De omweg om de regels heen

Maurice (mbn)
Sinds dit seizoen is de zogenaamde launch control weer verboden. De coureurs zouden weer op geheel eigen kracht moeten starten.

Vorig jaar deed de auto bij de start nog het meeste werk. De coureur drukte een knopje in en zorgde dat de auto op het juiste moment vertrok. De mechaniek zorgde voor tractie, koppeling en het opschakelen op de juiste momenten. Dit jaar mag er tot de 100 kilometer per uur is bereikt geen traction control plaatsvinden.

Waar werd gehoopt op spectaculaire starts doordat de coureur meer zelf moest doen, was er niet veel verandering te zien in de eerste vier races. De FIA had er al rekening mee gehouden dat de teams een weg om de regels heen zouden vinden en dat is ze inderdaad gelukt.

De teams hebben de auto's zo ingesteld dat in de eerste drie seconden, als de auto optrekt tot 100 kilomter per uur, de motor begrenst is. De coureur heeft zo minder kans om tractie te verliezen en met veel spin weg te rijden. Daarna schiet de begrenzer er weer af en de traction control er weer op. De rijder heeft alle controle over het gaspedaal en de koppeling, maar heeft gewoon bijna geen kans om een fout te maken.