Overzicht regelgeving 2007

Wouter (ziggyziggyziggy)
2006 is bijna afgelopen, het winnaarsgala van de Formule 1 is achter de rug en de deelnemerslijst voor 2007 is zo goed als rond. Volgend seizoen gaat er weer een hoop veranderen op het gebied van de regelgeving. Een duik in de reglementen.

- Er wordt ieder weekend een permanente steward door de FIA aangesteld, die niet afkomstig is uit het land waar de race dat weekend wordt gehouden.

- Ieder team mag op vrijdag extra coureurs laten rijden, met een maximum van één extra coureur per trainingssessie.

- De banden worden alleen nog door Bridgestone geleverd. Bridgestone moet ervoor zorgen dat alle teams dezelfde hoeveelheden en soorten banden krijgen.

- Iedere coureur krijgt voor een raceweekend veertien sets droogweerbanden (zeven sets per compound), plus vier sets regenbanden en drie sets monsoonbanden (voor extreme regenval). Op de vrijdag mag een coureur niet meer dan vier sets gebruiken, met een maximum van twee sets per compound. Deze vier sets mogen op zaterdag en zondag niet meer worden gebruikt. Verder moet iedere coureur voor de kwalificatie van iedere compound één set inleveren, zodat er voor de kwalificatie en de race samen nog vier sets overblijven, twee van iedere compound. Tijdens de race moet iedere coureur banden van minstens twee verschillende compounds gebruiken.

- Een coureur verliest niet alleen tien gridposities als hij zijn motor voortijdig laat wisselen, maar ook nog eens tien plaatsen voor iedere keer daarna er weer een motor wordt gewisseld in hetzelfde weekend.

- De maximum snelheid in de pits tijdens de kwalificatie en de race wordt 80 km/h. Dit was voorheen 100 km/h.

- De stewards mogen nu ook officieel een straf uitdelen in de vorm van het terugzetten op de grid, zoals afgelopen jaar al eens is gedaan.

- Als een trainingssessie wordt onderbroken door een rode vlag, stopt de klok niet, behalve tijdens de kwalificatie. Met andere woorden: alleen de kwalificatie en de race kunnen nog uitlopen door een rode vlag.

- Als tijdens een race de safety car wordt ingezet, mag de pits pas worden opgezocht als het hele veld heeft aangesloten achter de safety car. De enige uitzondering hierop is het wisselen van droogweerbanden naar regenbanden, maar er mag dan niet getankt worden of reparaties worden uitgevoerd.

- Tijdens een safety car-periode mogen de coureurs die een ronde achter liggen, na toestemming van de safety car, de safety car inhalen, hun ronde achterstand goedmaken en achteraan het veld aansluiten.

- Als een race voortijdig wordt gestopt, geldt het klassement van de laatste ronde waarin alle wagens nog normaal over de streep kwamen. Er wordt dus niet meer verplicht twee ronden teruggeteld.

- De cylinderinhoud van de motor mag niet groter zijn dan 2400 cc.

- V10's zijn nog steeds toegestaan. Hiervoor gelden dezelfde regels als in 2006.

- De eisen voor botsproeven die de wagens moeten aankunnen, zijn aangescherpt.

- Alle wagens krijgen rode, gele en blauwe lampen in de cockpit, waarmee vlagsignalen kunnen worden doorgegeven.

- Alle wagens krijgen een medische indicator in de vorm van een lampje, waaraan marshalls snel kunnen zien hoe zwaar de impact van een ongeval was en dus hoe zwaar de verwondingen zijn die ze bij de coureur kunnen verwachten.