Column: De laatste race van?

Ed (Ared)
Nu het Formule 1 seizoen ten einde komt, komt ook langzaam maar zeker een einde aan silly season. Niet dat het dit jaar zo heel silly was – het meest werd er geroddeld en gespeculeerd over en tot de conclusie van Buttongate 2005. Misschien dat er daarom zo veel aandacht was voor de stoelendans in 2007?

Maar nu, aan het einde van het seizoen, wordt de vraag eigenlijk meer: wie zien we volgend jaar terug en wie niet? Van één man lijkt me zijn lot bezegeld: Narain Karthikeyan. Die kan wat mij betreft direct een enkeltje exit F1 krijgen. Misschien dat hij een geducht concurrent kan worden van Karun Chandhok en Armaan Ebrahim voor de A1GP zetel van India. Aan Alex Yoong kunnen we zien dat hopeloze Formule 1 coureurs daar nog best indruk kunnen maken.

Na de opmerkingen van teambaas Kolles dat zijn droomteam zou bestaan uit Albers en Sato leek het er op dat ook Monteiro een moeilijke tijd zou krijgen om een zetel te vinden. Voor de race in Japan werd echter bekend dat Honda betrokken is bij het opzetten van een nieuw team, waar Sato dan geparkeerd kan worden. De makers van die plannen zullen zich na de race wel even achter hun oren gekrabt hebben, want zowel de fout in de eerste bocht als de aanval op Trulli getuigden niet van een klasse die het oprichten van een team speciaal voor hem rechtvaardigt. Toegegeven, Sato levert meer spektakel dan de misschien iets te behoudend racende Monteiro, maar misschien zou het beter zijn als Sato na dit seizoen niet meer in een Formule 1 wagen te vinden zou zijn. Voor Monteiro is het hoe dan ook een kans om bij Midland te kunnen blijven.

De vraag is een beetje wat Midland gaat doen. Aan de ene kant hebben ze de mond vol van groei en verbetering en echte rijders, maar ondertussen zie ik ze in staat om volgend jaar toch weer gewoon met de meest betalende coureurs rond te rijden. Dan zal het een kwestie van afwachten zijn wie aan het eind van de winter de grootste zak geld aan Kolles kan overhandigen – Albers, Monteiro, of één van de vele andere coureurs met een grote sponsor of een rijke papa. Zelfs Doornbos maakt dan nog een kans – als hij de uitstaande rekeningen betaald en met een goed budget aan komt.

Nog een coureur die een onzekere toekomst tegemoet gaat is natuurlijk Villeneuve. Hoewel hij een contract had bij Sauber voor 2006, lijkt BMW zich daar niets van aan te trekken. Keer op keer maakt Mario Thiessen duidelijk dat BMW nog geen beslissing genomen heeft. Dat klinkt niet als een werkgever die hoe dan ook het contract voor 2006 zal honoreren. Mocht BMW Villeneuve uitkopen of er gewoon uitschoppen, zien we hem denk ik niet meer terug. Toch blijf ik het moeilijk vinden om z’n waarde in te schatten. Het grootste deel van het jaar reed hij achter Massa aan, maar hij heeft wel meer punten gepakt dan Massa. Is dat dan talent, ervaring of geluk? Hoeveel is dat waard voor een ander team als hij niet bij BMW mag blijven?

Als Villeneuve met waterdicht contract op zak al een onzekere winter tegemoet gaat, hoe zit het dan met Fisichella? Zijn contract bij Renault is na de race in China ten einde, en wie wed er nog op een verlenging? Natuurlijk is het voor Briatore makkelijker in te schatten hoeveel meer tijd en aandacht er aan Alonso dan aan Fisichella gegeven is, en dus kan hij makkelijker beoordelen hoe goed of hoe slecht Fisio’s seizoen echt is geweest. Maar ik zie de resultaten en kan maar één conclusie trekken.

Neem de laatste ronden van Japan, waarin Fisichella genadeloos wordt binnengehaald door Räikkönen. Natuurlijk is de McLaren sneller, veel sneller zelfs. Maar hoe kan een coureur die als 17e gestart is en gedurende de race door tal van rijders enige tijd is opgehouden een bedreiging voor de leider zijn? En dan wordt Fisichella ingehaald. Het is een legendarische race en een legendarische manoeuvre van Räikkönen. Je kunt het Fisi nauwelijks kwalijk nemen, maar hij is het slachtoffer in de situatie en niet de held. Ik denk aan Trulli, ik denk aan Verstappen, ik denk aan alle andere coureurs die niet voldeden aan Flavio’s verwachtingen, en ik herinner me de meedogenloosheid waarmee die coureurs ontslagen zijn.

Misschien zie ik het te negatief, maar ik verwacht het volgende scenario. Fisichella doet samen met Alonso en Kovalainen wintertests. Pas als ook de plek bij Williams die voor Button gereserveerd was bezet is, krijgt Heikki zijn kans bij Renault en staat de kleine Romein met lege handen. Eén ding is zeker: voor een aantal rijders zal China de laatste race zijn.