[Upd] GP VS start met zes auto's

Wouter (ziggyziggyziggy)
Het is nog steeds niet zeker dat de Grand Prix op Indianapolis vanavond zal doorgaan. Er is nog geen besluit genomen door de FIA.

In een officiele brief aan de FIA heeft Michelin nu gevraagd om een chicane voor de gewraakte bocht 13. Dit is de kombocht waar Ralf Schumacher vrijdag zijn crash meemaakte. Vier van de zeven betrokken teameigenaren hebben in een interview aangegeven dat een chicane wat hen betreft de enige optie is om de race alsnog te laten doorgaan.

Michelin heeft inmiddels een andere serie banden ingevlogen vanuit Clermont-Ferrand en heeft de teams die van haar banden gebruik maken, geadviseerd op deze banden te rijden. Dat is echter niet toegestaan volgens de reglementen en de FIA plus de teams die op Bridgestone rijden, zouden unaniem moeten toestaan dat de Michelinrijders hun banden voor de race verwisselen.

De banden die zijn ingevlogen, zijn echter de banden die origineel voor de Spaanse Grand Prix waren bedoeld en de Michelinteams zullen dus niet graag deze serie willen gebruiken. Het is namelijk niet precies duidelijk hoe deze banden zich zullen gedragen op Indianapolis.

De teams die niet van de nieuwe banden gebruik willen maken, heeft Michelin geadviseerd met een hogere bandenspanning te rijden. Dit zal echter de racesnelheid van de wagens beinvloeden en is dus geen populaire keuze bij de getroffen teams.

Update 14.53u:
Ron Dennis, teambaas van McLaren Mercedes, heeft een speciale Safety Car-procedure voorgesteld om de risico's met de Michelinbanden te verminderen. Tijdens een Safety Car-situatie koelen banden sterk af en dat kan in de eerste normale raceronde na de Safety Car-periode voor gevaarlijke situaties zorgen, volgens Dennis.

Dennis stelt voor om na een Safety Car-periode nog drie ronden onder een gele vlag te rijden, waarbij dus niet ingehaald mag worden. In die drie ronden hebben alle deelnemers genoeg gelegenheid om op hogere snelheid de banden weer op te warmen. De procedure die Ron Dennis voorstelt, zou een tijdelijke wijziging van de reglementen betekenen. Hiervoor zou opnieuw unanieme toestemming nodig zijn van alle teams, plus de FIA.

Update 15.36u:

In reactie op de brief die Michelin aan de FIA heeft gestuurd, antwoordt FIA raceleider Charlie Whiting dat van een chicane geen sprake zal zijn. Whiting sneert dat het onbegrijpelijk is dat Michelin geen reserve-banden heeft meegenomen naar Indianapolis, voor het geval er problemen met de originele banden zouden zijn.

Whiting adviseert Michelin verder om haar teams op de hoogte te brengen van de hoogste snelheid waarmee bocht 13 nog veilig genomen kan worden. Hij gaat er vanuit dat Michelinrijders geen onnodige risico's zullen nemen in die bocht, maar daarbij ook niet andere deelnemers zullen ophouden.

Michelin wordt verder verstaan gegeven dat het gebruik van andere banden dan de kwalificatiebanden niet zal worden toegestaan, maar dat er geen deelnemers voor zullen worden uitgesloten van deelname. Als Michelin kan aantonen dat haar banden geen hele race meegaan zonder een gevaar op te leveren, mogen deze gewisseld worden zonder straf.

Update 16.43u:

In een nieuwe brief van Michelin aan de FIA geeft Michelin aan dat zij haar wagens niet op de banden zal laten rijden waarop gekwalificeerd is. Michelin vraagt de FIA opnieuw om de snelheid in bocht 13 naar beneden te brengen.

Charlie Whiting van de FIA heeft direct gereageerd in een brief terug. Hij geeft Michelin en haar teams drie opties: langzamer rijden in bocht 13, nieuwe banden gebruiken (wat bestraft zal worden) of op basis van veiligheidsredenen meerdere malen banden wisselen tijdens de race. Hij sluit af met: "Het is aan uw teams om dit te beslissen. Wij hebben hier niets meer aan toe te voegen."

