Michael: 'Herinvoering ground effect overwegen'

Sander (sanger)
Sam Michael ziet het herinvoeren van het ground effect als dé oplossing om meer inhaalacties te creëren in de hedendaagse F1. Volgens de technisch directeur van Williams is het betaalbaar én eenvoudig om in te voeren.

De FIA zoekt het momenteel vooral in standaard aërodynamica en flexibele vleugels. Volgens Michael is dat juist niet de oplossing. "Als je bolides hebt die enorm veel downforce creëren, is het erg lastig om in te halen. Naar een punt met minder downforce en kracht gaan lijkt niet de juiste oplossing. Kijk naar de Formule 3; het is de meest saaie racerij die je maar kan zien. Downforce verminderen is niet de oplossing voor de Formule 1," onderbouwt de Brit zijn mening. "Ik denk echter wel dat je voordeel kan halen uit de ervaring die de Formule 1 opdeed in de jaren tachtig, toen het gebruik van ground effect meer werd gebruikt dan nu. Het punt wat de Formule 1 waarschijnlijk erger heeft gemaakt is het kwijt raken van ground effect, en het omhoog halen van de voorvleugel, die is in vijf jaar tijd 150 millimeter omhoog gegaan," vervolgt Michael zijn betoog.

Bang dat de bolides te snel worden is hij niet: "Je zal de prestatie ergens anders moeten aanpassen, maar dat kan bijvoorbeeld bij de banden. Als de bolides te snel worden, kan Bridgestone dat bij de volgende race al veranderen. Het is best gemakkelijk, daar moeten we een voordeel uit halen."

"Iedere keer dat we hier naar hebben gekeken, hebben we gezien dat het twee miljoen Engelse pond kost om twee wagens te maken, en iedereen zegt dat ze dat graag zouden willen betalen. Ik denk dat het niet te riskant is om naar een wagen met groundeffect te gaan," aldus Michael.

Ground effect is een uitvinding van de legendarische Colin Chapman. Door middel van ‘skirts’ genereert de auto meer grip doormiddel van de zuiging onder de auto, als ware het een vacuüm. De bolides kunnen hierdoor sneller door de bochten. In de Amerikaanse Champ Car-series wordt momenteel wel gebruik gemaakt van ground effect.