"Nieuwe regels nekken Ferrari"

Maurice (mbn)
Bij Ferrari denken ze dat de nieuwe regels voor de problemen binnen het team hebben gezorgd. Volgens Ross Brawn waren met name de banden een probleem.

Vorig jaar was Ferrari nog oppermachtig in de Formule 1, maar dit jaar kon het team zich in de eerste drie races niet met de top bemoeien. Nu lijkt Renault oppermachtig geworden en Ferrari een plek op het tweede plan te hebben gekregen. Bij Ferrari wijten ze die plotselinge omslag aan de nieuwe regels.

Technisch directeur Ross Brawn denkt dat vooral de veranderde bandenregels voor problemen zorgen: "Het zijn de nieuwe reglementen. Het hoofdprobleem voor Ferrari is dat tijdens de kwalificaties en de race we nog maar één set banden mogen gebruiken. Gedurende de tests hebben we dit minder goed onder controle weten te krijgen dan onze concurrenten. Dit weerlegt trouwens het idee dat alle regelwijzigingen van de FIA in het voordeel van Ferrari zijn."

Daarnaast denkt Brawn dat men te laat aan de nieuwe auto is begonnen: "Misschien ligt het ook aan onze andere uitgangspositie, die we in vergelijking met de concurrentie hadden. We moesten ons in 2004 tot het einde van het seizoen op de winst in het wereldkampioenschap concentreren, ongeacht hoe dominant we waren. Daarom hebben we pas aan het einde van het seizoen onze prioriteiten bij de nieuwe auto kunnen leggen. Bij andere teams kon men zich veel eerder op het nieuwe seizoen gaan voorbereiden."

Chef motoren Paolo Martinelli heeft nog een andere verklaring voor de slechte resultaten: "Het doel met de auto was altijd om deze van de start af iedere ronde zo snel mogelijk te laten gaan. Daarop heeft het team zich jarenlang geconcentreerd en zo dachten we. Ferrari wilde altijd een auto bouwen die vanaf de start van de race vol gas kon rijden en wilde daarvoor ook de coureurs hebben. Deze filosofie heeft men ons door de nieuwe reglementen ontnomen. Ferrari moet zich veranderen."