Column: Hoe naai je een tegenstander?

Ed (Ared)
Het heeft even geduurd, en ook de uiteindelijke uitspraak laat de deur nog open voor toekomstige sancties, maar gelukkig is de spionagezaak voor wat betreft McLaren met een sisser afgelopen.

Ik zeg gelukkig omdat het sportief gezien zonde zou zijn geweest voor het kampioenschap als McLaren was gediskwalificeerd, of als de rijders of het team punten aftrek had gekregen. Niet dat het niet terecht was geweest als was gebleken dat het team dingen had gedaan die niet door de beugel konden, maar in dit geval was het toch wel een beetje een vreemde situatie.

Hoewel we nog niet zeker weten wat er precies in de verklaring van Coughlan staat, kunnen we voorzichtig aannemen dat Coughlan ongevraagd de documenten opgestuurd heeft gekregen. Het is dus absoluut niet zo dat spionnen van McLaren in het holst van de nacht de fabriek van Ferrari zijn binnengedrongen. Dat ze daar in hun zwarte pakjes met zwarte maskers rondliepen, opgerolde tekeningen uit een afgesloten laatje hebben gehaald en met een camera die vernuftig in hun horloge verstopt zat het document hebben gefotografeerd. Nee, in plaats daarvan kreeg Coughlan de documenten per koerier thuisbezorgd.

Het zou een mooie list zijn om je concurrenten uit te schakelen, zeg! Je stuurt zelf per koerier wat bouwtekeningen naar je concurrent. Gebruiken ze de tekeningen, klaag je ze meteen aan. Geef een tegenstander genoeg touw, en hij hangt zichzelf wel op. En anders vraag je na een paar maanden waarom ze de documenten in hun bezit hebben. Of nog gemener: stuur tekeningen met fouten erin op. Concurrent zwaar in de stress omdat ze niet snappen hoe je zo snel kunt zijn met zulke fouten in je design. Voorkomt de ontvangende partij de fouten, beweer je dat ze je hebben verslagen omdat ze van de fouten in jouw design afwisten. Maken ze het design na met fout en al – ach, dan heeft de concurrent zichzelf waarschijnlijk al uitgeschakeld. En anders kun je er altijd nog voor kiezen om de zaak aanhangig te maken bij de FIA.

Nee, hoe kun je McLaren ooit kwalijk nemen dat een werknemer ongevraagd documenten van Ferrari heeft ontvangen? Moet je ze straffen omdat ze Ferrari niet hebben verwittigd dat de sfeer in hun team zo verrot is dat werknemers bereid zijn om de concurrent te helpen? Kun je het McLaren kwalijk nemen, dat als een werknemer van Ferrari ze vertelt dat de bodemplaat van Ferrari wat aan de flexibele kant is, dat ze dan de FIA om opheldering vragen, zonder er bij te vertellen dat de informatie bij Ferrari zelf vandaan kwam? Hoe ver gaat de verplichting van een team om de tegenstander te helpen met het dichten van lekken?

Het was voor de Wereld Motor Sport Raad in ieder geval duidelijk dat McLaren niets te verwijten valt, en dat als er iemand schuldig is en gestraft dient te worden, dat dit Coughlan en/ of Stephney zijn. Die zijn nu opgeroepen om zich te verantwoorden, waarbij hen een lange schorsing boven hun hoofd hangt, als ze schuldig worden bevonden. En dan moeten ook de justitiële onderzoeken in Italië nog afgerond worden, waarna er eventueel nog strafzaken, hoger beroepen enzovoorts kunnen volgen.

Het zal nog jaren duren voordat deze affaire volledig afgerond zal zijn, maar voor McLaren en haar rijders is het zwaard van Damocles voorlopig boven hun hoofd verdwenen. En misschien nog wel belangrijker: wij kunnen weer van een bijzonder spannend kampioenschap genieten, zonder dat door randverschijnselen een winnaar wordt aangewezen.