Update 17.04u:

Na bestudering van de FIA-reglementen blijkt dat de race op Indianapolis niet geannuleerd zou worden, zelfs als er maar zes auto's aan de start verschijnen. De F1 Sporting Regulations geven aan dat "an Event may be cancelled if less than 12 cars are available for it".

Een Event begint volgens de International Sporting Code echter bij de eerste controle van de wagens door de stewards. Op het moment dat de eerste controle tijdens het huidige Grand Prix-weekend plaatsvond, waren er wel degelijk twintig wagens beschikbaar, wat zou betekenen dat de race zal doorgaan.

Update 18.05u:

Slechts twee uur voor de geplande start van de Grand Prix heeft BAR Honda alle opties die de FIA heeft aangedragen, verworpen. Geoff Willis van BAR: "De banden uit Barcelona zijn geen optie omdat we niet weten hoe ze zich op deze baan zullen gedragen. Het regelmatig wisselen van de banden is ook niet wenselijk, aangezien zes extra pitstops teveel vertraging zou opleveren. Gas terugnemen in bocht 13 is onwaarschijnlijk, aangezien er zes Michelinteams voor het podium racen en de verschillen slechts tienden van een seconde bedragen." Wat BAR dan wel van plan is, is niet bekend gemaakt.

Ondertussen probeert Mark Webber alle coureurs bij elkaar te krijgen voor een extra vergadering van de Grand Prix Driver's Association (GPDA). Dit is tot nu toe nog niet gelukt.

Update 18.20u:
Michelin heeft zojuist te kennen gegeven dat het niet toe zal staan dat de teams met de oude banden rijden. Gezien de FIA de aangeboden nieuwe banden weigert en er tevens vanaf ziet om een extra chicane aan te leggen voor bocht nummer 13 zit er niets anders op voor Michelin.

Dit houdt in dat de zeven Michelin teams op dit moment niet zullen deelnemen aan de Grand Prix van Amerika. Volgens f1racing.net is het nog onduidelijk of de race nu plaats zal vinden met de drie Bridgestone teams.

Update 18.48u:

Volgens Fernando Alonso zullen de Michelinteams gewoon van start gaan in de race. Hij vertelde de BBC: "Natuurlijk maak ik me zorgen om de bandensituatie. Als Michelin zegt dat we niet mogen racen, zouden we dat niet doen, maar dat is een extreme situatie die nooit zal voorkomen. Ik denk dat het grootste probleem was dat sommige wagens gisteren met lage bandenspanningen reden."

Update 19.09u:

Bernie Ecclestone is op dit moment naarstig op zoek naar een oplossing voor de impasse waarin Michelin en de FIA zich bevinden. Waarschijnlijk komt hij met een voorstel waarbij de Michelinteams wel met de ingevlogen banden mogen rijden. Ze zouden dan wel een tijdstraf krijgen. Het is nog niet duidelijk of alle teams hiermee instemmen. Ook de Bridgestoneteams moet unaniem toestemming geven voor zo'n regeling.

Update 19.33u:

De situatie is momenteel afhankelijk van Ferrari, zo meldt de BBC. Negen van de tien teams hebben inmiddels toestemming gegeven voor het bouwen van een chicane. Alleen Ferrari heeft nog geen toestemming hiervoor gegeven. Als die toestemming niet meer komt, zal de race wellicht wel verreden worden, maar niet meetellen voor het kampioenschap.

Update 19.45u:
Mark Webber meldt net op SBS6 dat hij niet rijdt op de huidige track. Waarschijnlijk gaan ze alleen rijden indien de chicane aangelegd wordt.
Tevens melden sommige Michelin teams dat ze alleen een 'formation lap' gaan doen.

Update 20.04u:

De Grand Prix is van start gegaan met zes deelnemers. Alle twintig auto's hebben vanaf de grid aan de opwarmronde deelgenomen, maar zijn daarna de pits ingereden. De race wordt dus gereden door Ferrari, Jordan en Minardi. Er is geen chicane geplaatst voor bocht 13 en daarom hebben alle Michelinteams, uit veiligheid voor de coureurs, besloten niet te racen.


Ralf's klapband veroorzaakte een ware crisis in de Formule 1