De antwoorden van Ho-Pin Tung

Olga (Nuongirl)
Vorige week konden jullie je vragen stellen aan Ho-Pin Tung. Het was een erg groot succes, en we kregen veel vragen binnen. We hebben de leukste vragen eruit gehaald, en deze naar Ho-Pin gemaild. Inmiddels heeft hij deze teruggemaild en dat kun je hieronder lezen.

Wat vind / voel je jezelf meer, een Chinese Nederlander of een Nederlandse Chinees?
Ik voel me Ho-Pin; of dat een Chinese Nederlander of een Nederlandse Chinees is laat ik aan andere mensen over. Ik denk dat ik het beste uit beide werelden heb meegekregen!

Heb je ook interesse in andere sporten?
Niet echt eigenlijk...

Had je verwacht dat Jan Lammers je zou benaderen na het opzeggen van Jos Verstappen voor in de A1 GP te komen rijden? Je bent misschien toch wel een van de kandidaten die op het lijstje staan om in die klasse te rijden.
Nee, ik wist dat Jan met andere rijders bezig was. Daarnaast hoop ik voor A1 Team China uit te komen als ik de kans zou krijgen om A1 te rijden.

Is het waar dat je de kans had om voor het Chinese A1 Grand Prix team uit te komen, maar dat je dit geweigerd hebt? Zo ja, waarom?
Nee, dat is niet waar. A1 China heeft een rijders selectie gehouden in China. Ik kon hierbij niet aanwezig zijn vanwege een F3 race. Ik zou het ook heel gaaf vinden om voor China uit te komen en weigeren om te racen heb ik nooit gedaan.

Wat is je favoriete circuit?
Wel circuit vind je het minste leuk om te rijden?

Ik ben altijd erg goed op het circuit van Oschersleben in Duitsland. Relatief onbekend maar zeer technisch met veel (zeer) langzame maar ook snelle bochten en chicanes.
Persoonlijk heb ik weinig circuits die ik niet leuk vind, alleen op het circuit van Assen ga ik altijd wel hard maar het is me nog nooit gelukt om daar te winnen!

We weten dat je in 2008 in de F1 wilt rijden, maar hoe reeel acht je die kans als je ziet dat er al een overschot aan getalenteerde coureurs staat te trappelen?
Welk F1 team zou je het liefst voor rijden? Mocht het niet lukken om de Formule 1 te bereiken, wat ga je dan doen?

Het is belangrijk om altijd te blijven presteren, races te winnen en kampioenschappen binnen te slepen. Maar er zijn veel coureurs die dat kunnen, ook ik heb dat bewezen! Maar ik heb als voordeel dat ik een dubbele achtergrond heb en een perfecte ambassadeursfunctie kan vervullen, iets waar veel merken al gebruik van maken en dat zal hopelijk in mijn voordeel werken.
Ferrari blijft een magisch team! Champcar vind ik ook erg interessant. Ik ben op bezoek geweest bij de race in Montreal dit jaar en heb met verscheidene mensen gesproken. Vooral het feit dat ze aankomend seizoen in zowel Nederland als China gaan racen, maakt het voor mij extra interessant natuurlijk!

Vind je dat de andere raceklasses niet te veel in de schaduw van de formule 1 staan?
Ja natuurlijk, maar dat is ook wel iets dat ik begrijp. F1 is gewoon F1 en denk dat het net zo is als bij andere sporten. De lagere divisies van voetbal krijgen bijvoorbeeld ook weinig publiciteit hoewel deze wedstrijden net als bij ons vaak veel spannender en spectaculairder dan F1 zijn.


