[NASCAR] Uitslag UAW-Ford 500
![]() | Jeff Gordon heeft (#24) de 'Clean Sweep' op Talladega te pakken. In april had Gordon de race op Talladega ook al gewonnen. In de laatste van de 188 ronden haalde hij de wagen van Dave Blaney in, met behulp van Tony Stewart (#20.) |
De race kende weer veel problemen voor de Chase-rijders, de twaalf coureurs die zich hebben geplaatst voor de Chase for the NEXTEL Cup. In ronde 92 begaf de motor van Jeff Burton (#31) het, twintig rondjes later gaf ook de motor van Martin Truex Jr. (#8) de geest. Het opvallende hieraan was dat de teams van Burton en Truex Jr., respectievelijk Richard Childress Racing (RCR) en Dale Earnhardt Inc. (DEI), dezelfde motoren gebruikten. Later zou ook de motor van Dale Earnhardt Jr. (#8, DEI) het begeven, en ook Kevin Harvick (#20, RCR) kende veel problemen met zijn motor.
In ronde 145 vond er weer een welbekende Big One plaats. Zonder enige aanleiding verloor de wagen van Bobby Labonte (#43) grip en blokkeerde bij hoge snelheid de baan. Veel coureurs raakten betrokken bij het ongeluk, waaronder de drie Chase-rijders Matt Kenseth (#17), Kyle Busch (#5) en Danny Hamlin (#11), die ook flinke schade aan hun auto opliepen. Hamlins pitmonteurs wisten de wagen nog goed te repareren en hij finishte uiteindelijk als vierde.
Jacques Villeneuve (#27) kende een redelijk debuut. Na zich als zesde gekwalificeerd te hebben, wist Villeneuve zich op een touché met de muur na, goed staande te houden. Hij bracht de wagen als 21e over de streep, zonder een ronde achterstand op de winnaar.
Aan het eind van de race was het vooral stuivertje wisselen, met een opvallende rol voor Dave Blaney (#22) die vaak aan de leiding reed. Het hele seizoen heeft Blaney in de langzamere Toyota al moeite om goede resultaten te rijden, maar deze race zat hij constant voorin en finishte uiteindelijk knap als derde. Jeff Gordon kreeg tijdens de race nog een stop en go-penalty, maar met veel geduld en een slimme tactiek wist hij in de laatste ronde toch voor het eerst aan kop te komen. Hij stond die leidende positie tot de finishvlag ook niet meer af.
Uitslag
Finish | Coureur | Auto | Punten / Bonus | Prijzengeld ($) |
1 | Jeff Gordon* | Chevrolet | 190/5 | 246,036 |
2 | Jimmie Johnson* | Chevrolet | 175/5 | 216,461 |
3 | Dave Blaney | Toyota | 170/5 | 180,783 |
4 | Denny Hamlin* | Chevrolet | 170/10 | 140,975 |
5 | Ryan Newman | Dodge | 160/5 | 149,025 |
6 | Casey Mears | Chevrolet | 150/0 | 114,325 |
7 | Kurt Busch* | Dodge | 146/0 | 127,933 |
8 | Tony Stewart | Chevrolet | 147/5 | 134,736 |
9 | Tony Raines | Chevrolet | 143/5 | 96,425 |
10 | Reed Sorenson | Dodge | 134/0 | 114,358 |
11 | Clint Bowyer* | Chevrolet | 135/5 | 92,625 |
12 | Johnny Sauter | Chevrolet | 132/5 | 98,750 |
13 | Jeff Green* | Chevrolet | 129/5 | 103,383 |
14 | Carl Edwards* | Ford | 121/0 | 89,325 |
15 | Juan Montoya (R) | Dodge | 118/0 | 115,925 |
* = Chase-rijder
(R) = Rookie
Stand in de Chase for the NEXTEL cup
# | +/- | Coureur | Punten | Achterstand | Poles | Wins | Top 5 | Top 10 | Prijzengeld |
1 | 1 | Jeff Gordon | 5690 | Leader | 6 | 5 | 18 | 24 | 6,079,660 |
2 | -1 | Jimmie Johnson | 5681 | -9 | 3 | 6 | 16 | 19 | 6,043,550 |
3 | -- | Clint Bowyer | 5627 | -63 | 2 | 1 | 4 | 14 | 3,543,490 |
4 | -- | Tony Stewart | 5536 | -154 | 0 | 3 | 10 | 21 | 5,583,560 |
5 | -- | Kevin Harvick | 5488 | -202 | 0 | 1 | 4 | 12 | 6,690,380 |
6 | 1 | Carl Edwards | 5485 | -205 | 0 | 3 | 8 | 12 | 3,853,310 |
7 | 2 | Kurt Busch | 5475 | -215 | 1 | 2 | 5 | 11 | 4,397,520 |
8 | -2 | Kyle Busch | 5430 | -260 | 0 | 1 | 8 | 16 | 3,904,640 |
9 | 3 | Denny Hamlin | 5428 | -262 | 1 | 1 | 11 | 16 | 4,248,590 |
10 | -2 | Martin Truex Jr. | 5390 | -300 | 0 | 1 | 6 | 11 | 4,157,590 |
11 | -- | Matt Kenseth | 5372 | -318 | 0 | 1 | 8 | 17 | 5,145,980 |
12 | -2 | Jeff Burton | 5354 | -336 | 0 | 1 | 7 | 13 | 5,163,670 |