F1 jaaroverzicht 2006: deel 2

Olga (Nuongirl)
Race 10: Verenigde Staten
Begin juli keerde de Formule 1 terug naar Indianapolis, de plaats van het beschamende debacle van 2005, toen slechts zes wagens de race reden. Het publiek komt echter weer massaal opdagen en de Amerikanen krijgen dit maal wel waar ze voor hebben betaald. Schumacher pakt met grote overmacht de pole position, teamgenoot Felipe Massa mag als tweede starten. Alonso moet genoegen nemen met een vijfde plaats.

Nick Heidfeld is het grootste slachtoffer van een massale crash in de eerste bocht van de wedstrijd. De Duitser slaat vier maal over de kop in de chaos die wordt veroorzaakt door Montoya, die zijn teamgenoot Räikkönen aantikt. Ook Speed, Montagny, Klien en Webber kunnen ter plekke uitstappen. Na de noodzakelijke safety car-periode rijden de Ferrari's van Schumacher en Massa direct weg bij de rest van het veld. Sato en Monteiro helpen elkaar de wedstrijd uit, terwijl Fisichella alle ruimte van Alonso krijgt voor de derde plaats. De Spanjaard zakt tijdens zijn laatste pitstop zelfs weg tot de vijfde plaats, ten gunste van Jarno Trulli, die een sterke wedstrijd rijdt. Schumacher wint, met een comfortabele voorsprong van acht seconden op zijn teamgenoot.

Alonso 88 - Schumacher 69

Juan-Pablo Montoya maakt voor aanvang van de Franse Grand Prix bekend dat hij in 2007 niet meer terugkeert in de Formule 1. De Colombiaan heeft een contract getekend met het NASCAR-team van Chip Ganassi. Ron Dennis bedenkt zich geen twee keer en zet Montoya per direct aan de kant. Pedro de la Rosa zal de rest van het seizoen rijden. Later zou Montoya verklaren dat hij zich verveelde in de Formule 1. In september test Montoya voor het eerst in de NASCAR en rijdt in oktober eerst wedstrijden in de Busch Series, de opstapklasse voor het echte werk. In november rijdt hij voor het eerst mee in de Nextel Cup.

Race 11: Frankrijk
De FIA besluit met ingang van het weekend in Frankrijk de laatste sessie van de kwalificatie in te korten. Het effect is meteen merkbaar: de coureurs moeten al veel sneller beginnen met snelle rondes rijden, in plaats van het grootste gedeelte van de sessie te gebruiken om brandstof te verbruiken. Schumacher en Alonso geven een leuke show weg door elkaar een aantal keren uit te remmen. Uiteindelijk rijdt Schumacher de snelste tijd en wordt Alonso in de startopstelling nog voorgegaan door Massa. Albers rijdt een prima zestiende tijd, Button valt opnieuw tegen met een negentiende plaats.

Het beeld van de kwalificatie blijkt ook in de race te gelden. Schumacher rijdt een foutloze wedstrijd en wint het met een drie-stop-strategie van Alonso, die voor twee pitstops kiest. Tiago Monteiro maakt een korte vliegles mee als hij zijn wagen op een kerbstone lanceert. De achtste plaats wordt fel bestreden door Webber en De la Rosa, maar twee lekke banden maken een eind aan Webber's aspiraties.

Alonso 96 - Schumacher 79

BMW Sauber komt in Frankrijk met een leuke technologische vinding: de zogenaamde Twin Towers. Twee verticale vleugels op de neus moeten de luchtstroom rond het hoofd van de coureur beter sturen. Andere teams zijn enthousiast en kondigen aan het fenomeen te onderzoeken, maar de FIA gooit roet in het eten en verbiedt de Twin Towers in de dagen na de Franse Grand Prix.

Een andere ontwikkeling, de massademper, wordt een wat langere soap. De FIA verbiedt het systeem van Renault in eerste instantie, maar de stewards in Duitsland staan de dempers toch toe, waarop Renault ook in Hongarije met de massadempers wil rijden. Als de wagens van Scuderia Toro Rosso echter worden afgekeurd op basis van de dempers, besluit Renault toch zonder te rijden.

