Mogelijk weer bandenwissels in 2006

ElmarO
Er is een kans dat de bandenwissels volgend seizoen weer terug keren. De mogelijke nieuwe opzet van de kwalificatie zou hiervan de reden zijn.

Momenteel bespreken de teams de kwalificatieopzet voor volgend seizoen. Het waarschijnlijkst is een knock-outsysteem. Hierin worden drie sessies verreden waarin twee keer de vijf langzaamste deelnemers na een kwartier afvallen. De tien overgebleven coureurs bepalen in een twintig minuten durende sessie wie er op pole-position komt te staan. Maar in hun laatste ronde moeten ze wel de hoeveelheid brandstof meenemen die ze in de race gaan gebruiken. De tien afvallers mogen hun strategie na de kwalificatie bepalen.

Volgens Autosport-Atlas zou een meerderheid van de teams, met deze voorstellen in gedachten, de bandenwissel graag weer terug willen zien. Patrick Head en Ross Brawn, die zichzelf als de geestelijke vaders van de nieuwe kwalificatieopzet zien, hebben nu een voorstel ingediend waarbij iedere coureur drie bandensets voor de race krijgt.

Tijdens een Grand Prix-weekend mag een team dan maximaal vijf bandensets gebruiken, waarvan er dan twee voor de vrije trainingen zijn. De overige sets mogen vanaf de kwalificatie worden ingezet, al moeten de rijders de race wel starten met de banden die ze al tijdens de kwalificatie hebben gebruikt.

Ron Dennis zou fel tegen dit voorstel zijn, aangezien de McLaren MP4/20 bewezen heeft goed om te kunnen gaan met banden die een gehele race moeten meegaan. En dit zou ook een voordeel op kunnen leveren voor Bridgestone, dat dit seizoen de nodige moeilijkheden heeft met hun banden. En door de introductie van de 2,4 liter V8 motoren zouden de auto’s ook langzaam genoeg worden om de bandenwissels weer te kunnen toestaan.

Over deze voorstellen zal de Formule 1 –Commissie zich op 24 oktober buigen. Ook zullen ze de inzet van een derde auto op de vrijdagen behandelen.