbij aan het einde de nieuwe bocht Raidillon volgde.
In 1979 is de baan ingekort tot bijna de huidige lengte. Na Les Combes buigt de baan af en pas bij Blanchimont takte het vernieuwde circuit aan bij de oude baan, hierdoor is er onder andere een nieuwe bocht met de naam Stavelot gecreëerd. In recente jaren is de baan op enkele plaatsen nog aangepast, zo is er boven aan L’Eau Rouge gezorgd voor meer ruimte, zodat de veiligheid daar verbeterd is. Ook is de Busstopchicane enkele malen verlegd en is de ingang van de pitstraat aangepakt. Daarnaast is La Source-Hairpin aangepast om voor meer ruimte te zorgen na de start en is het pitcomplex vernieuwd.
In het verleden is na de eerste race in 1925 de Belgische Grand Prix verschillende keren niet gehouden. Tot 1970 is de race verreden op Spa Francorshamps, maar door de vele dodelijke ongevallen op de baan is het circuit in de ban gedaan. Daarom werd de race verreden op het circuit van Nivelles en later op Zolder. In 1983 keerde de race terug naar Spa om het jaar er op nog eenmaal op Zolder verreden te worden. In 2003 is de race niet verreden, omdat tabakssponsoring niet meer toegestaan was in Europa en vele teams nog gesponsord werden door tabakfabrikanten. De laatste keer dat de race niet gehouden werd, was in 2006 nadat de organisatie failliet was gegaan. De Waalse overheid sprong te laat bij om de race nog te redden, maar zorgde er wel voor dat de race voor de toekomst behouden bleef.
De race in 1998 was een die legendarisch was, omdat er na de start in regenachtige omstandigheden op het rechte stuk tussen La Source en L’Eau Rouge bijna het hele veld crashte, waardoor een herstart noodzakelijk werd. Vier coureurs kwamen door het gebrek aan auto’s niet meer aan de start. Na de tweede start vielen wederom drie coureurs uit, waaronder de van pole gestarte Mika Häkkinen. Lange tijd ging Michael Schumacher aan de leiding van de race, totdat hij bij het op een ronde zetten van Coulthard in de spray achterop de wagen van de Schot knalde. Coulthard heeft in 2003 de schuld van het incident op zich genomen, omdat hij op de racelijn van het gas ging. Hierdoor kon Damon Hill de eerste overwinning voor Jordan behalen voor zijn teamgenoot Ralf Schumacher en Jarno Trulli.
In 1999 werden er tijdens de trainingen twee BAR-auto’s afgeschreven. Crashte op de vrijdag Jaques Villeneuve hard bovenaan bij L’Eau Rouge, in de kwalificatie ging Ricardo Zonta er op hetzelfde punt nog harder af, waarbij hij zelfs over de kop sloeg. De race zelf kende weinig hoogtepunten. Coulthard nam in de eerste bocht de leiding over van zijn teamgenoot Häkkinen en won onbedreigd. Ferrari had teamorders nodig om Eddy Irvine nog uitzicht te laten houden op het kampioenschap en loodste hem naar een vierde plaats, nog achter Heinz-Harald Frentzen. In 2000 begon de race onder natte omstandigheden voor de veiligheid achter de safetycar. Mika Häkkinen, die op Spa zijn laatste pole ooit behaalde, liep toen de safetycar weg was uit, maar toen de baan opdroogde kwam Schumacher dichterbij en nam de leiding na een spin van Häkkinen over. Na de pitstops bleek de Fin de snellere auto te hebben en naderde Schumacher, die Häkkinen enkele ronden achter zich wist te houden. Uiteindelijk wist Häkkinen Schumacher op spectaculaire wijze te passeren, waarbij Schumacher achterblijver Ricardo Zonta links passeerde en Häkkinen rechts. Derde in de race werd uiteindelijk Ralf Schumacher.
In 2001 was het Schumacher die de sterkste was in een race die gekenmerkt werd door een zware crash van Luciano Burti bij Blanchimont die geraakt werd door Eddie Irvine. Het betekende het einde van de Formule 1-racen voor Burti. De race werd gestopt en na een herstart won Schumacher voor Coulthard en Giancarlo Fisichella. Deze race betekende het laatste podium en de laatste puntenfinish voor het Benetton-team en het laatste punt voor Jean Alesi in zijn Formule 1-loopbaan. In 2002 was Schumacher wederom de sterkste voor zijn teamgenoot Rubens Barrichello en Juan Pablo Montoya.
