Demperverbod mogelijk in nadeel Renault

Jerry (Delichris)
Renault F1-coureur Giancarlo Fisichella denkt dat Renault wel eens in het nadeel kan zijn nu de FIA heeft besloten een innovatief massadempersysteem per direct te verbieden. De Frans-Engelse renstal was dé pionier achter het systeem en ziet dit voordeel nu als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Het massadempersysteem treedt vooral in werking als de auto ’springt’ als ’ie over de kerbstones rijdt. Daarbij krijgen de banden een flinke klap, het dempersysteem zorgt er dan voor dat de kracht in tegengestelde richting wordt teruggevoerd. Daardoor wordt de auto stabieler waardoor het zo meer grip in de bochten krijgt.
Volgens de FIA is de werking van het systeem tegen de technische reglementen in, dit omdat de massa zich in het dempersysteem vrij kan bewegen en invloed heeft op de aërodynamische prestaties van de auto.

Meteen na het verbieden dacht men eerder aan het nadeel voor Michelin-rijders, maar dat blijkt dus echter niet zo. De Japanse banden hebben sterkere zijkanten, waardoor de neiging om in te deuken veel minder groot is. De uitspraken van Fisichella lijken deze theorie te ondersteunen.
,,Ja, het zou een probleem voor ons kunnen zijn”, vertelt hij in Autosprint. ,,Ik weet het fijne niet van deze beslissing van de FIA, maar als ik het me goed herinner hebben we het massadempersysteem dit jaar in vrijwel iedere race gebruikt.”

Niet alleen het systeem van Renault is tegen de reglementen in maar ook dergelijke systemen van Red Bull Racing, Scuderia Ferrari en McLaren Mercedes zijn eveneens per direct verboden. Van dit trio rijdt enkel Ferrari op Bridgestone-banden.