Da Matta uit kritiek op Toyota

Roel (jozef444)
In 2003 reed Christian da Matta zijn eerste Formule 1 race voor Toyota F1, nadat hij in 2002 het CART kampioenschap op zijn naam schreef met een Toyota motor. Aan het einde van het seizoen 2004 werd de Braziliaan door het team aan de kant geschoven en reed Ricardo Zonta de laatste races in plaats van da Matta.

Da Matta vertelde in een interview met de Braziliaanse krant Diario de S. Paulo over zijn tijd bij het team: "Ik heb twee jaar in de Formule 1 meegereden, en ik ben er trots op om te zeggen dat ik dat op eigen kracht heb gehaald. Het is niet zo dat ik geld mee heb gebracht zoals veel rijders tegenwoordig doen. Ik heb bij alle teams waar ik heb gereden nooit mijn mond gehouden als ik wist dat er iets niet klopte. Dat deed ik ook met het aanwijzen van zwakke punten in een auto, met als doel dat het team deze zwaktes kan verbeteren. Maar bij Toyota, als ik bijvoorbeeld zei dat de auto erg onderstuurde, dan werd iedereen geïrriteerd. Het hele team was altijd erg gevoelig voor dat soort opmerkingen, ook hing er een sfeer van onzekerheid."

De Braziliaan rijdt dit jaar weer mee in de Champ Cars, voormalige CART. Hij gaat samen met voormalig CART kampioen Jimmy Vasser in het PKV Racing team rijden. Teameigenaars zijn Dan Pettit, Kevin Kalkhoven en Vasser.

Da Matta heeft in de 28 starts die hij in de F1 maakte vijf keer punten gepakt, met als beste resultaat een zesde plek. Nadat da Matta weggestuurd werd bij het team werd er nog maar één punt gescoord. Dit punt werd gewonnen door de achtste plek die Panis haalde op het circuit Spa-Francorchamps in het seizoen 2004.