McLaren: "Het was Hamiltons fout"

Remy (RemyRR)
Niet Fernando Alonso, maar Lewis Hamilton maakte een blunder tijdens het pitstopincident dat vanmiddag plaatsvond tijdens de kwalificatie van Hongarije. Dat beweren althans McLaren-teambaas Ron Dennis en coureur Alonso. De Britse debutant zou zich niet hebben gehouden aan zijn strategie, waardoor hij achter zijn teamgenoot terecht kwam in de pitstraat.

Naar aanleiding van het incident moesten Alonso, Hamilton en Dennis zich na afloop van de kwalificatie melden bij de wedstrijdleiding om zich te verantwoorden. Na deze bespreking verklaarden Alonso en zijn teambaas aan de pers dat Hamilton zelf de schuldige was van de problemen rondom zijn laatste pitstop van Q3.

"Fernando moest na zijn pitstop wachten tot zijn engineer hem het teken gaf weg te gaan," zegt Dennis tegen Autosport.com. "Op zo’n moment staat hij onder controle van zijn engineer. Deze bepaalt wanneer hij de baan weer op moet. Zo is dat geregeld tijdens de pitstops. Als jullie denken dat het met opzet is gebeurd, moeten jullie dat doen. Wij hebben precies verteld wat er gaande was."

Hamilton is volgens de teambaas de oorzaak van de problemen. "Ze reden niet meer in de volgorde rond zoals we dat vooraf bepaald hadden," aldus Dennis. "Lewis had Fernando er direct langs moeten laten toen de derde kwalificatiesessie begon. Dat deed hij dus niet. Hij ging er vandoor. Hierdoor kwam onze tactiek in de knel te zitten."

De spanning binnen het team is door dit alles ondertussen toegenomen. "Ik zal eerlijk zeggen dat het niet eenvoudig is om met twee topcoureurs in één team te rijden," vertelt Dennis. "Ze zijn beiden erg snel en willen allebei graag winnen. Wij proberen daar een goede balans in te vinden. Vandaag ging het echter mis en dat zorgt ervoor dat het team meer onder druk komt te staan. Ik heb echter verteld hoe het precies zit en als team zullen we hier verder goed mee omgaan."

Alonso beaamde wat zijn baas over het incident vertelde. Of Alonso alsnog gestraft gaat worden voor het ophouden van Hamilton, wordt later bekend gemaakt. Mogelijk wordt een x-aantal snelste kwalificatietijden van de regerend wereldkampioen afgenomen, indien hij schuldig wordt bevonden.