Montezemolo legt schuld bij FIA

Olga (Nuongirl)
In een interview met de Italiaanse krant La Gazzetta dello Sport heeft de baas van Scuderia Ferrari, Luca di Montezemolo, zich ongenuanceerd uitgelaten over de gebeurtenissen van afgelopen weekeinde tijdens de Grand Prix van Amerika.

"Ik heb te veel respect voor Michelin, en te veel overwinningen in een ver verleden aan hen te danken om te oordelen over de situatie waarin het bedrijf zich nu bevindt. Daarnaast heb ik eerder verklaard dat het huidige kampioenschap er een om de banden was en dat de risico's van de banden onvermijdelijk ooit tot uiting zouden komen," aldus de Italiaan.

Met die opmerkingen geeft di Montezemolo een sneer richting de ontwerpers van de bandenregels. "Het feit dat de banden niet gewisseld mogen worden gaat tegen de natuur van de sport in. Als er dan problemen zijn kunnen er situaties ontstaan als afgelopen weekeinde in Indianapolis."

Duidelijk is de baas van de Italiaanse renstal in wie hij als het grootste slachtoffer ziet. "De partij met de meeste schade is zonder twijfel het publiek. Dat heeft een van de donkerste momenten meegemaakt in de Formule 1."

Voor veel mensen is de rol van Ferrari tijdens het afgelopen weekend niet onomstreden. De Italianen zouden zich ronduit onverschillig hebben opgesteld door te verklaren dat het bandenprobleem "niet hun zaak" was. "Als eerste wil ik melden dat Ferrari al 51 jaar meedoet aan het kampioenschap en altijd de regels heeft nageleefd. Dat hebben we nu ook gedaan, door een echte race tussen onze twee coureurs te houden in plaats van een optocht. De kijkcijfers van de race waren alleraardigst te noemen. Het zou genoeg zijn voor de teams om in de bewuste bocht wat langzamer te rijden. Wij hebben dat zelf ook ooit gedaan in het verleden met Bridgestone. De FIA heeft haar verantwoordelijkheid laten zien in het bijzijn van de hoge verwachtingen van het publiek. Het was voor hen helaas niet mogelijk aan hun wensen te voldoen. Het idee van een chicane was ronduit absurd, dit is geen circus."

"Het is net als een voetbalteam dat haar topscorers moet missen en dan maar voorstelt dat de grootte van het doel moet veranderen. Wat een lacher zou dat zijn. De regels van de laatste jaren hadden niet altijd de voorkeur van Ferrari maar we hebben ze wel nageleefd. Wat Ferrari in Indianapolis deed was precies in lijn met ons verleden. Ferrari zal echt niet zomaar van het toneel verdwijnen".