Info over Williams Windtunnel

Redactie FOK!frontpage
Het BMW Williams F1 team hoopt een kleine sprong vooruit te maken door gebruik te gaan maken van hun tweede windtunnel. Het nieuwe faciliteit biedt tot nu toe nog niet geëvenaarde aërodynamische faciliteiten binnen de Formule 1 wereld.

Om zo'n gebouw te creëren, moest er 2.600 vierkante meter worden verplaatst, 560 ton staal en 5.250 ton beton gebruikt worden voor de constructie. De tunnelfan gebruikt 2,5 MW aan vermogen om 9 ton statisch lucht te versnellen tot een snelheid van 280km/h binnen een tijdstip van 30 seconden.

De nieuwe tunnel is in de laatste fase van zijn ontwikkeling, maar dat betekent niet dat het nog niet in gebruik is. De nieuwe tunnel wordt momenteel gebruikt als back-up. "Wij zijn begonnen met enkele tests in de nieuwe tunnel, maar het zal niet gebuikt worden voor de ontwikkeling van de huidige auto" aldus Sam Michael. "De tunnel zelf is functioneel, maar alle systemen die erbij horen; de productie faciliteit en de mogelijkheid om snel ontwikkelingen bij te houden, race bij race zijn nog niet online. Alles werkt in de eerste tunnel dus het is heel logisch om dat momenteel als primair systeem te gebruiken."

"Dat betekent niet dat onderdelen die ontwikkeld zijn in de nieuwe tunnel niet de weg terug zullen vinden naar het circuit. Het is zelfs zo dat sommige uitgevoerde studies hebben geholpen".

"Ik zou zeggen dat het nog een maand zal duren, heel misschien twee of drie weken, voordat we serieuze resultaten zullen krijgen vanuit de nieuwe tunnel. De ingenieur Dr. John Daavis, die verantwoordelijk is voor het bouwen van de tunnel, is nog steeds bezig met het verrichten van de laatste tests" voegde Michael toe.

De afstellingstests zijn wat aan de lange kant, maar dat komt omdat die ontzettend belangrijk zijn. De gegevens die uit de nieuwe tunnel komen moeten accuraat en realistisch zijn, want ze hebben directe invloed op de aërodynamische ontwikkeling van de FW26 en het toekomstige FW27 model. Als gevolg hiervan is het mogelijk dat we vooruitgang kunnen boeken in de prestaties.