NASCAR debuteert Car of Tomorrow

Wouter (ziggyziggyziggy)
NASCAR debuteert vandaag de Car of Tomorrow, een nieuw reglement voor de wagens in de Nextel Cup. De wijzigingen moeten de races veiliger en spannender maken, en de kosten voor de teams omlaag brengen.

Het grootste verschil met de voorgaande reglementen is het uiterlijk. In plaats van 100% silhouetten van de originele wagens (Dodge, Chevrolet, Ford, en Toyota), zijn er nu aerodynamische aanpassingen verplicht. Het meest opvallend daarbij is de achtervleugel. Het is nu een echte vleugel, en niet alleen meer een spoiler. De vleugel wordt elke race willekeurig door NASCAR aan de teams overhandigd en er mag niets aan gewijzigd worden behalve de hoek waarop deze de lucht raakt. Verder wordt er nu gebruik gemaakt van een splitter in plaats van een airdam op de voorbumper. Dit moet zorgen voor meer downforce op de voorkant, zodat wagens meer geneigd zijn tot overstuur, en de wagens dichter achter elkaar kunnen rijden dan mogelijk is met een airdam.

De minder opvallende wijzigingen zijn aan de binnenkant van de auto, waar de coureur meer ruimte krijgt. De coureur zit meer naar het midden, en de wagen is vijf centimeter hoger waardoor de coureur meer ruimte heeft om te ontsnappen na een crash.

De wijzigingen aan de auto's zorgen voor veel irritatie, met name bij de kleinere teams. Naast de hogere kosten die ze nu moeten ophoesten om de auto's te bouwen, is uiteraard ook het keuringssysteem op het circuit aangepast. In plaats van vrijdag is de keuring verplaatst naar donderdag en veel teams hebben moeite om de auto door de keuring te krijgen. Het keuringsproces duurde twee maal zo lang en veel teams zagen hun auto afgekeurd worden waardoor ze meerdere malen achter in de rij aan moesten sluiten.

Nu de eerste trainingssessies en de kwalificatiesessie voorbij zijn, is één ding duidelijk geworden voor de coureurs: de wagen is beduidend langzamer geworden, zo'n drie mijl per uur langzamer als de oude modellen.

Wat de race gaat brengen weet niemand. Zelfs de coureurs hebben geen idee hoe de wagen het zal doen. Jeff Burton heeft geen idee wat hij moet verwachten en heeft zowel wagens gezien die totaal geen wegligging hadden, als wagens die strak op de baan lagen. Kasey Kahne is vooral benieuwd of er goed ingehaald kan worden met de nieuwe auto.

De wagen zal dit seizoen tijdens een beperkt aantal weekenden ingezet worden. De verwachting is dat de wagen in het seizoen 2008 klaar is om alle soorten circuits aan te kunnen.