Wintertest Megastatistieken 2008
Na de tests van vorige week op Barcelona zit voor de meeste teams het wintertestwerk er op. Hoewel we natuurlijk dagelijks bericht hebben over de testuitslagen, weet een beetje kenner dat teams zelden op dezelfde dag hetzelfde testprogramma doen, dus dat de tijden moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. |
Wat hebben we gedaan?
Wij van FOK! hebben voor de belangrijkste circuits per dag bijgehouden wat de snelste tijd van de coureurs was. Hiermee kunnen we per circuit een klassement maken met de beste tijden van deze winter. Voor zover we dit hebben kunnen achterhalen, hebben we alleen tijden gebruikt die gezet zijn in de auto waarmee de teams het seizoen gaan beginnen. Uitzondering is natuurlijk Aguri, aangezien die nog niet in de nieuwe auto getest hebben. De vraag is sowieso hoe die nieuwe Aguri geclassificeerd moet worden; als doorontwikkelde 2006-Honda, als doorontwikkelde 2007-Honda of als houtje-touwtje 2008-Aguri.
Goed, genoeg uitgelegd, we willen resultaten zien!
Jerez
Pos | Rijder | Team | Tijd | Rondes |
1 | Kovalainen | McLaren | 1:17,974 | 660 |
2 | Coulthard | Red Bull | 1:18,485 | 460 |
3 | Webber | Red Bull | 1:18,628 | 404 |
4 | Rosberg | Williams | 1:19,091 | 292 |
5 | Hamilton | McLaren | 1:19,102 | 502 |
6 | Nakajima | Williams | 1:19,117 | 376 |
7 | De la Rosa | McLaren | 1:19,287 | 293 |
8 | Kubica | BMW | 1:19,535 | 336 |
9 | Piquet | Renault | 1:19,660 | 364 |
10 | Vettel | Toro Rosso | 1:19,688 | 220 |
11 | Raikkonen | Ferrari | 1:19,708 | 237 |
12 | Alonso | Renault | 1:19,710 | 104 |
13 | Massa | Ferrari | 1:19,772 | 212 |
14 | Glock | Toyota | 1:19,799 | 205 |
15 | Bourdais | Toro Rosso | 1:19,848 | 259 |
16 | Heidfeld | BMW | 1:19,934 | 319 |
17 | Fisichella | Force India | 1:20,669 | 89 |
18 | Button | Honda | 1:20,988 | 206 |
19 | Davidson | Aguri | 1:21,010 | 103 |
20 | Hulkenberg | Williams | 1:21,116 | 71 |
21 | Barrichello | Honda | 1:21,133 | 129 |
22 | di Grassi | Renault | 1:21,200 | 165 |
23 | Trulli | Toyota | 1:21,314 | 84 |
24 | Sato | Aguri | 1:21,376 | 191 |
25 | Liuzzi | Force India | 1:21,553 | 103 |
26 | Wurz | Honda | 1:21,605 | 189 |
27 | Sutil | Force India | 1:22,244 | 86 |
We beginnen met het enige circuit waar alle teams getest hebben. Hoewel het niet vreemd is om een McLaren bovenaan de lijst te zien, valt het wel op dat het Kovalainen is, die dik een seconde sneller was dan z’n teamgenoot. De Red Bulls maken een sterke indruk op dit circuit, en ook Williams is met een vierde en zesde tijd goed bezig. Ferrari heeft duidelijk geen kwalificatiesimulaties gedaan, gezien de elfde en dertiende plekken.
Valencia
Pos | Rijder | Team | Tijd | Rondes |
1 | Kovalainen | McLaren | 1:11,000 | 281 |
2 | Raikkonen | Ferrari | 1:11,189 | 296 |
3 | Massa | Ferrari | 1:11,662 | 274 |
4 | Nakajima | Williams | 1:11,971 | 107 |
5 | Hamilton | McLaren | 1:11,994 | 199 |
6 | Kubica | BMW | 1:12,095 | 275 |
7 | Heidfeld | BMW | 1:12,258 | 465 |
8 | Alonso | Renault | 1:12,360 | 283 |
9 | Rosberg | Williams | 1:12,493 | 197 |
10 | Webber | Red Bull | 1:12,594 | 178 |
11 | Glock | Toyota | 1:12,600 | 210 |
12 | Piquet | Renault | 1:12,949 | 93 |
13 | Trulli | Toyota | 1:13,133 | 180 |
14 | De la Rosa | McLaren | 1:13,163 | 107 |
15 | Button | Honda | 1:13,689 | 76 |
16 | Klien | BMW | 1:13,857 | 32 |
17 | Coulthard | Red Bull | 1:13,944 | 70 |
18 | Hulkenberg | Williams | 1:14,559 | 20 |
19 | Barrichello | Honda | 1:14,588 | 36 |
Opvallend genoeg zien we ook hier weer Kovalainen als snelste, al is het verschil met Hamilton en de Ferrari's hier veel kleiner. Ook zien we een herhaling van vorig seizoen, in de zin dat BMW, Williams en Renault achter McLaren en Ferrari de restjes verdelen.
