[A1GP] Uitslag hoofdrace

Dennis (dennistd)
Team Nieuw-Zeeland heeft zojuist de hoofdrace van de GP van Indonesië op zijn naam geschreven. Duitsland eindigde op de tweede plaats, gevolgt door Frankrijk en Italië. Nederland eindigde op de vijfde plaats.

De race vindt door de hevige regen plaats achter de safety-car. Ho-Pin Tung start met de wagen van team China vanuit de pits. Na een ronde wordt de race echter al weer afgebroken, omdat er veel te veel water op de baan staat. Alle wagens worden weer op de startopstelling gezet. Vijf minuten later wordt het plotseling droog, en stappen de coureurs weer in de wagens. Even later barst er echter weer een bui los, waardoor de race nog niet start.

Twintig minuten later dan de geplande start gaat men alsnog racen. Ondanks dat de baan nog kletsnat is, vindt de start niet plaats van achter de safety-car. In de eerste bocht gaat alles wonder boven wonder goed. Team Duitsland weet in de eerste ronde drie plaatsen te winnen. Team Mexico en team Zuid-Afrika raken met elkaar in gevecht, waarbij de eerstgenoemde even van de baan raakt, maar hij weet zijn positie te behouden. Even later komt Zuid-Afrika echter toch nog voorbij.

Team Duitsland en team Nieuw-Zeeland raken in de tweede ronde met elkaar in gevecht om de eerste plaats. In dezelfde ronde raakt Mexico buiten de baan, en rijdt zo’n tien seconden door het grind, waardoor hij veel plaatsen verliest. Nederland ligt op dat moment op de elfde plaats. Een paar ronden later gaat Mexico opnieuw van de baan, maar ze kunnen wel door blijven rijden.

Op het rechte stuk gebruiken zowel Duitsland als Nieuw-Zeeland de powerboost, maar laatstgenoemde remt iets te laat, waardoor hij de bocht wijd moet nemen. Duitsland profiteert hiervan, en neemt de eerste plaats over. Team Libanon en team India krijgen in dezelfde ronde een drive-through-penalty.

Na tien minuten te hebben gereden haalt Maleisië Frankrijk makkelijk in. Team Libanon komt even later binnen voor de drive-through, maar het rechtervoorwiel hangt in de lucht omdat de achterwielophanging is afgebroken. Dit is einde race voor het team. Een ronde later komt team Brazilië binnen voor de verplichte pitstop.

Team Nederland haalt team Canada in, en gaat hard op weg naar team Italië. Team Canada gaat even later naar binnen, net als een handvol andere coureurs. Zuid-Afrika haalt even later team Groot-Brittannië in. Team Canada haalt Mexico in bij het oprijden van het rechte stuk. Team Nederland rijdt op dat moment op de zesde plaats, maar Bleekemolen moet zijn pitstip nog maken. Hetzelfde geldt voor Ho-Pin Tung van China, die op de negende plaats rijdt.

Met 25 minuten achter de rug haalt ook Maleisië team Groot-Brittannië in. De pitstop van team Indonesië gaat mis: een band wil er niet goed op, en als het eindelijk lukt, laat het team de auto afslaan. Team Duitsland duwde vorige race de wagen aan om de motor te starten, maar dit mag inmiddels niet meer, waardoor het team de startmotor moet pakken. Met officieel nog 33 ronden te gaan komt de leider in de race binnen voor nieuwe banden.

In zijn outlap gaat Duitsland van de baan af, waardoor het team zo’n zes seconden verliest. Team Nederland komt met nog dertig seconden binnen, en Bleekemolen wisselt naar slicks. Even later komt Australië opnieuw binnen, nu om, net als Nederland, te wisselen naar slicks. Team Canada wisselt ook naar slicks, maar is te enthousiast bij het wegrijden, en spint tijdens het wegrijden, waardoor hij bijna de pitbox van Brazilië binnen rijdt.

Met nog 31 minuten op de klok gaat Nieuw-Zeeland aan team Duitsland voorbij, en pakt de leiding. Team Groot-Brittannië maakt met nog 27 minuten te gaan een pitstop om naar slicks te wisselen. Het team kwam vanaf de derde plaats, maar valt terug tot achter team Nederland. Team Duitsland komt even later ook binnen om te wisselen naar slicks. De wielmoer komt echter onder de auto terecht, wat het team veel tijd kost. Hülkenberg komt kort voor Bleekemolen de baan weer op.

Team Groot-Brittannië en team Frankrijk rijden team Nederland even later voorbij. Team Nieuw-Zeeland gaat naar binnen, waardoor de Verenigde Staten de leiding overneemt. Laatstgenoemde gaat even later ook naar binnen, en komt vlak voor Nederland de baan op. Frankrijk en Groot-Brittannië gaan zij aan zij over het rechte stuk, waarbij Frankrijk uiteindelijk aan het langste eind trekt.

Met nog 11 minuten te gaan verliest team Canada het linkerachterwiel, waardoor ze uitvallen. Nog geen minuut later spint Groot-Brittannië, die de auto laat afslaan. Hierdoor komt de safety-car op de baan. Deze pikt echter team Duitsland op, in plaats van de leider, team Nieuw-Zeeland. Hierdoor moet eerst iedereen de safety-car voorbij en een rondje rijden. De wagen van de Verenigde Staten spint achter de safety car, en slaat af. De marshalls duwen hem echter aan, waardoor de motor weer aan gaat.

Bij de herstart spint Nur Ali van Pakistan. Even later spinnen ook Brazilië en Zwitserland na een aanvaring met elkaar. In de laatste ronde haalt Italië team Nederland nog in.

Aangepaste uitslag na diskwalificatie Nederland:

PosTeamRondesVerschil
1 NEW ZEALAND 47 -
2 GERMANY 47 +1.178
3 FRANCE 47 +4.262
4 ITALY 47 +8.661
5 MALAYSIA 47 +14.618
6 MEXICO 47 +15.370
7 CZECH REPUBLIC 47 +20.067
8 SWITZERLAND 47 +23.123
9 USA 47 +27.238
10 AUSTRALIA 46 1 Ronde
11 INDONESIA 46 1 Ronde
12 IRELAND 46 1 Ronde
13 CHINA 46 1 Ronde
14 BRAZIL 46 1 Ronde
15 PAKISTAN 43 4 Rondes
16 GREAT BRITAIN 39 8 Rondes
17 CANADA 38 9 Rondes
18 SOUTH AFRICA 29 18 Rondes
19 INDIA 11 36 Rondes
20 LEBANON 7 40 Rondes
21 NETHERLANDS 47 gediskwalificeerd


Snelste ronde tijdens races: Groot-Brittannië, 1:18.110, sprintrace