BCR 17-08-2008 Fotoverslag deel 1

Sally (Tessa)
Nadat ik op zaterdag de RaceSalon al had bezocht (zie fotoverslagen deel 1 en deel 2) was het op zondag de beurt aan het echte werk: de Bavaria City Racing (BCR).

Op zondagmorgen extra vroeg opgestaan om nog een verslag te posten voor jullie van de RaceSalon de avond ervoor, maar dat mislukte jammerlijk via de pc van het hostel waar ik logeerde. De foto's konden nergens geupload worden, en ook versturen per e-mail hield de server tegen. Ik ben zelfs mijn filmpjes van de motorstarts kwijtgeraakt. Hieronder dan toch nog het verslag van Bavaria City Racing zondag 17 augustus. Ik begin met de 'gewone' autootjes en vreemde vogels. In deel 2 komen de snelle jongens en (meer) burnouts aan de beurt.

Ik stond op het kruispunt van Blaak en Coolsingel, kijkend in de richting waar de bolides vanaf de Willemsbrug de Blaak af kwamen scheuren en dan de Coolsingel opdraaiden. De meeste foto's zijn in de richting van Blaak gemaakt. Maar nadat ING Renault-testcoureur Sakon Yamamoto zijn rondjes had gemaakt, ben ik naar het Hofplein gelopen.


Zicht vanaf bocht waar ik stond over Blaak richting Willemsbrug. In de verte is de uitsparing te zien voor de donuts (rood/witte vangrails)


Zicht vanaf andere kant bocht waar ik stond, die bocht draait de Coolsingel in



Al lopend over de trambaan van de Coolsingel onderweg naar Hofplein stond het publiek een paar rijen dik


Van deze mensen mocht ik tussen hen door naar het hek, om naar het persvak op het Hofplein te komen, bedankt! (Beloofd: jullie staan op de site)


Er was ook een tuktuk met een tweetal FHM-ladies erin

Vanaf die bocht waar ik eerst stond, was ik naar de andere kant gelopen - zo had ik zicht op de Coolsingel. Ongeveer, want ik moest voorbij een bepaald punt gaan staan vanwege het gevaar van rechtdoorschietende wagens. Daar opnieuw de camera op de vangrail gezet, en niet veel later een 'leuke' foto gemaakt...


Porsche die wel heel dicht bij 'mijn' vangrail komt. Oeps...

Die Porsche zat bijna in mijn binnenzak, en ik knipte toevallig op dit moment af. Ik dacht even daarna wel aan wat er was gebeurd als die Porsche echt de macht over het stuur was verloren, want volgens de 'vlaggenman' (zie foto hieronder) had de coureur er echt even geen controle meer over. Dan had ik hier nu niet gezeten waarschijnlijk om het verslag te doen. Ik zat namelijk op mijn hurken achter de betonnen vangrail. De vlaggenmeneer kwam me daarna vragen of ik niet beter weer aan de andere kant van de bocht kon gaan staan. Dat heb ik maar gedaan.


Een van de twee mannen die de vlaggen moesten zwaaien in bocht 9

Wat er zoal langskwam:


A1GP-wagen met Carlo van Dam achter het stuur


Een demonstratie van het politieteam dat hoogwaardigheidsbekleders begeleid

Een speciale vermelding voor de 'New Energy Demo' van niemand minder dan voormalig F1-coureur Heinz-Harald Frentzen, die de baan betrad met een exclusieve Lotus Exige Tri-Fuel (zie foto hieronder). Een hybride auto die loopt op benzine, bio-ethanol en alcohol, met een elektromotor erin. De wagen is een gewone Lotus Elise, met alleen een andere aandrijving. Saillant detail: de Electric is gewoon véél sneller dan de benzineversie! Dat komt omdat door de elektromotor ongeacht het aantal toeren direct een maximaal koppel per vermogen wordt geleverd, daardoor ontstaat een geweldige acceleratie. In de tweede versnelling haal je al 140 km/u en dan zijn er nóg twee versnellingen over. Een bijzonder stille auto als hij langs komt rijden. Dat zou bij sommigen de pret een beetje kunnen drukken...


Gaia (of Gaea) staat in de Griekse mythologie voor oermoeder, Moeder Aarde; zo heet de 'auto van de toekomst' ook; stilletjes!

Meer over het GAIA-project en de Advanced Lithium Battery Systems van Frentzen op de officiële site (Duits of Engelstalig).



SBS 6-commentator Edward van Cuilenborg was er voor het verslag

Overigens stonden er bij een aantal persvakken ook hefliften, en daar zouden de fotografen in eerste instantie op mogen - een man of vijftien kon erop - maar doordat de camera's van SBS 6 daar stonden, mocht het op de dag zelf niet. Helaas.

Ook gespot:


De dames van de biersponsor


Massa's 'bierdames'


Oldtimer met de coureurs die reden

En bijna aan het einde van dit deel nog de favoriete bezigheid van Renger van de Zande in de Mercedes SL63: roken! En nee, niet een sigaret... Hij draaide in één rondje Hofplein wel drie keer zijn donuts.

Met al die burnouts moest er wel tussendoor even rubber geraapt worden. Het publiek wilde het maar al te graag hebben.

Voor deel 2 klik je hier.


Met grote dank aan donroyco voor het bewerken van de meeste foto's en het maken van de gifjes.


Copyright van alle foto's uit deze fotoverslagen rust geheel bij de maker en de vormgever. Overnemen alleen met schriftelijke toestemming.

Hi-res en ongeknipte foto's te verkrijgen bij Sally.