FIA komt met nieuwe voorstellen 2006

ElmarO
De FIA heeft weer een aantal reglementwijzigingen voorgesteld. Als de plannen doorgang vinden krijgen we weer bandenwissels, een knock-out kwalificatie, wordt er een limiet gesteld aan het aantal personeelsleden tijdens de pitstop en komt er een verbod op reserve- en derde wagens.

De Engelse website Autosport-Atlas komt met dit nieuws na het lezen van een op zaterdag verzonden e-mail die aan alle teams gericht is.

De FIA stelt de volgende wijzigingen voor:

*Een nieuw tijdschema. Op de vrijdag zijn er twee vrije trainingen. Van 10.00-11.00 uur en van 13.00-14.00 uur. Op de zaterdag is er nog maar één vrije training van een uur. Die duurt van 10.00-11.00 uur. De kwalificatie vindt dan plaats van 13.00 uur tot 14.00 uur.

*De knock-out kwalificatie. Die is opgesplitst in drie delen.

Van 13.00 tot 13.15 uur: Alle auto’s mogen deelnemen aan de kwalificatie. De langzaamste vijf vallen af en worden verdeeld op basis van hun gereden tijd. De andere vijftien gaan door en hun gereden tijden komen te vervallen. Deze zijn dus niet relevant voor de startvolgorde.

Van 13.20 – 13.35 uur: De overgebleven vijftien coureurs krijgen een kwartier om een tijd neer te zetten. De langzaamste vijf vallen weer af en krijgen hun startplek aan de hand van hun gereden tijd. Bij de snelste tien vervalt de tijd weer. Hun gereden tijden zijn wederom niet relevant voor hun plaats op de grid.

Van 13.40 – 14.00 uur: De laatste tien krijgen twintig minuten de tijd om voor de pole position te gaan. Hun tijden zijn nu logischerwijs wel bepalend voor hun positie.

*Er mogen weer banden worden gewisseld. De FIA stelt echter wel voor om een limiet te stellen aan het aantal mensen dat tijdens de pitstop aan de auto werkt. Zo is er een maximum van veertien man en mag er nog maar één man per band werken.

*Er komt een verbod op de reservewagens en de derde auto’s die momenteel door de onderste zes team mogen worden gebruikt.

*Er mogen geen bandenwarmers meer worden gebruikt.

*Het tijdschema op de racedag wordt veranderd. De pitlane gaat drie kwartier voor de start van de race open, maar voor slechts vijf minuten. Zodat de drivers parade kan plaats vinden terwijl alle auto’s op de grid staan.

Een aantal van deze voorstellen, zoals de kwalificatieopzet en de bandenwissels, kunnen op instemming van de teams rekenen. Op de andere punten staat de FIA (nog) alleen.