Sakhir
Pos | Rijder | Team | Tijd | Rondes |
1 | Raikkonen | Ferrari | 1:30,015 | 431 |
2 | Massa | Ferrari | 1:30,190 | 286 |
3 | Trulli | Toyota | 1:30,944 | 407 |
4 | Glock | Toyota | 1:31,209 | 382 |
5 | Badoer | Ferrari | 1:32,230 | 136 |
6 | Kobayashi | Toyota | 1:32,265 | 115 |
In tegenstelling tot vorig jaar, hebben dit jaar slechts twee teams in Bahrein getest. Het zal geen grote verrassing zijn, dat Ferrari sneller was dan Toyota.
Barcelona
Pos | Rijder | Team | Tijd | Rondes |
1 | Massa | Ferrari | 1:20,508 | 387 |
2 | Trulli | Toyota | 1:20,801 | 285 |
3 | Hamilton | McLaren | 1:21,234 | 501 |
4 | Coulthard | Red Bull | 1:21,258 | 495 |
5 | Rosberg | Williams | 1:21,293 | 584 |
6 | Kovalainen | McLaren | 1:21,309 | 427 |
7 | Webber | Red Bull | 1:21,368 | 553 |
8 | Piquet | Renault | 1:21,443 | 536 |
9 | Alonso | Renault | 1:21,454 | 628 |
10 | Vettel | Toro Rosso | 1:21,679 | 432 |
11 | Raikkonen | Ferrari | 1:21,722 | 234 |
12 | Bourdais | Toro Rosso | 1:21,782 | 399 |
13 | Nakajima | Williams | 1:21,796 | 481 |
14 | Badoer | Ferrari | 1:21,808 | 210 |
15 | Glock | Toyota | 1:22,155 | 357 |
16 | de la Rosa | McLaren | 1:22,208 | 92 |
17 | Fisichella | Force India | 1:22,233 | 290 |
18 | Kubica | BMW | 1:22,299 | 425 |
19 | Schumacher | Ferrari | 1:22,428 | 83 |
20 | Sutil | Force India | 1:22,521 | 278 |
21 | Heidfeld | BMW | 1:22,624 | 438 |
22 | Button | Honda | 1:22,659 | 283 |
23 | Liuzzi | Force India | 1:22,942 | 220 |
24 | Barrichello | Honda | 1:23,169 | 326 |
25 | Klien | BMW | 1:23,239 | 43 |
26 | Paffett | McLaren | 1:23,349 | 45 |
27 | Kobayashi | Toyota | 1:23,880 | 85 |
28 | Wurz | Honda | 1:24,154 | 217 |
29 | Hulkenberg | Williams | 1:24,222 | 112 |
Barcelona is het circuit waar als laatste is getest, en waar de 2008-modellen verreweg de meeste afstand hebben afgelegd. Zou het ook de beste graadmeter voor het seizoen zijn? Trulli hoopt waarschijnlijk van wel, net als Coulthard en Webber die beiden ook heel mooie tijden op de klokken hebben gezet. Button en Barrichello, de achterste twee racecoureurs, hopen waarschijnlijk van niet.
Totaal klassement
Als we de tijden per circuit bekijken, zien we dat sommige rijders en teams het op het ene circuit beter doen dan op het andere. Dat zal voor een deel natuurlijk liggen aan de verschillende sterke en zwakke punten van een auto. Of misschien heeft een team op het ene circuit andere onderdelen getest dan op het andere. Om nog een stap verder te gaan met vergelijken, hebben we de rondetijden van alle rijders op deze vier circuits geïndexeerd, zodat de gemiddelde rondetijd op ieder circuit precies 100 'seconden' was. Vervolgens hebben we uitgerekend hoeveel van deze 'seconden' een rijder gemiddeld boven of onder deze rondetijd zat, en daar weer een klassement van gemaakt. Voor het gemak laten we alleen de racecoureurs zien.
Pos | Rijder | Team | Gem. "tijd" | Verschil |
1 | Kovalainen | McLaren | 98,147 | -1,853 |
2 | Massa | Ferrari | 99,009 | -0,991 |
3 | Hamilton | McLaren | 99,042 | -0,958 |
4 | Raikkonen | Ferrari | 99,149 | -0,851 |
5 | Webber | Red Bull | 99,175 | -0,825 |
6 | Nakajima | Williams | 99,267 | -0,733 |
7 | Rosberg | Williams | 99,291 | -0,709 |
8 | Alonso | Renault | 99,553 | -0,447 |
9 | Vettel | Toro Rosso | 99,644 | -0,356 |
10 | Coulthard | Red Bull | 99,690 | -0,310 |
11 | Kubica | BMW | 99,703 | -0,297 |
12 | Piquet | Renault | 99,798 | -0,202 |
13 | Bourdais | Toro Rosso | 99,806 | -0,194 |
14 | Heidfeld | BMW | 100,076 | 0,076 |
15 | Glock | Toyota | 100,124 | 0,124 |
16 | Trulli | Toyota | 100,294 | 0,294 |
17 | Fisichella | Force India | 100,595 | 0,595 |
18 | Button | Honda | 101,186 | 1,186 |
19 | Davidson | Aguri | 101,187 | 1,187 |
20 | Sutil | Force India | 101,754 | 1,754 |
21 | Sato | Aguri | 101,644 | 1,644 |
22 | Barrichello | Honda | 101,866 | 1,866 |
Zien we hier de krachtverdelingen van het 2008-seizoen? Het lijkt onwaarschijnlijk dat Kovalainen er gemakkelijk met de titel vandoor zal gaan. Maar dat Ferrari en McLaren als favorieten het seizoen in gaan moge duidelijk zijn. Niet eens zo gek ver daarachter vinden we Red Bull, Williams en Renault. Opvallend genoeg zien we zelfs een Toro Rosso voordat we bij de eerste BMW aankomen. Nou hoeft dat niets te zeggen, vorig jaar zagen we de BMW's ook pas terug op plaats negen en tien, terwijl ze tijdens het seizoen normaal gesproken duidelijk vijf en zes waren.
