BAR doet opnieuw recordpoging
In plaats van op de zoutvlakte gaat BAR het project nu uitvoeren op Mojave Airport in Californië. Op 5 november worden de eerste tests gehouden. "Het is een belangrijk moment", aldus een woordvoerder. "Maar de recordpoging in Californië is slechts een onderdeel van het project. Het uiteindelijke doel is om zodra het mogelijk is terug te keren naar Bonneville, om daar het Formule 1 snelheidrecord te veroveren."
De BAR 007 is voor de recordpoging voorzien van een aantal aërodynamische en mechanische aanpassingen. De achtervleugel is bijvoorbeeld veranderd en de luchtinlaten in de sidepods zijn kleiner gemaakt. Ook zijn de versnellingsbakverhoudingen gewijzigd om een zo hoog mogelijke topsnelheid te bereiken. Honda hoopt met deze aangepaste bolide een snelheid van 400 kilometer per uur te halen. De auto zal bestuurd worden door testrijder Alan van der Merwe.
Officieel is er tot nu toe nog geen snelheidsrecord voor een Formule 1-auto, maar BAR neemt de topsnelheid van Juan Pablo Montoya op Monza als uitgangspunt. De Colombiaan klokte daar dit jaar 372,21 kilometer per uur op het rechte stuk. Voor zover bekend is dat de hoogste topsnelheid die een Formule 1 ooit haalde, hoewel de speedtrap niet prcies op het goede punt gelegen hoeft te hebben. Ook worden tijdens privétests niet altijd speedtraps geplaatst en zijn de teams vanzelfsprekend niet happig op het publiceren van hun topsnelheden op de gangbare circuits.
Meer informatie over de poging kun je vinden op bonneville400.com