Midland wil contract Albers openbreken

Gerbert (Tackleberry)
Midland F1 wil het contract van Christijan Albers openbreken voor volgend seizoen. Het team wil, middels een wederzijdse optie in het contract, de Nederlander graag behouden voor 2007.

Volgens Lodewijk Varossieau, manager van Albers, zullen nog deze maand de gesprekken over het lichten van de optie beginnen. "Het team is erg tevreden over de vorderingen die tot dusver zijn geboekt en de rol die Christijan speelt binnen het team. Hij geeft heel strak leiding aan het proces om de M16 te verbeteren", aldus Varossieau.

Hoewel Christijan op dit moment al een contract heeft tot en met 2007, wil het team zó graag met de Nederlander verder dat hij zelfs geen miljoenen aan sponsoring hoeft mee te nemen. Hij zou daarmee voor het eerst, dankzij persoonlijke geldschieters, geld gaan verdienen met de Formule 1.

Varossieau gaat de gesprekken echter alleen aan indien er aan één voorwaarde wordt voldaan: Albers moet over kunnen stappen zodra er een beter team zich meldt. Albers' management lijkt zich te richten op Toyota F1, waar de echte successen, ondanks de gigantische investeringen, nog uitblijven. Varossieau geeft aan dat er in 2007 veel staat te gebeuren: "Vijftien van de 22 contracten lopen af en dus zijn heel veel coureurs onzeker over hun toekomst."

Opvallend is dat dit nieuws de kop opsteekt op het moment dat er geruchten zijn over financiële problemen bij Midland. Ron Fine, woordvoerder van Midland, geeft aan dat er niets van waar is. "Christijan is deze week druk aan het testen op Silverstone. We maken komende week bekend dat we miljoenen gaan investeren in de vernieuwing van onze windtunnel, zodat we daar nog meer vooruitgang kunnen boeken. En volgende week op Imola hebben we tal van nieuwe onderdelen op de auto. Doe je dat allemaal wanneer je in moeilijkheden verkeert?"

Fine geeft verder aan dat doorgaan met de eerder uitgezette strategie de enige optie is. "Prestaties helpen daarbij het beste. We zijn een jong team met een nieuwe auto en een nieuwe motor. Desondanks hebben we het gat met de top binnen een paar races van vierenhalve seconde vorig seizoen naar twee seconden kunnen terugbrengen."