Midland presenteert de M16

Tiede-Jan (TJDoornbos)
Tijdens de presentatie van de eerste Midland wagen, de M16, hebben ze ook Tiago Monteiro als coureur bevestigd. De Portugees zal de tweede man zijn naast Christijan Albers.

MF1 Racing teambaas Colin Kolles meent een goed rijdersduo voor dit seizoen te hebben vastgelegd: "Zowel Tiago als Christijan heeft een goed debuutseizoen achter de rug." Monteiro liet vorig jaar zien dat hij weet hoe je een wagen aan de streep brengt enkel in Brazilië viel hij uit. Op het circuit van Spa-Francorchamps pakte hij de achtste plaats en dus een puntje, en in de farce van Indianapolis beklom hij het podium. Naast de twee racecoureurs heeft Midland ook de testcoureurs bekend gemaakt. De Duitser Markus Winkelhock en de Zwitser Giorgio Mondini zijn de vrijdagcoureurs. Mondini zal negen maal op de vrijdag rijden, Winkelhock tien keer. Adrian Sutil is aan het Juniorteam van Midland toegevoegd hij zal diverse tests uitvoeren. Sutil is de zesde Duitse coureur die in 2006 met de hoogste tak van autosport bezig is

Aan de coureurs is het de taak om van het achterhoedeteam een middenmotor te maken. Dat de ambities hoog liggen bewijzen de vele miljoenen die er door Alex Schneider ingepompt worden, en de vele sponsors die het team heeft. Er is door de vele overnames van teams en de komst van Super Aguri F1 onduidelijk waar iedereen staat. Vorig jaar streden Midland en Minardi samen om de achterste plekken, maar nu Red Bull het kleine Italiaanse team opkocht en omdoopte tot Scuderia Toro Rosso en Midland volledig onder eigen vlag gaat rijden menen ook zij naar voren te gaan.

Kolles ziet de toekomst zonnig in: "Ons is er echter alles aan gelegen een duidelijk doel voor ogen te hebben ondanks alle hoogte- en dieptepunten. Stapje voor stapje komen we daar ook in de buurt. We hebben bijvoorbeeld het bedrijf geherstructureerd en het hoofdkwatier een upgrade gegeven. De M16 is voor honderd procent een product van MF1 Racing: een solide bewijs van onze serieuze ambitie. Desondanks zijn we ons ervan bewust dat we het ondanks de investeringen in onze bolide moeilijk zullen hebben tegen de grote fabrieksteams."

Hoofdontwerper James Key benadrukt dat de wagen compleet nieuw is: "Natuurlijk is er informatie, die we met de EJ15B verzameld hebben, in de ontwikkeling van de M16 gebruikt. Er zijn echter vele verbeteringen doorgevoerd, mechanisch, aërodynamisch, eigenlijk op alle onderdelen. We zijn erg optimistisch." Morgen zal de M16 voor het eerst de baan op gaan, na diverse tests met een aangepaste EJ15B met Toyota-V8 motor.

Midland M16 foto's