[Upd] V.d. Garde testcoureur Spyker F1

Gerbert (Tackleberry)
Hoewel Giedo van der Garde gisteren zijn eerste kilometers heeft gemaakt bij Super Aguri F1 is vandaag bekendgemaakt dat hij per direct als testcoureur in dienst is getreden bij Spyker F1. Hij zal dezelfde positie innemen als bij Super Aguri: derde- en reservecoureur.

Om nog onbekende redenen is het contract dat Van der Garde had met het Japanse team ontbonden. Door snel handelen heeft de Nederlander alsnog een testzitje weten te bemachtigen, echter nu bij het team van landgenoot Christijan Albers. "Bij Spyker F1 hebben ze snel en netjes gehandeld", liet Van der Garde weten in een eerste reactie.

"De deal die we met Super Aguri hadden gesloten, is stukgelopen doordat er problemen waren. Gelukkig hadden we nog goede contacten met het team van Spyker F1. Daar hebben ze heel snel en netjes gehandeld. We hebben alles vannacht nog rondgemaakt. Mijn nieuwe contract bevat dezelfde voorwaarden als de deal die ik met Super Aguri had. Ik ben dus derde- en reserverijder en zal op de vrijdagen tijdens de Grand Prix-weekenden anderhalf uur rijden."

Uiteraard is hij erg blij met deze kans. "Ik ben erg trots dat ik mijn Formule 1-loopbaan zal beginnen bij het Spyker F1-team. Ik heb nog veel te leren, maar deze kans stelt mij hiertoe in de gelegenheid."

Naast Giedo van der Garde zullen nog drie andere coureurs testwerkzaamheden uitvoeren: Adrián Vallés, Markus Winkelhock en Fairuz Fauzy completteren het testkwartet van het team. Vallés heeft afgelopen september in Silverstone zijn eerste kilometers mogen maken, terwijl Markus Winkelhock vorig jaar al vier maal derde coureur was. Fairuz Fauzy is volledg nieuw in de Formule 1, de 24-jarige Maleisiër is afkomstig uit de GP2 en A1GP.

Update @ 23.00u:
Volgens Super Aguri staat Van der Garde nog bij hen onder contract. "We zijn verrast door het persbericht dat Giedo van der Garde testcoureur bij Spyker wordt. Wij weten niet anders dan dat we een contract met hem hebben", verklaarde Wayne Humphreys, het hoofd van de financiële afdeling van het team, tegenover autosport.com.

Indien de twee teams er niet uitkomen kan men naar het Formula One's Contract Recognition Board stappen. Deze organisatie beslist in het geval van contract-ruzies. De laatste keer dat deze organisatie werd ingeschakeld was tijdens de Button-gate in 2004.