Sauber toont de nieuwe C24

Paladijn
Vandaag heeft Sauber de eerste foto’s van de bolide van komend seizoen gepubliceerd. De bolide krijgt morgen zijn doop op het circuit van Valencia. Vrijdag en zaterdag zal Felipe Massa gaan testen en op zondag neemt Jacques Villeneuve het wiel van hem over.

Vooral voor de aërodynamici vormt de C24 een moeilijke uitdaging gezien de nieuwe technische regelgeving die tot doel hebben de downforce te beperken. “Natuurlijk had dit tot gevolg dat we ons moesten richten op de aërodynamica,“ meldt technisch directeur Willy Rampf. “Onze ervaring met de C23 leerde ons de grote invloed van de sidepods en het bodywerk achter op de aërodynamica van de bolide. Dat is de reden dat we op die gebieden de meeste nieuwe ontwikkelingen hebben gemaakt, met als gevolgd dat de wagen nu compacter en harmonieuzer is.” Opvallend aan het ontwerp van de C24 zijn de sidepods. Deze hebben een abnormaal grote inkeping onder om zo een optimale airflow te bereiken. Hetzelfde doel werd nagestreefd met de positionering van de uitlaten welke nu harmonieus in het bodywork achter zijn opgenomen.

“Afgelopen jaar bemerkten we hoeveel potentieel de C23 had, dus het was een logische stap om de basis hiervan te gebruiken voor de C24. Aanpassingen werden daar gemaakt waar we mogelijkheden tot verbetering zagen,“ voegde Rampf toe.

De C24 zal gebruik maken van de Petronas 05A motor. Deze motor komt overeen met de V10 die door het team van Ferrari gebruikt zal worden. De nieuwe regels verplichten de motor twee weekenden te gebruiken. Betreffende de versnellingsbak, Sauber is teruggegaan naar een eigen ontwerp welke wederom lichter, stijver en kleiner is.

Een belangrijke aanpassing dit jaar is het overstappen van Bridgestone banden naar de concurrent Michelin. “We verwachten een meetbare verbetering door deze overstap en hebben hier al het nodige van mogen aanschouwen tijdens tests aan het eind van vorig jaar,” volgens teamleider Peter Sauber.

Grote versies van de foto’s zijn hier te vinden, of door de (openbare) perskit hier te downloaden.