Actie FIA tegen bewegende bodemplaten

Maurice (Maurisico)
De internationale automobielfederatie -FIA-voert met onmiddellijke ingang een nieuwe test in om de flexibiliteit van de bodemplaten van Formule 1-bolides te meten. De FIA neemt deze maatregel als gevolg van een "list" van McLaren.

Volgens renstal McLaren maakten enkele teams -waaronder Ferrari- in Australië gebruik van een systeem waardoor de bodemplaat tijdens het rijden kon bewegen.

Op die manier zorgde deze constructie voor een betere luchtstroom en dus meer grip. Om het systeem te activeren diende een druk groter dan 500 Newton op de bodemplaat te worden uitgeoefend. De FIA ontdekte geen onregelmatigheden tijdens hun tests voor de race. De bodemplaat van Ferrari werd daardoor legaal verklaard voor de race in Melbourne.

In plaats van te protesteren tegen de Ferrari-techniek, gebruikte McLaren vervolgens een list. McLaren schreef een brief aan de technische commissie van de FIA. Het Britse team legde daarin hun plannen voor een gelijkwaardig "bodemsysteem" voor en vroeg de FIA de legaliteit ervan te controleren.

In een fax die het Bitse magazine Autosport wist te bemachtigen verklaarde de FIA het systeem van McLaren conform de reglementen.

De FIA eist echter wel dat de veren waarmee het McLaren de bodemplaat wil bevestigen niet kunnen bewegen. Zelfs niet onder een druk die groter dan 500 Newton is. De FIA waarschuwde vervolgens alle teams dat zij nadrukkelijker de bodemplaten zullen controleren.

Die beslissing betekent haast zeker het einde van de bewegende bodemplaten in de Formule 1.