Briatore: "Uitsluiting McLaren lijkt me logisch"

Remy (RemyRR)
Renault-teambaas Flavio Briatore mengt zich nu ook bij de Stepneygate, de spionagezaak die momenteel speelt tussen Ferrari en McLaren Mercedes. Briatore vindt dat McLaren uit het wereldkampioenschap gezet moet worden.

McLaren heeft volgens de Italiaan op een illegale manier voordeel gekregen in het kampioenschap, laat hij in een interview met Autosport.com weten. “Er is nu een team dat op illegale wijze een voordeel heeft verkregen ten opzichte van de anderen. Ik ben geen rechter, dus ik kan niet bepalen wat de straf moet zijn. Maar als je de regels leest, staat er dat de straf op het stelen van intellectuele eigendommen van anderen uitsluiting van het kampioenschap is."

Volgens Briatore heeft McLaren informatie over de Bridgestone banden verkregen die van essentieel belang waren voor het sneller maken van de auto. Veel teams, die eerst op Michelin banden reden, hadden namelijk veel moeite om met de nieuwe Bridgestone banden overweg te gaan. "Het is duidelijk dat zij data hadden van de gewichtsverdeling van Ferrari," zegt Briatore. "Ferrari reed al tien jaar met Bridgestone. Die ene pagina in het inmiddels beroemde dossier dat gestolen is, is al genoeg om maanden van werk te besparen en direct een goede oplossing te vinden."

Wat Briatore hier echter over het hoofd heeft gezien, is dat de informatie pas rond maart/april in de handen kon komen van Mike Coughlan, de ontwerper van de huidige MP4-22 wagen. Die wagen was in januari namelijk al af.

Omdat volgens Briatore door de spionagezaak ook het Franse team zou zijn benadeeld, mengen zij zich nu bij het hoger beroep. "Wij zijn ook een van de getroffen partijen, dus wij zullen er zeker heengaan," aldus Briatore. Hij vindt overigens dat Mike Coughlan en Nigel Stepney, de twee hoofdrolspelers in deze kwestie, moeten verdwijnen uit de autosportwereld. "De meeste mensen, monteurs en engineers, zouden enorm blij zijn om alleen al in de Formule 1 te werken. Coughlan en Stepney hebben tonnen verdiend in deze sport, maar dat was voor hun nog niet genoeg. Zij moeten uit de Formule 1 verbannen worden."

De Italiaanse teambaas vindt dat men erg onzorgvuldig met de geheime gegevens is omgegaan. Het gaat hier niet om één A4-tje, maar om een complete bundel. "Het is duidelijk dat je niet alles kunt controleren. Als iemand naar een ander team verhuist zal hij informatie meenemen. Eén pagina kan dan misschien nog wel door de beugel, maar als het meer dan dat is, is het gewoon illegaal."

Briatore geeft toe dat hij zelf ook wel eens informatie heeft verkregen van twee overgenomen technici. "Wij konden in het verleden maar niet begrijpen waarom BAR-Honda naar de pits kon komen voor een pitstop wanneer zij maar wilden. Wij hebben toen twee van hun engineers overgenomen en zijn zo te weten gekomen dat zij in feite met twee tanks reden." BAR-Honda, tegenwoordig Honda, werd voor deze constructie op een later tijdstip geschorst voor twee wedstrijden 2005.