[Dakar] Eindstand Dakar 2007

Motoren
Marc Coma was deze editie onbetwist de snelste. Al vrij vroeg in de rally krijgen bijna alle toppers te maken met technische problemen, behalve de Spanjaard. Tijdens de veertiende etappe gaat het echter mis voor Coma. Hij verdwaald en verongelukt waardoor hij de rally noodgedwongen moet verlaten. Hierdoor wint Cyril Despres zijn tweede Dakarrally. Frans Verhoeven doet het aanvankelijk ook goed. De snelle assistentiemotor van Despres rijdt veelvuldig in de top-10 maar moet een val bekopen met een schouder uit de kom. Hij moet helaas opgeven. Henk Knuiman is de beste Nederlander met een knappe elfde plaats.
Pos | # | Coureur | Merk | Tijd | Verschil |
1 | 002 | Despres (FRA) | KTM | 51:36:53 | - |
2 | 008 | Casteu (FRA) | KTM | 52:11:12 | 00:34:19 |
3 | 009 | Blais (USA) | KTM | 52:28:59 | 00:52:06 |
4 | 006 | Ullevalseter (NOR) | KTM | 53:14:50 | 01:37:57 |
5 | 010 | Rodrigues (POR) | Yamaha | 54:07:34 | 02:30:41 |
6 | 023 | Vinters (LAT) | KTM | 54:21:14 | 02:44:21 |
7 | 020 | Marchini (FRA) | Yamaha | 54:37:20 | 03:00:27 |
8 | 085 | Bethys (FRA) | Honda | 55:03:26 | 03:26:33 |
9 | 103 | Katrinak (SLQ) | KTM | 55:17:03 | 03:40:10 |
10 | 016 | Czachor (POL) | KTM | 56:00:57 | 04:24:04 |
Auto’s
Groot was het overwicht van Volkswagen in de eerste week. Etappe na etappe werd gewonnen door het Duitse team. Mitsubishi leek het antwoordt schuldig te moeten blijven. Langzaamaan kwamen de Mitsubishi’s van Peterhansel en Alphand echter wel naar boven drijven in het algemeen klassement. Door het falen van de techniek bij Volkswagen wist Mitsubishi zelfs de leiding over te nemen, zonder ook maar een etappe te winnen. Peterhansel blijkt de sterkste. Hij wint Dakar al voor de negende keer. Peterhansel heeft bekend gemaakt dat een eventuele tiende overwinning tevens zijn laatste zal zijn.
Pos | # | Coureur | Merk | Tijd | Verschil |
1 | 302 | Peterhansel (FRA) - Cottret (FRA) | Mitsubishi | 45:53:37 | - |
2 | 300 | Alphand (FRA) - Picard (FRA) | Mitsubishi | 46:01:03 | 00:07:26 |
3 | 310 | Schlesser (FRA) - Debron (FRA) | Schlesser | 47:27:34 | 01:33:57 |
4 | 305 | Miller (USA) - Pitchford (USA) | Volkswagen | 48:03:53 | 02:10:16 |
5 | 306 | Masuoka (JAP) - Maimon (FRA) | Mitsubishi | 48:38:08 | 02:44:31 |
6 | 309 | All Attiyah (QAT) - Quehennec (FRA) | BMW | 49:25:36 | 03:31:59 |
7 | 313 | Sousa (POR) - Schulz (ALL) | Volkswagen | 51:04:31 | 05:10:54 |
8 | 320 | Gordon (USA) - Grider (USA) | Hummer | 52:57:44 | 07:04:07 |
9 | 303 | Sainz (ESP) - Perin (FRA) | Volkswagen | 53:19:22 | 07:25:45 |
10 | 318 | Henrard (BEL) - Becue (BEL) | Volkswagen | 54:22:06 | 08:28:29 |
Vrachtwagens
Voor het eerst sinds 1987 kan Nederland juichen in de Dakarrally! Hans Stacey weet deze editie te winnen in zijn MAN truck. Met grote overmacht en vijf etappeoverwinningen is Stacey duidelijk de allerbeste. Titelverdediger Chagin valt al vrij vroeg in de rally uit na een rijdersfout waarbij zijn vrachtwagen onherstelbaar beschadigt raakt. Team de Rooy valt uit met beide vrachtwagens. Het GINAF-team verbaast ook met hun tempo. Van Ginkel rijdt een goede rally en eindigt helaas net buiten het podium.
Pos | # | Coureur | Merk | Tijd | Verschil |
1 | 501 | Stacey (HOL) - Gotlib (BEL) - Der Kinderen (HOL) | MAN | 54:03:05 | - |
2 | 527 | Mardeev (RUS) - Belyaev (RUS) - Nikolaev (RUS) | KAMAZ | 57:13:57 | 03:10:52 |
3 | 512 | Loprais (CZE) - Gilar (CZE) | TATRA | 58:48:35 | 04:45:30 |
4 | 513 | Van Ginkel (HOL) - Tijsterman (HOL) - De Rooy (HOL) | GINAF | 58:54:15 | 04:51:10 |
5 | 503 | De Azevedo (BRE) - Justo (BRE) - Martinec (unk) | TATRA | 59:19:02 | 05:15:57 |
6 | 508 | Jacquot (FRA) - Alcaraz (FRA) - Van Genugten (HOL) | MAN | 60:03:32 | 06:00:27 |
7 | 505 | Reshetnikov (RUS) - Mokeev (RUS) - Kupriyanov (RUS) | KAMAZ | 61:50:47 | 07:47:42 |
8 | 530 | Brouwer (HOL) - Koetsier (HOL) - Van Veenendaal (HOL) | GINAF | 62:30:31 | 08:27:26 |
9 | 507 | Sugawara (JAP) - Suzuki (JAP) - Koishisawa (JAP) | HINO | 65:05:47 | 11:02:42 |
10 | 516 | Echter (ALL) - Ruf (ALL) - Van Dooren (HOL) | MAN | 65:13:08 | 11:10:03 |