"R25 voldoet aan verwachtingen"

Gerbert (Tackleberry)
De verwachtingen rond de Renault R25 zijn hoog gespannen, velen zien de bolide als de uitblinker in het voorseizoen en verwachten dan ook veel van het team in 2005. Pat Symonds, Director of Engineering, praat ons bij over de voorbereidingen.

Symonds vindt dat ze bij Renault op dit moment aan de verwachtingen hebben voldaan met de R25. Vooral het directe enthousiasme van beide coureurs, Fernando Alonso en Giancarlo Fisichella, heeft hier een positieve invloed op gehad. Deze waren ook duidelijk terug te vinden in de rondetijden tijdens de tests.

De invloed van de nieuwe bandenregels waren merkbaar volgens Symonds: "We hebben onze testmethode flink om moeten gooien, we moeten nu veel meer kilometers maken om de benodigde informatie over de conditie van de banden te krijgen. Vooral de status tegen het einde van hun looptijd is belangrijk om te weten. Dit betekent dat we veel testkilometers moeten maken met een vaste afstelling voor de auto, in plaats van het uitproberen van vele verschillende set-ups. Dit heeft wel als gevolg dat we nog niet zijn begonnen met het optimaliseren van de set-up van de auto."

"De verwachte terugloop in rondetijden hebben we overigens niet gehad, het verlies valt alleszins mee. Michelin heeft erg hard gewerkt, waardoor we nu banden hebben die een volledige race-afstand kunnen afleggen. De R25 reageert, net als zijn voorgangers, overigens erg goed op de banden."

Pat geeft ook aan dat men bij Renault niet reageert op de vorderingen van de andere teams. Er wordt vooral geprobeerd om het maximale uit de eigen capaciteit te halen. Tevens heeft elk team verschillende testmethoden, set-ups, rondetijden, baancondities etc. "De lange runs in de middag zijn de enige goede indicatoren en op dat vlak lijken we erg competatief. De onderlinge verschillen zijn, zoals verwacht, erg klein."

"De betrouwbaarheid zal onze hoogste prioriteit zijn de komende tijd. Tot op heden waren we relatief snel, maar relatief minder betrouwbaar. Snel zijn heeft natuurlijk weinig nut als je niet betrouwbaar bent. We hebben nog niet getest met de uiteindelijke 'Australië-specificaties' en we zullen nog wat aerodynamische ontwikkelingen testen voordat we afreizen naar Melbourne."