Is het rijden in een klasse waar de auto's meer gelijk zijn en het meer op je racekwaliteiten aan komt niet veel leuker dan de F1, natuurlijk missen vooral in Nederland de overige races veel aandacht maar deze brengen toch meer spanning met zich mee en geven vaak ook mooiere tv beelden.
Nee, want het is en blijft ook een team inspanning. Verschil houd je altijd, zelfs in klasses als F3. Ik reed dit jaar bijvoorbeeld met een Lola, daarmee moesten we het opnemen tegen de Dallara’s die al jaren gedomineerd hebben. Hulkenberg reed met een Ligier die ontwikkeld en gebouwd is door ex F1 mensen en veel high tech snufjes heeft, maar net als de Lola weinig testkilometers gemaakt had voor het seizoen.
Mag je niet testen of zelf dingen veranderen aan de auto, dan gaan mensen wel op een 7-poster (apparaat voor simulaties) of de windtunnel in om op die manier een betere afstelling te vinden. Verschil in materiaal zal er dus altijd zijn!

Heb je nog steeds een contract met Williams?
Zoja, gaat hier nog iets vruchtbaars uitkomen?

Ja, er is nog steeds contact. Wellicht dat ik hier in de toekomst nog gebruik van kan maken.

Wat zie je tot nu toe als het hoogtepunt van je carriere, en wat zie je tot nu tot als grootste dieptepunt/afgang/blamage van je carriere?
Ik race nu 5 jaar in race auto’s en heb daarin 2 kampioenschappen gewonnen, het Aziatisch Formule BMW en Duits F3 kampioenschap; dat zijn toch wel de hoogtepunten.
De Masters van dit jaar was toch wel echt een dieptepunt. De Opel motor waarmee wij reden was zó inferieur aan de Mercedes dat ik totaal niet kon meekomen. In vergelijkende data verloor ik per recht stuk zo’n 0,7 seconde, dat kan je echt niet dichtrijden in zo’n competatief veld. Wij kunnen uit data enorm veel informatie halen, onder andere of je op de limiet van de auto zit door middel van G-kracht plots. Als ook daaruit blijkt dat je echt niet harder kan, valt er weinig meer te doen op dat moment. Een enorme teleurstelling omdat ik weet dat ik gewoon mee kan met de top.

Je hebt nu de Duitse Formule 3 gewonnen, hoe vergelijk jij je prestatie met de kampioenen van de andere F3 klassen?
Aangezien de Engelse en Europese Formule 3 series wellicht een stuk hoger aangeschreven staan, een kleine weergave daarvan zagen we tijdens de "Ultimate Masters".

Ik vind het jammer dat sommigen het Duitse Formule 3 kampioenschap onderwaarderen. Men vergeet en passant dat Nico Hulkenberg dit jaar in het Duits F3 kampioenschap 5e werd met slechts 1 overwinning, maar wel aan de leiding gaat van het A1 kampioenschap, de A1 feature race op Zandvoort wist te winnen en vorig jaar in zijn rookie seizoen Formule BMW kampioen werd, en o.a. Buemi (3e bij de Ultimate Masters) versloeg.
Tevens heeft een jongen als Joey Foster het prestigieuze Formule Ford Festival gewonnen en trad daarmee in de voetsporen van o.a. Jenson Button en Anthony Davidson.

Enkele tijd geleden werd er verteld dat je afkomst een groot voordeel kon zijn.
Heb je hier inmiddels al vruchten van kunnen plukken?
Mooie chinese sponsoren of iets dergelijks?

Natuurlijk geniet ik van een enorme hoeveelheid aandacht vanuit China. We hebben dit jaar een aantal maal CCTV (het grootste tv station van China) op bezoek gehad bij races en een stuk of 8 journalisten, aan publiciteit geen gebrek dus. Ik merk dat de autosport in China steeds populairder aan het worden is, iets dat ook nodig is om het bedrijfsleven enthousiaster te maken.
Ik heb al verscheidene sponsoren uit China en vrijwel al mijn sponsoren op dit moment zijn sterk gefocussed op de Chinese markt.

Hoe is je helmdesign tot stand gekomen?
In de karting heb ik dit een keer ontworpen, omdat ik de kleuren mooi vond. De groene baan moet een ‘T’ voorstellen, overige kleuren zijn o.a. rood (Chinese gelukskleur) en geel. Toen ik in de autosport kwam heb ik kleine wijzigingen eraan gemaakt en toen ik wisselde naar Bell-helmen zijn er nog wat dingen gewijzigd.