Voor de teams hebben we eenzelfde soort overzicht gemaakt.
Pos | Team | Gem. "tijd" | Verschil |
1 | McLaren | 98,736 | -1,264 |
2 | Ferrari | 99,221 | -0,779 |
3 | Williams | 99,421 | -0,579 |
4 | Red Bull | 99,575 | -0,425 |
5 | Renault | 99,818 | -0,182 |
7 | Toro Rosso | 99,868 | -0,132 |
8 | BMW | 100,032 | 0,032 |
6 | Toyota | 100,353 | 0,353 |
9 | Force India | 101,320 | 1,320 |
10 | Aguri | 101,561 | 1,561 |
11 | Honda | 101,672 | 1,672 |
In tegenstelling tot wat de meeste kenners denken, is het niet Ferrari maar McLaren die deze lijst aanvoert. De ogen zullen ook gericht zijn op Williams, dat op een mooie derde plaats terecht is gekomen. Vorig jaar waren de verwachtingen na de tests ook hoog voor Williams en vielen ze tijdens het seizoen licht tegen. Toch leeft dit jaar nog meer het gevoel dat ze het waar kunnen maken. Met de goede vorm van eind vorig jaar, het aanblijven van Rosberg en de goede testtijden zal het aan het moreel in ieder geval niet liggen. Red Bull staat mooi vierde, maar of ze dat in races waar kunnen maken zal moeten blijken. Voor BMW zullen de wintertests ontzettend zijn tegengevallen. Misschien dat hun vorm in races beter zal zijn, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat ze de strijd om het podium aan kunnen. Ze kunnen zich troosten met de gedachte dat het altijd slechter kan. Kijk naar Honda – in 2004 het tweede team, in 2006 een race gewonnen - en nu staan ze zelfs achter Super Aguri. Button, Brawn en de rest van het team hebben nog veel te doen.
Tenslotte hebben we nog een overzicht van het totaal aantal getestte kilometers. Let op, dit is inclusief testrijders, maar wederom met alleen de 2008-modellen.
Pos | Team | afstand |
1 | McLaren | 13721 |
2 | Ferrari | 13115 |
3 | Toyota | 11096 |
4 | BMW | 10184 |
5 | Red Bull | 10172 |
6 | Williams | 10016 |
7 | Renault | 9695 |
8 | Honda | 6591 |
9 | Toro Rosso | 5462 |
10 | Force India | 4877 |
11 | Aguri | 1302 |
Foutmarge
Tests bewijzen niets, laten we dat voorop stellen. Je weet nooit wat een team precies getest heeft of hoeveel benzine ze aan boord hadden toen ze die snelle tijd neerzetten. Sterker nog, een auto hoeft niet eens legaal te zijn tijdens tests. Misschien was de auto van Trulli op de laatste dag in Barcelona wel veel te licht en uitgerust met elektronische hulpmiddelen die in 2008 verboden zijn, om de aanwezige bonzen van Toyota te imponeren. Het zou allemaal kunnen. En er zijn nog talloze andere omstandigheden te bedenken die de betrouwbaarheid van bovenstaande uitslagen aantasten.
Vorig jaar hebben we de tijden van de wintertests op grotendeels dezelfde wijze beoordeeld. Een steekproef van één stuk is natuurlijk geen goede graadmeter, maar helaas is dit nog maar het tweede jaar dat we hiermee bezig zijn. Hoe goed was ons klassement vorig jaar? Bij de rijders zaten we er gemiddeld 4,1 posities naast. Misschien zou de score marginaal beter zijn geweest als iedereen het seizoen gewoon afgemaakt had, maar erg betrouwbaar is dit dus niet.
Bij de teams zaten we er gemiddeld echter maar 0,9 positie naast (als we McLaren als tweede team rekenen). Als Vettel niet zo veel punten voor Toro Rosso had gehaald zou de score nog beter zijn. Bij een veld dat zeker in de middenmoot zo dicht op elkaar zit, is dat een behoorlijk goede score. Nogmaals, tests bewijzen niets. Maar misschien kunnen ze wel een redelijke indicatie geven.