In 2004 zorgde Mark Webber na de start bij Raidillon voor een crash, waardoor vier rijders uitgeschakeld werden. Uiteindelijk wist Kimi Räikkönen zijn enige overwinning van het jaar te behalen voor Schumacher en Barrichello. De race betekende voor Christian Klien zijn eerste puntenfinish en voor Olivier Panis zijn laatste. In 2005 werd de race onder vochtige omstandigheden verreden. Fisichella schreef zijn auto bij Raidillon, terwijl Takuma Sato net voor La Source Schumacher uitschakelde. Enkele ronden voor de finish knalde de als tweede liggende Montoya tegen Antonio Pizzonia bij het op een ronde zetten van de Braziliaan, waardoor beiden uitvielen. Räikkönen reed onbedreigd naar de overwinning voor Fernando Alonso en Jenson Button. De race was de laatste podiumfinish voor BAR. Vorig jaar was Kimi Räikkönen wederom de sterkste voor Felipe Massa en Alonso. Hierdoor wist Ferrari het constructeurskampioenschap binnen te slepen. De Australiër Webber reed in 2007 zijn honderdste race in de Formule 1.
Tijdschema
Dag | Tijd | Sessie |
Vrijdag | 10.00-11.30 | vrije training 1 |
Vrijdag | 14.00-15.30 | vrije training 2 |
Zaterdag | 11.00-12.00 | vrije training 3 |
Zaterdag | 14.00-15.00 | kwalificatie |
Zondag | 14.00 | race |
Weersvoorspelling
Dag | Minimum | Maximum | Neerslagkans | Weerbeeld |
Vrijdag | 16 °C | 18 °C | 70 % | 's middags regen |
Zaterdag | 13 °C | 19 °C | 60 % | neerslag |
Zondag | 13 °C | 19 °C | 20 % | deels bewolkt |
Prestaties afgelopen jaren
# | Coureur | 2007 | 2005 | 2004 | 2002 |
1 | Kimi Räikkönen | 1 (1) | 1 (2) | 1 (10) | DNF (2) |
2 | Felipe Massa | 2 (2) | 10 (7) | 4 (8) | DNF (17) |
3 | Nick Heidfeld | 5 (6) | 11 (16) | 10 (18) | |
4 | Robert Kubica | 9 (14) | |||
5 | Fernando Alonso | 3 (3) | 2 (4) | DNF (3) | |
6 | Nelson Piquet jr. | ||||
7 | Nico Rosberg | 6 (5) | |||
8 | Kazuki Nakajima | ||||
9 | David Coulthard | DNF (11) | DNF (11) | 7 (4) | 4 (6) |
10 | Mark Webber | 7 (7) | 4 (9) | DNF (7) | DNF (19) |
11 | Jarno Trulli | 11 (8) | DNF (3) | 9 (1) | DNF (7) |
12 | Timo Glock | ||||
14 | Sébastien Bourdais | ||||
15 | Sebastian Vettel | DNF (16) | |||
16 | Jenson Button | DNF (12) | 3 (8) | DNF (12) | DNF (10) |
17 | Rubens Barrichello | 13 (17) | 5 (12) | 3 (6) | 2 (3) |
20 | Adrian Sutil | 14 (19) | |||
21 | Giancarlo Fisichella | DNF (22) | DNF (13) | 5 (5) | DNF (14) |
22 | Lewis Hamilton | 4 (4) | |||
23 | Heikki Kovalainen | 8 (9) |
Klassement Coureurs
Pos. | Coureur | Punten |
1 | Lewis Hamilton | 70 |
2 | Felipe Massa | 64 |
3 | Kimi Räikkönen | 57 |
4 | Robert Kubica | 55 |
5 | Heikki Kovalainen | 43 |
6 | Nick Heidfeld | 41 |
7 | Jarno Trulli | 26 |
8 | Fernando Alonso | 18 |
9 | Mark Webber | 18 |
10 | Timo Glock | 15 |
11 | Nelson Piquet Jr. | 13 |
12 | Rubens Barrichello | 11 |
13 | Nico Rosberg | 9 |
14 | Sebastian Vettel | 9 |
15 | Kazuki Nakajima | 8 |
16 | David Coulthard | 6 |
17 | Jenson Button | 3 |
18 | Sebastien Bourdais | 2 |
Klassement constructeurs
Pos. | Team | Punten |
1 | Scuderia Ferrari | 121 |
2 | McLaren Mercedes | 113 |
3 | BMW F1 | 96 |
4 | Toyota Racing | 41 |
5 | Renault F1 | 31 |
6 | Red Bull Racing | 24 |
7 | Williams | 17 |
8 | Honda Racing F1 | 14 |
9 | Scuderia Toro Rosso | 11 |
10 | Force India | 0 |
11 | Super Aguri F1 | 0 |