[Upd] FIA: "BAR uitsluiten van deelname"

Mischa (HPoi)
Vandaag is het een spannende dag voor het Formule-1 team BAR Honda. Na afloop van de Grandprix van San Marino is de wagen van Jenson Button te licht bevonden en zou het team een extra benzinetank hebben verzwegen. De zaak komt vandaag voor het gerecht.

De FIA heeft het ‘International Court of Appeal’ in Parijs vanochtend gevraagd om BAR voor de rest van het seizoen uit te sluiten van deelname aan de Formule 1 als het gerecht ook vindt dat de BAR-wagen onder het minimum gewicht zat.

Verder eist de FIA, bij een door ‘de rechtbank’ schuldig bevonden BAR, een boete van 1,3 miljoen dollar. De verwachting is dat de zitting vanmiddag rond 14.00 uur sluit. De uitspraak die hieruit voort komt wordt a.s. donderdag gepubliceerd. Het is nog onduidelijk of deze uitspraak dan al definitief is, daar BAR wellicht weer in beroep kan gaan tegen de FIA.

Update 14:14
FIA-afgevaardigde Jo Bauer heeft bekend gemaakt dat men al vanaf de Grandprix van Maleisië op de hoogte was van de aanwezigheid van een tweede benzinetank. Het is geen geheim mechanisme, het is een aanvullende tank en dat wisten we al sinds de Grandprix van Maleisië, aldus Bauer.

Geoff Willis, technisch directeur van BAR Honda, stelt dat het team de FIA nooit geweigerd heeft de tanks helemaal leeg te halen. Willis: De vraag was benzine uit de tank te pompen. We zijn nooit gevraagd alle benzine eruit te halen. Volgens Willis moeten de BAR-wagens namelijk mininaal zes kilo benzine aan boord hebben, als het onder de 5,29 kilo komt krijgt de motor niet genoeg benzine.

Update 16:01
Na een twee-en-een-halfuur durend proces zei Nick Fry, van het BAR-team, dat hij geen bezwaren heeft hoe het proces is verlopen. Hij is ervan overtuigd dat BAR zich succesvol heeft verdedigd. ”Ik ben zeer tevreden met wat de teamleden deden tijdens het proces. Zeer professioneel. Het punt dat de wagen lichter dan 600 kilogram zou zijn is niet eens aan bod gekomen, dat was een goede start omdat de wagen wel degelijk boven de 600 kilo zat. Nog belangrijker is dat we het punt van misleiding hebben weten neer te halen. Zelfs een FIA-medewerker(Jo Bauer red.) was het met ons eens dat er van misleiding geen sprake was.”

BAR Honda ziet graag dat het reglement wat duidelijker gemaakt moet worden betreffende het gebruik van benzine als ballast. BAR was sterk in haar verdediging dat benzine niet gebruikt mag worden als ballast, volgens het team staat dat niet in het reglement.

Het argument van de FIA is dat teams al sinds 1994 weten dat aan het eind van de race alle benzine uit de wagens wordt gehaald en dan pas worden gewogen. Dit punt is toen ter sprake gekomen tijdens een vergadering met een technische denktank, omdat Fittipaldi gediskwalificeerd werd wegens een te lichte wagen. BAR reed in 1994 echter nog geen Formule-1.

Nick Fry houdt vol dat de regels betreffende ballast erg vaag zijn. ”De regels zijn ons wel duidelijk. Onze advocaat heeft goed duidelijk gemaakt dat in andere FIA-kampioenschappen er wél goede regelgeving is van wat er na een race wel en niet moet gebeuren en wat de definitie is van de benzinetank leeghalen. Deze regels zijn er echter niet in de Formule-1 en ik denk niet dat een vergadering van tien jaar geleden bepalend is.”