De antwoorden van Tom Coronel

Sjors (Sj0rSz)
Ongeveer een week geleden kregen jullie de gelegenheid om vragen te stellen aan Tom Coronel. Dit interview heeft inmiddels plaatsgevonden. Hieronder vind je de antwoorden op een selectie uit de ingestuurde vragen.

Zou de Champcar voor jou een klasse zijn? In de WTCC heb je wederom aangetoond een goeie coureur te zijn en het lijkt me dat CCWS na F1 het hoogst haalbare is voor elke coureur.
Het is mooie klasse, maar ik ben zo goed in hetgeen wat ik nu doe. Bovendien heb ik het daar erg naar mijn zin. Ik ben niet zozeer op zoek naar een andere klasse, maar voel me prima thuis in de wereld waar ik nu zit.

Aangezien je carrière in de "moderne" Formule 1 nooit gelukt is, zou je het dan niet geweldig vinden om samen met je schoonvader (Klaas Zwart) een compleet seizoen Euroboss (oude F1-auto's) te doen. Zo'n enkele race in een Ferrari V12 moet toch naar meer smaken?
Het smaakt inderdaad naar meer om in een Ferrari V12 te rijden. Het is namelijk een van de mooiste dingen die er is. Maar ik ben meer op zoek naar competitie en die is er in Euroboss veel minder. Ik zou daarom ook meer voor de competitie kiezen, dan voor een lekkere auto.

Wat is de mooiste raceklasse waarin je gereden hebt?
Dat is toch de Formule Nippon, omdat het een uitdaging is om deel te nemen aan deze competitie.

Waarom rijdt je niet bij het fabrieksteam van Seat in de WTCC? Je bent goed genoeg lijkt me?
Dat vraag ik mezelf eigenlijk ook af. Fabriekspiloten maken af en toe fouten. Bovendien heeft het ook met de commercie en het geld te maken.

Wat was je mooiste overwinning in de Formule Nippon?
Dat was de race op Sugo. Ik was net terug van vakantie en had daar alleen maar getraind. Die wedstrijd was erg zwaar, omdat de nek veel belast wordt. Bovendien was ik de sterkste deelnemer van het veld en wist zo de race op mijn naam te schrijven.

Speel je racegames ter ontspanning of om de baan te verkennen?
Ik speel nooit racegames op de computer. Ze zijn wel realistisch, maar ik word er misselijk van. Ze missen namelijk het gevoel en de dimensie van een echte auto.

Je was in 2000 zo dichtbij een stoeltje in de F1, waarom is het daarna nooit meer zo ver gekomen?
Ik had mijn pijlen op wat anders gericht. Maar in 2001 was ik ook dichtbij een stoeltje in de Formule 1. Toen was ik namelijk dichtbij een overeenkomst met Trost. Ik zou dan met Bavaria in deze klasse gaan racen. Uiteindelijk ging dit niet door, omdat de bierproducent een overeenkomst had gesloten, waardoor ze geen auto’s mochten sponsoren. Het evenement zelf mochten ze overigens wel sponsoren.

Heb je überhaupt na die tegenslag nog geprobeerd in de F1 te komen?
Zoals ik net al zei had ik in 2001 ook nog een kans om in de Formule een te komen. Ik had toen geheime gesprekken met Trost en ook het financiële plaatje was zo goed als rond.

Heb je nog plannen om samen met je tweelingbroer te gaan racen in bijvoorbeeld 24 uurs races (Le Mans of toerwagens) of rally's (Dakar)?
Die plannen waren er dit jaar. Het was de bedoeling om met Tim Dakar te gaan rijden, als zijn vriendin zwanger zou zijn. Dit was echter niet het geval, waardoor de woestijnrally ook niet door ging.

Hoe ziet jouw droomcircuit eruit?
Mijn droomcircuit ziet eruit als Suzuka of Spa-Franchorchamps. Er moet veel hoogteverschil en veel snel bochtenwerk bij zitten.

Ben je na je carrière als coureur nog van plan om in de autosport te blijven in een andere functie?
Momenteel heb ik een eigen kartbaan in Huizen en heb ik ook een aantal webshops. Bovendien heb ik het ook druk met andere dingen in het leven. Verder heb ik pas geleden twee Suzuki’s gekocht. Deze hebben als doel om twee jonge talenten op weg te helpen.

Heb je ook interesse in andere sporten buiten de autosport? Zo ja, welke?
Jazeker, namelijk skien en surfen. Mijn vader had namelijk een zaak voor windsurfers, dus het is logisch dat ik veel met deze sport bezig was. In de winter was het niet mogelijk om deze sport uit te oefenen, dus ging ik veel skien.