Dakar 2006: de auto's

Roel (jozef444)
Na het overzicht van de belangrijkste kanshebbers bij de motoren volgen dan nu de belangrijkste kanshebbers op de eindoverwinning bij de auto's.

In de categorie voor de auto's wordt het dit jaar ook de vraag of de winnende fabrikant van de afgelopen jaren eindelijk zal worden verslagen. Nissan heeft hun grote team ontmanteld en het gaat dit jaar dus nog maar tussen twee grote fabrieksteams. Dat van Volkswagen en titelverdediger Mitsubishi. Beide hebben ze vier wagens ingeschreven met allemaal mensen die voor de eindoverwinning mee kunnen doen.

Voor Mitsubishi zijn de teams met de meeste ervaring en overwinningen Peterhansel/Cottret en Masuoka/Maimon verder rijden de oud alpine skiër Luc Alphand en voormalige winnaar bij de motoren Nani Roma. Het team Alphand/Picard reed vorig jaar ook al voor Mitsubishi nadat hij de jaren daarvoor steeds opviel met de BMW X5 diesel. Nani Roma heeft jarenlang voor KTM bij de motoren meegedaan en daar ook de eindoverwinning binnen weten te slepen in 2004. Vorig jaar stapte hij over naar het team van Mitsubishi en daar gaat hij dit jaar ook weer rijden samen met Henri Magne. Hij zal in eerste instantie als vliegende assistentie voor de andere teams rijden om dit jaar mee te helpen aan de zo gewenste zesde achtereenvolgende overwinning voor het Japanse team.


De Mitsubishi's rijdend op het strand bij Dakar

Volkswagen zal er dit jaar echter alles aan doen om de hegemonie van Mitsubishi te verbreken. Ze wonnen dit jaar al het Rally Raid kampioenschap met hun machtige VW Touareg. De teams die voor de Duitsers uitkomen zijn de voormalige winnaars Saby/Perin en Kleinschmidt/Pons. Verder gaat ook 'belofte' Giniel de Villiers met een blauwe Touareg rijden. De Zuid Afrikaan reed de afgelopen jaren voor het team van Nissan waar hij opviel. In dat team reden ook McRae en Vatanen. Toen Nissan bekend maakte te stoppen met de Dakar was Volskwagen er snel bij om hem in te lijven. De vierde en laatste wagen wordt door een voormalig meervoudig WRC (rally) kampioen bestuurd. "El Matador" Carlos Sainz maakt dit jaar de overstap naar de Dakar nadat hij is gestopt met de WRC rally's voor Citroën. Volkswagen is erg tevreden over hem en verwacht dat hij redelijk goed mee zal kunnen komen in de top.


De Touareg in de editie van 2005

Verder zijn er natuurlijk ook de outsiders in deze categorie. De belangrijkste is het X Raid team van Nasser Al Attiyah, naast de man uit Qatar rijden ook het team Monterde/Siviero en voormalige motordeelnemer Alphie Cox samen met Ralph Pitchford mee in de BMW's X5 en X3 waarmee het team in deze editie uitkomt. De laatste belangrijke outsider zijn zoals elk jaar het team van Jean Louis Schlesser met zijn Schlesser buggy's. Dit jaar bestaat zijn team weer uit drie inschrijvingen met naast de vertrouwde teams die we kennen uit de voorgaande edities van Schlesser/Borsoto en Servia/Alcaraz nu ook het Franse team Magnaldi/Debron in de Schlesser-Fords. Magnaldi liet zich de afgelopen jaren vaak van voren zien in de Nederlandse Honda Buggy.


Eén van de Schlesser buggy's in actie tijdens Dakar 2005

Bij de Nederlandse inschrijvingen is er geen enkel team wat echt voor een toppositie mee zal kunnen doen. De twee teams die waarschijnlijk als hoogste zullen eindigen zijn de equipes Leyds/Blom in hun nieuwe paarse Desert Warrior en oude rot Bob ten Harkel met Herman Vaanholt. Dit jaar doet ten Harkel niet meer mee met de Sorento's van het Hutten Rally team maar gaat hij het proberen in de Bowler Wildcat. De Desert Warrior is voor Leyds en een aantal andere Nederlandse teams juist de vervanging voor de Wildcat waarmee ze voorgaande jaren reden.