[IRL] Dixon pakt Kentucky
Op een baan waar de omstandigheden anders waren dan tijdens de vrije trainingen, de race begon pas om 18:30 uur lokale tijd, heeft Scott Dixon de Kentucky Meyer Indy 300 op zijn naam geschreven. Hij deed dit door in de laatste bocht Helio Castroneves in te halen. Die viel stil na een brandstoftekort. |
Als derde kwam Marco Andretti over de streep na van de negende startplek te zijn vertrokken. De race verliep vrijwel probleemloos. In de tweede ronde werd na een licht contact van Will Power met de muur besloten tot een baaninspectie, maar na enkele ronden werd de baan alweer vrijgegeven. Een gevecht onstond tussen Dixon en Vitor Meira. Het duurde echter tot ronde 44 eer Meira de leider kon passeren. Toch zorgden de pitstops ervoor dat Dixon weer aan de leiding kwam.
Nadat twee vrouwelijke coureurs, Danica Patrick en Sarah Fisher, elkaar raakten en er onderdelen op de baan waren beland, volgde opnieuw een neutralisatie. Onderwijl haalde Andretti Meria weer in voor plek twee, en het zou tot ronde 122 duren voor hij Dixon wist te passeren, ook al was hij sneller. Een achterblijver zorgde er uiteidnelijk voor dat Andretti de leider toch in kon halen.
Er was slechts één crash, die op naam kwam van Milka Duno die in dezelfde bocht als Power eerder (Bocht 2) te wijd ging en de betonnen muur iets te hard raakte, waardoor haar race voorbij was. Ze kon ongedeerd uit de auto stappen. Het besluit om de wagen van Penske-coureur Helio Castroneves helemaal vol te tanken met nog 50 ronden te gaan, leek goed uit te pakken. Tot die allerlaatste bocht, waar Castroneves net niet genoeg brandstof bleek te hebben en hij verloor alsnog de leiding aan Dixon.
De zesde overwinning van de Ganassi Racing-coureur was een evenaring van het record aantal overwinningen van teamgenoot Dan Wheldon, met nog drie races op de kalender. Wheldon kende overigens minder fortuin en finishte als vijfde. "Wat een dag! We speelden op safe en hadden een conservatieve aanpak. Zelfs in verkeer deden we geen overhaaste dingen. De wagen was geweldig, hoewel we niet de snelheid hadden uit de kwalificatie en de trainingen. Er waren een aantal rijders die eveneens een erg snelle wagen hadden, zoals Vitor Meira en Marco Andretti", aldus Dixon.
Hij had het wel over de snelheid die zijn wagen leek te missen: "Op het eind was het de strategie die beslissend was. Op snelheid had ik Castroneves nooit kunnen pakken, hij reed een halve ronde voor ons. Ik wist wel dat we sneller zouden zijn, maar dat zou geen 20 mijl per uur zijn. Nadat Dario Franchitti dit vorig jaar had bij mij voor het kampioenschap, voelt het goed nu zelf in deze positie te zitten."
Uitslag Kentucky Speedway
P | Coureur | Team | Ronden | Tijd |
1. | S. Dixon | Ganassi Racing | 200 | 1:36:42.347 |
2. | H. Castroneves | Penske | 200 | 1:36:42.900 |
3. | Mo. Andretti | Andretti-Green | 200 | 1:36:42.917 |
4. | V. Meira | Panther | 200 | 1:36:43.257 |
5. | D. Wheldon | Ganassi Racing | 200 | 1:36:44.494 |
6. | E. Carpenter | Vision | 200 | 1:36:48.300 |
7. | R. Briscoe | Penske | 200 | 1:36:48.574 |
8. | T. Kanaan | Andretti-Green | 200 | 1:36:49.440 |
9. | R. Hunter-Reay | Rahal Letterman | 200 | 1:36:53.299 |
10. | B. Rice | Dreyer & Reinbold | 200 | 1:37:04.033 |
11. | D. Patrick | Andretti-Green | 199 | 1:37:02.410 |
12. | O. Servia | KV Racing | 199 | 1:37:05.824 |
13. | E. Viso | HVM Racing | 198 | 1:36:42.753 |
14. | B. Junqueira | Dale Coyne | 198 | 1:36:50.905 |
15. | S. Fisher | Sarah Fisher Racing | 198 | 1:36:53.796 |
16. | J. Camara | Conquest Racing | 197 | 1:36:54.160 |
17. | M. Moraes | Dale Coyne | 195 | 1:36:52.018 |
18. | H. Mutoh | Andretti-Green | 157 | 1:19:00.554 |
19. | D. Manning | AJ Foyt Racing | 147 | 1:14:47.387 |
20. | A. Foyt IV | Vision | 136 | 1:03:37.841 |
21. | M. Duno | Dreyer & Reinbold | 130 | 1:00:21.607 |
22. | E. Bernoldi | Conquest Racing | 124 | 0:58:55.394 |
23. | M. Roth | Roth Racing | 98 | 0:46:42.215 |
24. | J. Wilson | Newman/Haas/Lanigan | 82 | 0:37:06.838 |
25. | G. Rahal | Newman/Haas/Lanigan | 28 | 0:32:48.042 |
26. | W. Power | KV Racing | 5 | 0:04:01.048 |