Webber vindt Eau Rouge "fantastisch"

Sally (Tessa)
Eén van de mooiste bochten in de Formule 1 - Eau Rouge op Spa-Francorchamps - zal komend weekend weer veel rubber over zich heen krijgen. Red Bull-coureur Mark Webber is een ware liefhebber van deze snelle, hellende knik. Hij crashte in de Formule 3000 wel zwaar in diezelfde bocht.

Heden ten dage is de uitdaging om Eau Rouge vol gas te nemen wel minder, maar het blijft een fantastische bocht, aldus de Australiër. Vroeger was de bocht der bochten een échte uitdaging, tegenwoordig is het redelijk eenvoudig om de bocht volgas te kunnen nemen. Het ging in de oude dagen dan ook wel eens goed mis, met een aantal flinke klappers tot gevolg. Jacques Villeneuve deed dat maar liefst twee keer zwaar in Eau Rouge: in 1998 in een Williams en in 1999 in een BAR.


Eau Rouge bij aankomst van het circuit in Spa-Francorchamps (rechts de oude pitboxen)


Blik op Eau Rouge van onderaf


Blik op Eau Rouge vanaf de tribune, het hoogteverschil is wel duidelijk

"Het is echt geweldig om met een Formule 1-wagen door die bocht te rijden", zo zei Webber tegen autosport.com. "Aan het einde lijkt het net of je als een kurk uit de fles schiet. Het is echt spectaculair. Veel mensen realiseren zich niet hoeveel hoogteverschil er precies in de bocht zit. Dat kun je alleen weten als je er zelf geweest bent. Eerst ga je een stuk naar beneden, om vervolgens op topsnelheid steil omhoog te gaan om bovenaan de berg uit te komen. Het is echt indrukwekkend en je kunt zelfs het afslijten van de plank onder de auto ruiken."

Filmpje van de achtervolging en inhaalactie van Mika Hakkinen op Michael Schumacher en Ricardo Zonta in 2000, waarbij het hoogteverschil van Eau Rouge goed zichtbaar is op de onboardbeelden. Aan het eind lukt de inhaalmanoeuvre, schrik niet als het camerastandpunt ineens over gaat op dat vanuit de auto van Zonta.

Het is vooral het gevoel dat het belangrijkste is nu Eau Rouge relatief makkelijk te nemen is. "Het draait allemaal om dat gevoel. De bocht is niet meer zo uitdagend als eerst. Met de oude V10-motoren zaten we hier echt op de absolute limiet en dankzij de bandenoorlog die toen nog heerste ging het zo gigantisch snel. Nu zijn de auto's veel stabieler door de Eau Rouge."


Blik op Eau Rouge vanaf vlak naast de baan


Halverwege Eau Rouge, let op de flinke asfaltuitloopstrook

De Red Bull-coureur vertelde ook over wat je denkt terwijl je de bocht neemt: "Als je dan door de Eau Rouge dendert, hoop je echt dat je de auto onder controle houdt en dat je geen mechanische problemen krijgt. Mocht je de controle namelijk verliezen, dan kun je je voorbereiden op een zware klapper. Wij hebben dus echt nog wel respect voor deze bocht. Je moet je heel goed concentreren op de racelijn. Het gaat allemaal in een fractie van een seconde voorbij."

"Als coureurs hebben we nog steeds veel respect voor de Eau Rouge. Iedereen op de grid houdt van de adrenaline en het gevaar wat hierbij komt kijken en deze bocht is dan ook precies de reden waarom wij coureur zijn geworden. Wij houden echt van Eau Rouge", volgens Webber.


Eau Rouge, overview naar vip-buildings, genomen halverwege, op het pad langs de baan


Overview in de richting van de pituitgang, Eau Rouge eindigt waar de mensen om de bocht verdwijnen


Alle foto's genomen op de testdag van 12 juli 2007. Ongeknipte en hi-res foto's te krijgen bij de eigenaar, Sally.