Alonso tevreden over vooruitgang Renault

Stefan (sportfreak)
Fernando Alonso is tevreden over de vooruitgang die Renault maakt. Wel blijft de Spanjaard beseffen dat de verschillen klein zijn.

Vooral na de goede kwalificatie van de GP van Spanje was Alonso verbaasd: "Eerlijk waar, we stonden versteld", antwoordt Alonso in een door Renault samengesteld vragenvuur. "We hadden niet verwacht zo snel op ons huidige niveau te presteren. Hooguit aan het einde van het seizoen. Al betekent dat niet dat we tevreden mogen zijn. We hebben nu pas de eerste stap gezet, want er is nog zat werk te verrichten."

Op dit moment moet Renault concurreren met Red Bull, Williams en Toyota, en dat is niet het uiteindelijke doel voor Alonso. "Eén ding staat vast: Ferrari, McLaren en BMW Sauber liggen te ver voor", aldus Spaanse coureur. "Wij vechten in de groep daarachter. En zoals ik net al zei: we mogen niet verslappen. Zo klein zijn de onderlinge verschillen."

Door die kleine verschillen wordt Alonso gedwongen ook naar achteren te kijken. Al merkt hij ook de verbeteringen aan de auto: "De aerodynamica is onder handen genomen waardoor de auto meer grip heeft", legt Alonso uit. "Daardoor maak ik minder fouten. Ook heb ik minder last van wielspin bij de achterbanden." Dat Alonso niet meedoet om de ereplaatsen heeft hij inmiddels geaccepteerd: "Het is alleen teleurstellend als je de doelen die je jezelf hebt gesteld niet bereikt. In Turkije rekende ik op de zevende plaats. Ik werd zesde en daar was ik blij mee. Dat ik niet kan winnen is iets anders. Natuurlijk mis ik dat, ik ben een coureur en wil altijd winnen. Dat is waar het voor mij om draait. Ik moet winnen om te leven. Zo zit ik in elkaar. Dat geldt voor alles. Net zo goed met karten, tennis of een spelletje. Ik wil altijd de beste zijn. Voor de mensen om me heen niet altijd even leuk."

Op de vraag of hij nu een betere coureur is dan eind 2006, toen hij voor de tweede keer wereldkampioen werd, is Alonso duidelijk. "Zeker weten. In onze sport is ervaring belangrijk. Een specifiek onderdeel waarop ik me heb verbeterd is de omgang met de banden. De Bridgestones zijn compleet anders dan de Michelin-banden. De karakteristieken van de Bridgestones zijn niet te vergelijken met het rubber waarop ik wereldkampioen werd. Ik moest mijn rijstijl analyseren en zaken veranderen, zoals de manier waarop ik de bochten instuur."