[A1GP] Inzage in de financiën

Gerbert (Tackleberry)
Sjeik Maktoum heeft enige inzage gegeven in de financiën van de A1GP-serie. De gehele serie is opgebouwd rond het franchise-principe.

Er is gekozen voor de franchise-aanpak zodat landen zonder rijke autosporthistorie toch in kunnen stappen in de A1GP. "Om landen als India, China en Pakistan hierin te betrekken was het franchise model ideaal. Deze landen hadden immers geen enkele traditie wat motorsport betreft. Op deze manier was het ook voor deze landen mogelijk direct aan de nodige informatie te komen", aldus Maktoum. Een franchisenemer krijg álles als deze in de serie stapt: de auto's, kennis, reclame, reserveonderdelen et cetera. Hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Over de (financiële) toekomst van de klasse is de sjeik uiteraard overtuigd. "A1GP zal winstgevend worden. Ik doe het echt niet als hobby. Als dat de bedoeling was geweest, had ik gewoon enkele A1 auto's kunnen kopen en er zelf mee rondrijden. Niet alleen zal het derde jaar winstgevend worden, maar ook zullen alle aanloopkosten er dan al uit zijn!", is de verwachting van de sjeik. "Vergeet vooral niet dat dit ons eerste jaar is. Er waren 150.000 toeschouwers in Durban, in China hebben we reeds 25 miljoen televisiekijkers! We groeien nog elke week. De hele A1GP is momenteel al 800 miljoen dollar waard."

Er wordt gesproken over een totaal kostenplaatje van 150 miljoen, maar daar gaat Maktoum niet verder op in. Hij schat echter wel dat de A1GP slechts 10% van de kosten van de Formule 1 met zich meebrengt, terwijl het aantal kijkers 50% is van deze klasse.

De kosten van de klasse zijn het resultaat van het feit dat de A1GP eigenaar is van alle auto's, ze zorgen zelf voor het onderhoud, het vervoer én ze promoten zelf de races. Gill Campbell, directeur van Laguna Seca, gaf aan dat de A1GP het circuit volledig afhuurde voor het raceweekend. Het circuit had verder geen kosten.

De opbrengsten van de raceklasse zijn nog aan de lage kant, hoewel de openingsrace in Brands Hatch en de straatrace in Durban positief opvielen. Bij de meeste races werd er echter verlies gedraaid. De opbrengsten zitten vooral in de sponsoring, 20% van de sponsoropbrengst van een team gaat naar de A1GP. De teams tekenen verder een contract dat men alleen nationale sponsors aantrekt.

"Wat de landen ook kopen met de franchise is sponsorbescherming. Door enkel toe te staan dat elk land nationale sponsors aantrekt, kan er nooit ruzie komen tussen landen en heeft iedereen dezelfde mogelijkheden. Verschillende landen draaien momenteel al winstgevend", vertelt de Sjeik enthousiast. Frankrijk is hier natuurlijk de achterliggende gedachte, zij hebben al meer dan drie miljoen dollar bij elkaar gereden.

De franchisenemer van Amerika, Weidinger, geeft aan dat zij hun coureurs betalen. "Ik geloof dat er maar één of twee teams meerijden die gebruik maken van betaalde zitjes. Hierdoor kunnen de teams naar een stuk professionaliteit groeien."

De franchise-methode is volgens sjeik Maktoum, alsmede heel veel teambazen, een solide basis voor de toekomst van de A1GP.