Race 12: Duitsland
Geruchten over de terugkeer van Yuji Ide bij Super Aguri worden definitief de kop ingedrukt als het team besluit Sakon Yamamoto aan te stellen als vervanger van Franck Montagny. De Japanner gedraagt zich op Hockenheim, maar de kwalificatie wordt toch een chaotische bedoening. Eerst schrijft Scott Speed zijn Toro Rosso compleet af en een half uur later rammen Ralf Schumacher en Pedro de la Rosa elkaar van het asfalt. Michael Schumacher weet zijn Ferrari nog net te redden als hij zich verremt bij het inrijden van de pits en Jenson Button raakt bijna diens broer bij het wegrijden in de pits. Op de baan rijdt Räikkönen op volle snelheid door het gras, maar weet toch de snelste tijd neer te zetten. Michael Schumacher wordt tweede, Alonso moet vanaf de vierde rij starten.

Bij de start krijgen David Coulthard en Ralf Schumacher het aan de stok, maar echte brokken worden gemaakt door Nico Rosberg, die zijn Williams vol in de bandenstapels parkeert. Räikkönen kan niet lang van zijn leiding genieten en moet zijn eerste stop al na negen ronden maken, die vervolgens langer duurt dan gepland. Dat maakt de weg vrij voor de Ferrari's, die met Schumacher voorop de rest van de wedstrijd kunnen dicteren. Alonso speelt geen rol en moet zelfs voor de vijfde plaats vechten met Fisichella en Trulli. Villeneuve jaagt het BMW-team op kosten door zijn wagen finaal te vernielen in de Duitse bandenstapels. Beide Midlandcoureurs rijden de race wel uit, maar worden diezelfde avond uit de uitslag geschrapt vanwege illegale achtervleugels.

Alonso 100 - Schumacher 89

Race 13: Hongarije
De Hongaarse Grand Prix ziet weer een nieuw gezicht: Robert Kubica vervangt Jaqcues Villeneuve, die zegt niet fit te zijn na diens crash in Duitsland. Het lijkt echter niet geheel zuivere koffie te zijn en al snel wordt duidelijk dat de wereldkampioen van 1997 niet meer terugkeert bij BMW Sauber. Kubica presteert daarnaast goed en pakt de tiende startplek voor de race. De pole position gaat opnieuw naar Kimi Räikkönen, met Massa op de tweede plaats en de Honda's van Button en Barrichello op de tweede startrij. Zowel Fernando Alonso als Michael Schumacher krijgen twee strafseconden aan de broek, Alonso vanwege gevaarlijk rijgedrag tegenover Robert Doornbos en Schumacher omdat hij inhaalt tijdens een rode vlag. De twee starten de race vanuit het middenveld.

De race zelf wordt een geval apart. Voor het eerst in de geschiedenis van de Hongaarse Grand Prix regent het en een aantal coureurs hebben het zwaar in de eerste ronden. Schumacher en Alonso rijden in één ronde tijd al naar de top zes, maar zowel De la Rosa als Kubica, Liuzzi, Monteiro, Ralf Schumacher en Massa glijden van de baan. Klien maakt het nog bonter en crasht de vangrails in. Alonso rijdt makkelijk naar Schumacher toe en passeert hem, wat even later dunnetjes wordt overgedaan door Button. Twintig ronden later zet Alonso de Duitser al op een ronde achterstand. Leider Räikkönen valt op spectaculaire wijze uit als hij achterblijver Liuzzi op hoge snelheid ramt. Schumacher beschadigt zijn wagen bij een akkefietje met Heidfeld en Alonso moet de wagen parkeren nadat een wielmoer het begeeft. Dat geeft de leiding aan Jenson Button, die eindelijk zijn eerste racewinst binnenhaalt. Pedro de la Rosa wordt tweede, Nick Heidfeld maakt het podium vol. Kubica rijdt naar een zevende plaats in zijn debuutrace, maar wordt gediskwalificeerd na de weging.

Alonso 100 - Schumacher 90

Race 14: Turkije
De Turkse race ziet een volledige eerste rij voor Ferrari, met Massa op zijn eerste pole position uit zijn carrière. De Renaults blijven echter niet ver achter en bezetten de tweede startrij. Christijan Albers rijdt een prima zestiende tijd, maar moet vanwege een motorwissel achteraan starten.

