Symonds' analyse kwalificatiesysteem

Wouter (ziggyziggyziggy)
Pat Symonds, technisch chef bij Renault F1, heeft een uitgebreide analyse van het nieuwe kwalificatiesysteem gemaakt en legt de gevolgen voor de deelnemers uit. We vatten zijn verhaal hier samen.

De kwalificatie bestaat vanaf vandaag, zoals bekend, uit drie sessies, waarbij in de eerste sessie de zes langzaamsten de achterste zes plaatsen op de grid bepalen en de rest doorgaat naar een tweede sessie, waar plaatsen elf tot en met zestien worden bepaald. De tien snelsten uit de tweede sessie gaan door naar de Superpole, waar de tien beste gridplaatsen worden bepaald.

Sessies 1 en 2

De twaalf langzaamsten mogen voor de start van de race zelf hun benzinevoorraad bepalen. Hierdoor kunnen ze de race beginnen met een langere stint tot aan de eerste pitstop, wat op sommige banen een strategisch voordeel kan opleveren.

In de eerste twee sessies zullen alle wagens met weinig benzine rijden. De langzamere deelnemers zullen dit doen om zo dicht mogelijk bij plaats elf te komen, de snellere deelnemers zullen licht moeten rijden om de Superpole te kunnen bereiken.

Het gebruiken van een nieuwe set banden tijdens de eerste kwalificatiesessies zal werken als een soort joker. De snelsten zullen dit proberen te vermijden, zodat ze tijdens de Superpole een nieuwe set kunnen gebruiken, maar de langzamere deelnemers kunnen een voordeel van twee of drie seconden per ronde winnen door het gebruik van nieuwe banden.

Als iemand te laag dreigt te eindigen doordat een andere auto een snellere rondetijd rijdt, en dus niet meer naar de volgende sessie zou mogen, zal hij proberen nogmaals een snelle ronde neer te zetten. Ieder team zal hierdoor haar wagens continu gereed houden om zo snel mogelijk de baan op te kunnen. Het eindresultaat van een coureur hangt dus niet alleen af van zijn snelheid, maar ook van het vermogen van zijn team om hem zo snel mogelijk weer de baan op te kunnen sturen.

Het starten vanaf plaats elf kan een strategisch voordeel hebben boven het starten op plaats tien, aangezien je in het eerste geval je benzinevoorraad mag wijzigen tot vlak voor de start. Dat betekent dat de achterste helft van het veld haar strategie kan aanpassen aan de strategie van de snelste deelnemers. Wellicht dat dat nog bijzondere tactieken kan veroorzaken.

Superpole

Coureurs starten deze sessies met de hoeveelheid benzine die ze bij de start van de race willen gebruiken. Voor iedere ronde die ze rijden en die binnen 110% van hun voorspelde snelste tijd ligt, krijgen ze later een vooraf vastgestelde hoeveelheid benzine terug. In het ideale geval zijn dus alle in- en out-laps van een coureur 9% langzamer dan zijn snelste ronde, in de praktijk zal dit neerkomen op zo'n 7% langzamer, om een veilige marge aan te houden. Met een snelste ronde van 1:32.000 komt dit neer op in- en outlaps van ongeveer 1:38.400. Dat kan ook betekenen dat coureurs voor de zekerheid in het begin van de sessie met opzet een langzame vliegende ronde zullen rijden, om zich van hun gridplaats te verzekeren, maar benzine te winnen.

Na de eerste 'veilige' ronde zullen coureurs, waarschijnlijk in de laatste minuten van de sessie, op nieuwe banden hun ultieme ronde neerzetten. De wagen is dan bijna leeg en het wordt een alles of niets poging. Nog een vliegende ronde hier achteraan plakken is onverstandig: de banden zijn dan al teveel versleten om nog sneller te kunnen gaan en de benzinevoorraad is waarschijnlijk zo goed als op.

Race

De tien snelste coureurs zullen waarschijnlijk met veel minder benzine starten dan de coureurs daarachter. Ze zullen hun eerste stop dus eerder maken dan de achterste helft van het veld. Bij de eerste stop wordt de strategie voor de race bepaald. Als het team zeker weet dat bij de volgende stops de wagen voor de langzamere helft van het veld de baan op kan komen, zullen ze waarschijnlijk voor twee stops gaan. Mocht dat niet lukken, dan is een één-stop-strategie waarschijnlijker, zodat de wagen na een langere pitstop ruim achter de langzamere deelnemers terecht komt en minder snel last van verkeer heeft.

Conclusie: het nieuwe systeem heeft verregaande en complexe gevolgen. Er zal meer actie op de baan zijn tijdens de kwalificatie en het ritme van de race zal op subtiele wijze worden gewijzigd. De nuances hiervan uitvinden is dit weekend een van grootste uitdagingen voor de teams.