Column: Een droomstart

Ed (Ared)
Zondagmorgen, 18 maart, 5:11 uur. We gaan er weer even uit voor de reclame. Langzaam begint mijn plan zich te ontwikkelen.

Het begint met een vernietigende column over die kutreclames. De column sluit af met een oproep aan iedereen om niet alleen RTL te bestoken met mails om een reclamevrije uitzending te eisen, maar ook de bedrijven waar de reclames voor zijn. Als iedereen z'n Formule 1 vrienden oproept hetzelfde te doen, heb je al gauw enkele duizenden mails voor deze bedrijven. Al die duizenden mensen beloven in hun mail om geen producten meer van die bedrijven af te nemen zolang ze ons storen tijdens de race.

Natuurlijk, mails aan RTL werken niet. Jammer, zeggen ze dan. Maar we geven jullie al zo'n klein prutframe om de race te volgen, we zijn een commerciële zender, meer kunnen we niet doen. En gelijk hebben ze. Welke opties hebben wij als kijker met een standaard kabelpakket nou nog meer? Maar als de sponsors niet meer willen sponsoren omdat er alleen maar negatieve reacties op hun reclames komen? Dan snapt die commerciële zender snel dat hun handelswijze commercieel gezien niet zo handig is.

Mijn oproep wordt al snel door diverse andere Nederlandse Formule 1 sites overgenomen. Concurrentie verbleekt als er een gezamenlijke vijand is. Er wordt een aparte site opgericht waar de fans na de race een formulier kunnen invullen. Dat formulier wordt automatisch naar RTL en alle bedrijven gestuurd, die de afgelopen race hebben onderbroken. Al snel zijn het geen duizenden mails meer per race, maar tienduizenden. Hoe lang kunnen RTL en haar sponsors de fans nog schofferen?

Ondertussen heeft een kamerlid dat graag Formule 1 kijkt, en ook een hekel heeft aan de reclames (zal wel geen VVD kamerlid zijn), de campagne ook opgemerkt. Er worden vragen gesteld aan minister Plasterk als portefeuillehouder Media. De minister deelt de Kamer mede dat RTL, als Luxemburgs bedrijf, zich niet aan onze Nederlandse wetgeving hoeft te houden. Omdat dit ook geldt voor de belspelletjes die binnenkort in Nederland verboden gaan worden, begint zich al snel een kamermeerderheid te vormen die deze maas in de wet wil dichten.

De druk op RTL begint nu ook vanuit politieke hoek toe te nemen. Het beleid aanpassen, of toch riskeren dat ook andere voordelen van het uitzenden via Luxemburg komen te vervallen. En langzaam maar zeker begint een log monster in Brussel en/of in Straatsburg zich ook te roeren. Als Europa namelijk ergens niet van houdt, dan is het wel van kleine rotlandjes met wetgeving waar andere Europese landen last van hebben.

Vlak voor de Grand Prix van Monaco bezwijkt RTL uiteindelijk onder de druk van diverse kanten. Voor en na de race krijgen de kijkers te horen door welke bedrijven de Grand Prix hen werd aangeboden. Tijdens de race verschijnt er af en toe een relatief bescheiden bannertje in beeld met de tekst: "dit deel van de race wordt u zonder onderbrekingen aangeboden door Bedrijf X." De fans zijn tevreden met deze oplossing, de minister kan lastige juridische problemen weer laten voor wat ze zijn, en de liever lui dan moe politici van Europa kunnen de harmonisatie van de Europese tv-regels op de lange baan schuiven. Iedereen is blij.

Zondagmorgen, 18 maart, 5:13 uur. Het RTL Formule 1 muziekje dat aangeeft dat de reclame is afgelopen doet me wakker schrikken. Shit, ik zat weer te dromen.