Bij de start is Massa goed weg en behoudt de leiding. Fisichella zorgt voor een chaos door te spinnen en het halve middenveld mee te nemen, waaronder Kimi Räikkönen, die weliswaar kan doorrijden, maar niet veel later de wagen alsnog in de bandenstapels zet. Alonso en Schumacher hebben moeite het tempo van de nu ontketende Massa bij te houden en komen geen enkel moment in de gelegenheid de Braziliaan aan te vallen. Albers rijdt een prima wedstrijd en komt tot de negende plaats, voor hij de Midland beschadigt tijdens een ontmoeting met de vangrails. Massa wint zijn eerste wedstrijd, Alonso en Schumacher houden de schade beperkt door de rest van het podium in te nemen.

Alonso 108 - Schumacher 96

Race 15: Italië
De pole position op Monza is opnieuw voor Räikkönen. Schumacher mag als tweede starten en heeft als geluk dat Alonso een lekke band krijgt en slechts vijfde wordt. De Spanjaard wordt daarna zelfs teruggezet naar de tiende plaats, omdat hij Massa zou hebben gehinderd.

Bij de start stoomt Alonso direct door naar de zevende plaats, terwijl Räikkönen en Schumacher iedere ronde een seconde extra voorsprong nemen op hun achtervolgers. Verschillende pitstopstrategieën zorgen even voor het unieke beeld van twee BMW's die aan de leiding gaan, maar Schumacher neemt de leiding over en geeft deze niet meer uit handen. Räikkönen heeft opnieuw geen geluk in de pits en moet tweede viool spelen. Alonso rukt op naar de derde plaats, na een mooi gevecht met Kubica, maar een opgeblazen motor betekent het einde van de ambities van de Spanjaard. Kubica rijdt de race uit naar een prachtige derde positie, in slechts zijn derde race.

Alonso 108 - Schumacher 106

Zoals ieder jaar is tijdens het Italiaanse Grand Prix-weekend het silly season alweer in volle gang. Alonso heeft al voor de start van het seizoen getekend bij McLaren voor 2007, maar van veel andere coureurs is nog niet duidelijk waar ze volgend jaar rijden. Van Räikkönen wordt gefluisterd dat hij getekend heeft bij Ferrari, wat zou betekenen dat Schumacher of Massa daar vertrekt. Wie in dat geval de teamgenoot van Alonso wordt, blijft ook een raadsel. Mark Webber en David Coulthard worden dat in elk geval niet: zij tekenen bij Red Bull Racing. Christijan Albers lijkt te blijven bij Midland, waarvan weer gezegd wordt dat het overgenomen zal worden door Spyker. Uiteindelijk houden de meeste teams en coureurs angstvallig hun mond dicht, in afwachting van Schumacher's besluit over 2007.

Dat besluit komt direct na de Italiaanse race. Schumacher kondigt zijn afscheid aan en Ferrari volgt direct met het bericht dat Räikkönen diens plaats inneemt. Het silly season komt in een stroomversnelling: Massa blijft bij Ferrari, Spyker koopt Midland, waar Albers bijtekent. Fisichella krijgt bij Renault de jonge Heikki Kovalainen als teamgenoot. De enige belangrijke stoel die vrijblijft, is die in de tweede McLaren. Pas na het seizoen wordt bekend dat die bestemd is voor Lewis Hamilton.

Race 16: China
Het circuit van Shanghai ziet twee Nederlanders op de startgrid: Robert Doornbos vervangt Christian Klien, die niet voldoet aan de verwachtingen van Red Bull Racing. De Rotterdammer zet zich op een prima tiende plek neer, Christijan Albers wordt achteraan gezet omdat hij niet komt opdagen voor de verplichte weging. De pole position is voor Fernando Alonso. Michael Schumacher kan op de natte baan niet verder komen dan een zesde startplaats.

Ook de wedstrijd wordt niet op een droge baan verreden. Het hele veld staat op intermediates en Räikkönen is de grote winnaar van de start als hij van de vijfde naar de derde plaats rijdt. Alonso slaat snel een gat met zijn achtervolgers, terwijl achter hem Räikkönen de tweede plaats van Fisichella aanvalt, voor de Fin een vroege pitstop moet maken. Na de eerste serie pitstops is de snelheid er echter uit bij Alonso en wordt hij achtereenvolgens door Fisichella en Schumacher ingehaald. Problemen bij de tweede pitstop werpt de Spanjaard nog verder terug in de race, maar zijn laatste set banden is een stuk sneller en de coureur kan toch nog de tweede plaats bemachtigen. Schumacher wint de race, zijn teamgenoot Massa wordt uit de race getikt door David Coulthard. Betrokkenheid bij een crash in de laatste ronde betekent dat zowel Takuma Sato als Christijan Albers uit de uitslag worden geschrapt.

