[BCR] Verslag Bavaria City Racing 2007

Sander (sanger)
Vandaag was FOK!sport aanwezig op de derde editie van Bavaria City Racing. Tijdens deze editie van het evenement scheen de zon volop en vermaakte het publiek zich opperbest. Naar schatting waren meer dan 400.000 mensen naar de Maasstad getrokken om het autosportgeweld te aanschouwen. Hieronder een verslag en de foto's.

De dag begon tegen half één toen de opwarm runs werden gedaan door de diverse teams. Hierbij werden de toeschouwers al voorbereid op wat volgen ging. Met name Nelson Piquet Jr. in de Renault draaide al enkele donuts tijdens de installation lap. Na de warm up volgde de parade van prijswinnaars. Auto's uit diverse klassen kwamen hierbij langs, waarbij met name de Dutch Supercar Challenge en de F3-bolides eruit sprongen.


Carlo van Dam zwaait naar het publiek vanuit zijn F3-bolide.


Christijan Albers achter het stuur van een Dodge? Ja echt!

De officiële opening volgde even na twee uur, toen premier Balkenende het evenement officieel van start liet gaan. De parachutisten, die onderdeel uitmaakten van de openingsceremonie, wisten veilig te landen en Christijan Albers was de eerste coureur die een serieuze run ging doen. Op zijn weg naar het Hofplein nam de Nederlander alle risico's en wist een tempo neer te zetten dat indrukwekkend te noemen was. In totaal legde Albers het parcours drie keer af, waarin hij ettelijke malen het publiek trakteerde op donuts en burn-outs. De Nederlander moest zijn demonstratie uiteindelijk staken omdat het profiel van zijn banden totaal versleten was.


Premier Balkenende en burgermeester Opstelten verkennen het circuit.


Albers schiet uit de startblokken.


Christijan Albers rookt het profiel van zijn banden op voor de VIP-tribune.


Albers zweept het publiek op vanuit zijn werkplek.

Na de demonstratie van het Spyker F1-team was het de beurt aan de Nederlandse WTCC kopstukken. Duncan Huisman, Tom Coronel en Olivier Tielemans vermaakten het publiek met hun bolides.


Tom Coronel met een nogal abrupte remactie. De gele vlag wordt gezwaaid omdat de andere auto's klaar staan voor een burn-out.


Duncan Huisman haalt het uiterste uit de BMW.

Na de WTCC kanonnen kwam de Drift Series in actie. Het programma leek hier ietwat gewijzigd, want eigenlijk stond iedereen te wachten op Heikki Kovalainen. De coureurs van de Drift Series, Olaf Comijs, Tim Coronel en Tom Coronel, maakten dat echter meer dan goed. Dat zij het driften onder de knie hebben bleek uit het feit dat de auto meer gleed dan reed. Overdwars door de bocht was het devies. Hoe dichtbij men bij de autosport kon komen werd helemaal duidelijk toen we in het persvak werden bestrooid met rubberdeeltjes, welke van de band van de DriftKing.nl BMW kwamen.


De drifters in actie. Ze werden standaard achtervolgd door grote rookwolken.

Nadat het parcours serieus was toegetakeld door het vele glijwerk van de drifters, was het de eer aan Heikki Kovalainen om zijn ING Renault de sporen te geven. Heikki ging vanaf het begin volgas door de smalle straten van Rotterdam, en wist zo het publiek enthousiast te krijgen voor wat hij daarna liet zien. De ING Renault werd zwaar misbruikt en het mag een wonder heten dat hij heelhuids terug is gekomen in de paddock. De Fin liet zeer duidelijk zien dat hij over een heel goede wagenbeheersing beschikt, met alle risico's die hij nam. Veel van zijn donuts draaide de coureur namelijk met een hand in de lucht.

Na de Renault demonstratie kwamen A1 Team Netherlands, A1 Team Ireland en Racing for Holland de baan op. Respectievelijk Jeroen Bleekemolen, John O'Hara en David Hart gaven de bolides de sporen. De Dome Judd raakte enigszins achterop maar wist dat snel goed te maken. Ondertussen trakteerden de A1-bolides het publiek op enkele burn-outs en doughnuts.


Jeroen Bleekemolen is bezig zijn banden op te roken.


De Dome-Judd van Racing for Holland. David Hart in achtervolging op de A1GP-auto's.


Nederland, Ierland en Racing for Holland op weg naar de Willemsbrug.

Hierna was het toch echt de beurt aan Robert Doornbos, die het publiek wist op te zwepen met de ChampCar-bolide van Minardi Team USA. Dat hij hiervoor gebruik maakte van het oude Lola-chassis zal iedereen worst wezen. Doornbos wist het publiek op de banken te krijgen met enkele goed uitgevoerde donuts en burn-outs. Bij zijn laatse run stopte hij op de Willemsbrug alwaar hij uitstapte en het publiek bespeelde.


Doornbos in actie in de Lola ChampCar-bolide.

Adrian Sutil was de volgende die zijn kunnen demonstreerde. De Duitser gaf zijn Spyker de sporen maar kende eigenlijk veel pech. Al bij zijn tweede run begaf de motor van de Spyker het op het Hofplein. Sutil moest de terugweg aanvangen met een vlammende linkerachterkant en rook uit de motor. Onder luid gejuich wist hij de paddock uiteindelijk te halen.


Een donut voor de deur van de persfotografen.

Tussendoor werd het publiek getrakteerd op enkele runs van de ING Renault tweezitter, waarvoor plaatsen te winnen waren. Ook passeerden enkele zeer fraaie motoren in een optocht.

Nelson Piquet Jr. mocht de dag afsluiten. Hij gaf de Renault flink de sporen en maakte vele burn-outs. De jonge coureur maakte een viertal runs en maakte op deze manier een mooi einde aan de dag op het parcours.


Nelson Piquet Jr. bedankt het publiek.

Uiteraard werd het feest daarna voortgezet in Club Monaco, met onder andere optredens van Eddie Jordan & The Robbers en natuurlijk Ferry Corsten.


Bavaria had ook tijdens deze editie voor mooie grid girls gezorgd.