Alonso 116 - Schumacher 116

Race 17: Japan
De kwalificatie in Japan is een makkelijke prooi voor de Ferrari's. Massa pakt de eerste startplaats en krijgt Michael Schumacher naast zich. De tweede startrij is verrassend voor de Toyota's van Ralf Schumacher en Trulli, terwijl beide Renaults op de derde startrij staan. Räikkönen belandt op een beschamende elfde plaats, teamgenoot De la Rosa komt zelfs niet verder dan positie dertien.

Alonso is er alles aan gelegen om zo snel mogelijk bij Schumacher in de buurt te komen en pakt bij de start direct de vierde plaats. Ralf Schumacher blijkt echter een taaie kluif om in te halen en pas in de dertiende ronde lukt het de Spanjaard de derde plaats te pakken. Het verschil met Schumacher en Massa is beperkt gebleven en na een vroege pitstop van Massa, rijdt Alonso op de tweede plaats. Dat blijft ook de situatie na beide series pitstops, tot de Ferrari van Schumacher opeens een grote rookpluim vertoont en de Duitser de wagen aan de kant moet zetten. Een zeldzaam motordefect bij de betrouwbaarste auto van het veld kost Schumacher vrijwel zeker zijn achtste wereldtitel. Christijan Albers heeft ook pech: zijn aandrijfas breekt en slaat zijn complete rechterachterwielophanging weg. Mark Webber voegt zich ook bij het lijstje uitvallers door zijn Williams de bandenstapels in te spinnen. Alonso scoort een belangrijke overwinning: met nog één race op de kalender heeft hij nu tien punten voorsprong op Schumacher.

Alonso 126 - Schumacher 116

Race 18: Brazilië
Het raceweekend op Interlagos betekent het afscheid van Michael Schumacher. De Duitser rijdt met een speciale helm, waarop al zijn overwinningen staan genoteerd en Nick Heidfeld heeft in grote letters "Danke Michael" op zijn achtervleugel laten zetten. Schumacher kan zijn laatste kwalificatie echter niet in een pole position omzetten. Aan het begin van de derde sessie krijgt zijn Ferrari problemen met de benzinetoevoer en Schumacher moet de wagen in de garage parkeren. Zijn teamgenoot redt de eer van het team en rijdt de snelste tijd, Räikkönen pakt de tweede startplaats.

Ook Schumacher's laatste wedstrijd verloopt niet volgens plan. Na een korte safety car-situatie, veroorzaakt door een zware klapper van Rosberg, rijdt Schumacher een achterband stuk op de voorvleugel van Fisichella en moet hij een complete ronde op een kale velg afleggen voor hij de pits bereikt. Ondertussen houdt Massa de leiding stevig in handen, achtervolgd door onder andere Alonso en Button, waarbij laatstgenoemde de derde plaats met een mooie uitremactie had overgenomen van Räikkönen. Schumacher noteert ondertussen continu snelste raceronden en rijdt halverwege de wedstrijd alweer op de achtste plaats. Met een aantal mooie inhaalacties weet hij uiteindelijk op de vierde plaats te finishen. Massa wint de wedstrijd op overtuigende wijze, met bijna twintig seconden voorsprong op Alonso en Button. Renault wint de constructeurstitel, Alonso prolongeeert zijn kampioenschap.

Alonso 134 - Schumacher 121

De wintermaanden zien een aantal nieuwe coureurs op de testcircuits. Timo Glock is weer terug in een F1-bolide, ditmaal bij BMW, Toyota zet Kohei Hirate en Kamui Kabayashi in de wagens, Christian Klien vindt een plekje bij Honda en Sébastien Bourdais bestuurt een wagen van Scuderia Toro Rosso, Marco Andretti mag het proberen bij Honda en Giedo van der Garde wordt binnengehaald door Super Aguri. De grootste verrassing is echter de terugkeer van Mika Häkkinen, die testritten rijdt voor McLaren en aanblijft als adviseur bij het team. Ondertussen mist Jenson Button een aantal testsessies door ribblessure die hij bij een kartwedstrijd oploopt. Nederland blijft ook in de picture bij de Formule 1: ING besluit zowel Renault als de Australische Grand Prix te sponsoren en Renault besluit als tegenprestatie haar nieuwe wagen in Amsterdam te gaan presenteren.